Siirry suoraan sisältöön

Rakentamisen kiertotalous (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501RL120-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

23.01.2023 - 12.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus

Opettaja

  • Mikko Vatanen

Vastuuhenkilö

Mikko Vatanen

Opiskelijaryhmät

  • RA51R21S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021
  • R51R21S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Rakentamisen kiertotalous -opintojakso johdattelee opiskelijan rakentamisen kiertotalouden periaatteiden äärelle. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- osaa nimetä kiertotalouden käsitteitä
- osaa antaa esimerkkejä kiertotalouden toteuttamisesta rakennusalalla
- ymmärtää rakentamisen materiaalivirtojen hallinnan merkityksen
- osaa antaa havainnollistavia esimerkkejä kestävän rakentamisen ja elinkaariajattelun toteutumisesta omalla alallaan
- osaa käydä ammatillista keskustelua kiertotalouden aiheista, analysoida esitettyä tietoa ja muodostaa perusteltuja näkemyksiä hankkimansa tiedon pohjalta.

Sisältö

Opintojakso sisältää aiheeseen liittyvän tietoperustan opiskelua ja harjoitustehtävät seuraavista osa-alueista:

- Johdatus aiheeseen ja esittäytyminen
- Rakennetun ympäristön kiertotalouden periaatteet ja ansaintamallit
- Rakennetun ympäristön materiaalivirrat
- Kestävä rakentaminen ja elinkaariajattelu
- Uusien mahdollisuuksien tunnistaminen kiertotaloudesta

Harjoitustehtävien toteutuksessa on myös mahdollista painottaa omaan erikoistumisalaan liittyviä aihevalintoja.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan kevätlukukaudella 2023.
Toteutus tapahtuu kokonaan verkkoympäristössä (Moodle ja Zoom).

Oppimateriaalit

Digitaalisessa oppimisympäristössä (Moodle) jaettava oppimismateriaali toimii toteutuksen tukena.

Myös muita avoimia tietolähteitä ja opiskelijan omiin työelämäkontakteihin liittyvää aineistoa voidaan hyödyntää.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan pääosin itsenäisesti verkkoympäristössä suoritettavana, oppimistehtäviin perustuvana opiskeluna.
Oppimisen tukena toimivat ohjaustapaamiset Zoom-etäyhteydellätoteutuksen aikana.
Opintojakson toteutustapa nojaa myös vahvasti yhteisöllisyyteen, jota korostetaan jakamalla omia tuotoksia tehtäväkohtaisilla keskustelualueilla.
Opiskelijat saavat siten vertaispalautetta ja osallistuvat keskusteluun opintojakson aihealueiden ympärillä.
Opintojakso sisältää aiheeseen liittyvän tietoperustan opiskelua ja oppimis-/harjoitustehtävät seuraavista osa-alueista:
- Johdatus aiheeseen ja esittäytyminen
- Rakentamisen kiertotalouden periaatteet ja ansaintamallit
- Rakentamisen materiaalivirrat
- Kestävä rakentaminen ja elinkaariajattelu
- Uudet mahdollisuudet ja ennakointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtäviä voidaan soveltaa myös oman työ- tai harjoittelupaikan tarpeista ja näkökulmista lähtien.
Opiskelijan omiin työelämäkontakteihin liittyvää aineistoa voidaan hyödyntää tehtävien toteutuksessa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

Osa jaettavasta tai muuten aiheeseen soveltuvasta oppimismateriaalista on kansainvälistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson suoritus sisältää hyväksytysti toteutetut harjoitustehtävät.

Sisällön jaksotus

Opppistehtävien eteneminen on ohjeellisesti aikataulutettu, mutta opiskelija voi edetä myös hyvin itsenäistä tahtia.
Suositeltava toteutusjärjestys tehtäville on:
- Johdatus aiheeseen ja esittäytyminen
- Rakentamisen kiertotalouden periaatteet ja ansaintamallit
- Rakentamisen materiaalivirrat
- Kestävä rakentaminen ja elinkaariajattelu
- Uudet mahdollisuudet ja ennakointi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Kiertotalouden esimerkit esitetään ja niihin liittyviä käsitteitä on tunnistettu. Rakentamisen materiaalivirtoja on arvioitu, tulosten käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Tuotokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Yhteistyö oppimisympäristössä täyttää annetun määrällisen tavoitteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Alalle soveltuviin esimerkkeihin on kiinnitetty kiertotalouden käsitteitä. Rakentamisen materiaalivirtojen arviointi onnistuu asiallisesti, ja niiden hallinnan merkitystä on selkeästi perusteltu. Tuotokset on esitetty ja perusteltu selkeästi. Opiskelija tekee myös sujuvaa yhteistyötä oppimisympäristössä muiden osallistujien kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Hyvin alalle soveltuvat esimerkit ja niihin yhdistetyt kiertotalouden käsitteet muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Rakentamisen materiaalivirtojen arviointi on loogista, selkeää, ja niiden hallinnan merkitys on kuvattu laajasti perustellen. Tuotokset on esitetty havainnollisesti ja perusteltu selkeästi. Opiskelija tekee myös aktiivista ja sujuvaa yhteistyötä oppimisympäristössä ja toiminnasta välittyy analyyttinen työskentelyote.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävien pisteyttämisen perusteet esitetään kulloisessakin tehtävänannossa.
Opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu oppimistehtävien pisteytykseen perustuen.
Arviointiasteikko: Kiitettävä 5 - Tyydyttävä 1 - Hylätty.