Vastuullinen ruokamatkailu (5 op)
Toteutuksen tunnus: R81MVASRUOOJ-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 13.04.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Minna Sipponen
Vastuuhenkilö
Minna Sipponen
Opiskelijaryhmät
-
RA81M22SRestonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ruokamatkailun ekologisen, sosiaalisen, kulttuurisen ja taloudellisen vastuullisuuden ja niiden elementit. Opiskelija tiedostaa eettisen ruoan merkityksen osana vastuullista ruokamatkailua. Opiskelija ymmärtää lähiruoan merkityksen matkailijalle vastuullisuuden näkökulmasta.
Opiskelija ymmärtää paikallisten tuotteiden (ruokien ja juomien) merkityksen ruokamatkailijalle ja tunnistaa kulttuurin osana vastuullista ruokamatkailutuotetta.
Opiskelija ymmärtää vieraanvaraisen palvelun merkityksen osana korkealaatuista ruokamatkailupalvelua.
Opiskelija osaa hyödyntää tarinoita osana autenttista ruokamatkailua, ja osaa rakentaa tarinoita ruokapalvelutuotteista. Opiskelija osaa suunnitella vastuullisesta toimintatavasta viestimistä sosiaalisessa mediassa.
Opiskelijaa tietää ruokamatkailun trendit ja osaa ennakoida toimintaa trendien mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa matkailijoiden erityispiirteitä vastuullisuuteen, uskontoon, kulttuuriin ja terveyteen liittyen.
Sisältö
Ruokamatkailu on matkailua, jossa matkailija matkustaa löytääkseen paikalliset maut ja niiden myötä paikan hengen. Ruokamatkailijan ensisijainen motiivi matkustamiseen on ruoka ja siihen liittyvät aktiviteetit.
Kestävä kehitys on toimintaa, joka vastaa tämänhetkisen yhteiskunnan tarpeisiin, mutta ei vaaranna tulevien sukupolvien mahdollisuutta tyydyttää omia tarpeitaan. Kestävässä kehityksessä ympäristö, ihminen ja talous otetaan tasavertaisesti huomioon päätöksenteossa ja toiminnassa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T2 Tyydyttävä
Opiskelija tiedostaa ruokamatkailun vastuullisuuden.
Opiskelija tunnistaa lähiruoan ja paikallisten tuotteiden (ruokien ja juomien) merkityksiä ruokamatkailijalle ja tunnistaa kulttuurin osana vastuullista ruokamatkailutuotetta. Opiskelija ymmärtää vieraanvaraisen palvelun merkityksiä osana korkealaatuista ruokamatkailupalvelua.
Opiskelija tunnistaa tarinoiden hyödyntämisen osana autenttista ruokamatkailua, ja osaa rakentaa tarinoita ruokapalvelutuotteista. Opiskelija osaa suunnitella vastuullisesta toimintatavasta viestimistä sosiaalisessa mediassa.
Opiskelijaa tietää heikosti ruokamatkailun trendit ja osaa sopeuttaa hieman toimintaa trendien mukaisesti. Opiskelija tunnistaa jonkin verran matkailijoiden erityispiirteitä vastuullisuuteen, uskontoon, kulttuuriin ja terveyteen liittyen.
T1 Tyydyttävä
Opiskelija tiedostaa ruokamatkailun vastuullisuuden elementtejä.
Opiskelija tunnistaa heikosti lähiruoan ja paikallisten tuotteiden (ruokien ja juomien) merkityksiä ruokamatkailijalle ja tunnistaa heikosti kulttuurin osana vastuullista ruokamatkailutuotetta. Opiskelija ymmärtää heikosti vieraanvaraisen palvelun merkityksiä osana korkealaatuista ruokamatkailupalvelua.
Opiskelija tunnistaa heikosti tarinoiden hyödyntämisen osana autenttista ruokamatkailua, ja osaa hieman rakentaa tarinoita ruokapalvelutuotteista. Opiskelija osaa hieman suunnitella vastuullisesta toimintatavasta viestimistä sosiaalisessa mediassa.
Opiskelijaa tunnistaa vähän ruokamatkailun trendejä ja osaa osittain huomioida toimintaa trendien mukaisesti. Opiskelija tunnistaa joitakin matkailijoiden erityispiirteitä vastuullisuuteen, uskontoon, kulttuuriin ja terveyteen liittyen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H4 Hyvä
Opiskelija tunnistaa laajasti ruokamatkailun vastuullisuuden. Opiskelija osaa kuvata syvällisesti eettisen ruoan merkityksen osana vastuullista ruokamatkailua.
Opiskelija ymmärtää syvällisesti lähiruoan ja paikallisten tuotteiden (ruokien ja juomien) merkityksiä ruokamatkailijalle ja tunnistaa laajasti kulttuurin osana vastuullista ruokamatkailutuotetta. Opiskelija ymmärtää hyvin vieraanvaraisen palvelun merkityksen osana korkealaatuista ruokamatkailupalvelua.
Opiskelija osaa hyödyntää tarinoita osana autenttista ruokamatkailua, ja osaa rakentaa hyvin tarinoita ruokapalvelutuotteista. Opiskelija osaa suunnitella vastuullisesta toimintatavasta viestimistä sosiaalisessa mediassa.
Opiskelijaa tietää laajasti ruokamatkailun trendit ja osaa hyvin ennakoida toimintaa trendien mukaisesti. Opiskelija tunnistaa syvällisesti matkailijoiden erityispiirteitä vastuullisuuteen, uskontoon, kulttuuriin ja terveyteen liittyen.
H3 Hyvä
Opiskelija tunnistaa ruokamatkailun vastuullisuuden. Opiskelija osaa kuvata eettisen ruoan merkityksen osana vastuullista ruokamatkailua.
Opiskelija ymmärtää lähiruoan ja paikallisten tuotteiden (ruokien ja juomien) merkityksiä ruokamatkailijalle ja tunnistaa kulttuurin osana vastuullista ruokamatkailutuotetta. Opiskelija ymmärtää hyvin vieraanvaraisen palvelun merkityksen osana korkealaatuista ruokamatkailupalvelua.
Opiskelija osaa hyödyntää tarinoita osana autenttista ruokamatkailua, ja osaa rakentaa tarinoita ruokapalvelutuotteista. Opiskelija osaa suunnitella vastuullisesta toimintatavasta viestimistä sosiaalisessa mediassa.
Opiskelijaa tietää ruokamatkailun trendit ja osaa hyvin ennakoida toimintaa trendien mukaisesti. Opiskelija tunnistaa matkailijoiden erityispiirteitä vastuullisuuteen, uskontoon, kulttuuriin ja terveyteen liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti ruokamatkailun vastuullisuuden. Opiskelija osaa kuvata syvällisesti eettisen ruoan merkityksen osana vastuullista ruokamatkailua.
Opiskelija ymmärtää syvällisesti lähiruoan ja paikallisten tuotteiden (ruokien ja juomien) merkityksen ruokamatkailijalle ja tunnistaa laaja-alaisesti kulttuurin osana vastuullista ruokamatkailutuotetta. Opiskelija ymmärtää kiitettävästi vieraanvaraisen palvelun merkityksen osana korkealaatuista ruokamatkailupalvelua.
Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti tarinoita osana autenttista ruokamatkailua, ja osaa rakentaa kiitettävästi tarinoita ruokapalvelutuotteista. Opiskelija osaa ansiokkaasti suunnitella vastuullisesta toimintatavasta viestimistä sosiaalisessa mediassa.
Opiskelijaa tietää laaja-alaisesti ruokamatkailun trendit ja osaa ansiokkaasti ennakoida toimintaa trendien mukaisesti. Opiskelija tunnistaa syvällisesti matkailijoiden erityispiirteitä vastuullisuuteen, uskontoon, kulttuuriin ja terveyteen liittyen.