Kuluttajakäyttäytyminen, Avoin yliopisto (5op)
Toteutuksen tunnus: YMAR1102-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.08.2022 - 31.12.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.10.2022 - 01.01.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Opettajat
- Marko Rintala
- Opintojakso
- YMAR1102
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata kulutuksen ja kuluttajuuden merkityksen yhteiskunnassa ja liiketoiminnassa
- selittää kuluttajapsykologian keskeiset käsitteet
- selittää kuluttajan päätöksentekoprosessit
- kuvailla kuluttajaan vaikuttavia kulttuurisia tekijöitä
- kuvailla innovaatioiden leviämistä ja symbolista kulutusta
- tunnistaa etiikan ja yhteiskuntavastuun merkityksen kulutusyhteiskunnassa.
Toteutustavat
Luennot (30 h) sekä vapaaehtoinen luentoihin kytkeytyvä harjoitustyö, josta voi saada lisäpisteitä. Omakohtainen perehtyminen kirjallisuuteen.
Suoritustavat
Kirjallinen kuulustelu, jossa suoritetaan luennot ja kirjallisuus.
Sisältö
Kulutusyhteiskunta ja kuluttaminen, motiovaatio, havaitsemisprosessi, muisti, asenteet, päätöksentekoprosessi, sosiaaliset vaikutukset, kuluttajien diversiteetti, kotitaloudet, sosiaaliluokat, psykografia, innovaatiot, symbolinen kulutus, markkinoinnin etiikka, yhteiskuntavastuu.
Aika ja paikka
Verkkoluennot:
Ma 17.10.2022 klo 16.30 - 20.00
Ke 19.10.2022 klo 16.30 - 20.00
Ma 24.10.2022 klo 16.30 - 20.00
Ke 26.10.2022 klo 16.30 - 20.00
Ma 31.10.2022 klo 16.30 - 20.00
Verkkotentit Moodlessa:
to 3.11.2022, klo 16.30-20.30
to 1.12.2022, klo 16.30-20.30
to 12.1.2023, klo 16.30-20.30
Oppimateriaalit
Hoyer, Wayne D. ym. (2013) Consumer behavior, 6th international edition.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla vähäisiä puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Esitietovaatimukset
Suositellaan YMAR1101 Markkinoinnin perusteet
Lisätiedot
Etusijalla ovat Avoimen yliopiston opiskelijat.
Huom! Lapin yliopiston tutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat suoraan Pepissä opintojakson toteutukselle, sähköistä ilmoittautumislomaketta ei tarvitse täyttää.
Markkinoinnin perusopinnoille on Moodlessa oma, yhteinen työtila (yksittäisille opintojaksoille ei ole erikseen työtiloja).
Työtilan nimi on Avoin yo Markkinoinnin perusopinnot 2022-2023 ja kirjautumisavain avoinmar22