Siirry suoraan sisältöön

Kvantitatiivisen tutkimuksen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TUTA0202-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.08.2023

Ajoitus

20.03.2023 - 31.08.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Marianne Silen

Opiskelijaryhmät

  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot
  • SOPTaine
    Politiikkatieteet ja sosiologia aineopinnot
  • HAJOaine
    Hallintotieteet ja johtaminen aineopinnot
  • YTKmetodit
    YTK metodiopinnot
  • SSOSaine
    Sosiaalityö aineopinnot

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa tilastotieteen merkityksen yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisessä tutkimuksessa
- hahmottaa kvantitatiivisen aineistonkeruun perusteet
- luoda kvantitatiivisen aineiston erilaisine muuttujineen SPSS-tilasto-ohjelman avulla
- tunnistaa muuttujien mitta-asteikot ja niiden merkityksen tilastollisten menetelmien käytössä
- käyttää keskeisimpiä kuvailevan tilastotieteen menetelmiä muuttujien välisten yhteyksien analysointiin
- tehdä eron kuvailevan tilastotieteen ja tilastollisen päättelyn välillä ja käyttää tavanomaisimpia tilastollisia testejä niiden vaatimien oletusten ollessa voimassa
- tehdä tilastollista tietojenkäsittelyä hyödyntäen kvantitatiiviseen havaintoaineistoon perustuvia selvityksiä.

Sisältö

Tietoarkiston tarjoamat ohjeet ja aineistot, kysymyslomakkeen tarjoamat mahdollisuudet aineiston keruuseen, teoreettisten käsitteiden operationalisointi, SPSS-tilasto-ohjelmiston perusteet, tilastollisen tutkimuksen peruskäsitteet: populaatio, tilastoyksikkö, muuttujat ja niiden mitta-asteikot, havaintomatriisi, yhden muuttujan tarkastelu, kahden tai useamman muuttujan tarkastelu (riippuvuus), edelliset sekä taulukoiden, kuvioiden että tunnuslukujen avulla, lisäksi tilastollisen testauksen perusteita.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali ja harjoitustehtävät Moodlessa, johon kurssiavain lähetetään noin viikko ennen kurssin alkua.

Alastalo, Marja (2005) Metodisuhdanteiden mahti. Lomaketutkimus suomalaisessa sosiologiassa 1947–2000.
Heikkilä, Juha (1993) Tilastotieteen ABC-kirja 1.
Nummenmaa, Lauri (2009) Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät.
Nummenmaa, Tapio, Konttinen, Raimo, Kuusinen, Jorma & Leskinen, Esko (1996) Tutkimusaineiston analyysi.
Vehkalahti, Kimmo (2014) Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin voi suorittaa kokonaan itsenäisesti tai osallistua luennoille ja harjoituksiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Harjoitustyö on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Harjoitustyö on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Harjoitustyössä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Harjoitustyö voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Harjoitustyö vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Harjoitustyö muodostaa selkeän kokonaisuuden. Tietoa ja tuloksia osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Harjoitustyö osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Se on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Harjoitustyö on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Lisätiedot

Kvantitatiiviset menetelmäkurssit suositellaan opiskeltavaksi seuraavassa järjestyksessä:
1. TUTA0202 Kvantitatiivisen tutkimuksen perusteet
2. TUTA0302 Tulkitseva kvantitatiivinen tutkimus
3. YMEN1212 Kvantitatiivista pro gradua tekevien työpaja/TUKO1144 Kvantitatiivisen analyysin perus- ja jatkokurssi