Skip to main content

Introduction to Quantitative Research (5 cr)

Code: TUTA0202-3009

General information


Enrollment
01.12.2022 - 31.08.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.03.2023 - 31.08.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Faculty of Social Sciences
Teaching languages
Finnish
Teachers
Marianne Silen
Course
TUTA0202

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa tilastotieteen merkityksen yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisessä tutkimuksessa
- hahmottaa kvantitatiivisen aineistonkeruun perusteet
- luoda kvantitatiivisen aineiston erilaisine muuttujineen SPSS-tilasto-ohjelman avulla
- tunnistaa muuttujien mitta-asteikot ja niiden merkityksen tilastollisten menetelmien käytössä
- käyttää keskeisimpiä kuvailevan tilastotieteen menetelmiä muuttujien välisten yhteyksien analysointiin
- tehdä eron kuvailevan tilastotieteen ja tilastollisen päättelyn välillä ja käyttää tavanomaisimpia tilastollisia testejä niiden vaatimien oletusten ollessa voimassa
- tehdä tilastollista tietojenkäsittelyä hyödyntäen kvantitatiiviseen havaintoaineistoon perustuvia selvityksiä.

Execution methods

Luennot (n. 25 h) ja harjoitukset (n. 28 h). Itsenäinen työskentely. Tarjolla myös verkkokurssina.

Accomplishment methods

Harjoitustehtävien suorittaminen sekä itsenäisesti tehtävä kvantitatiiviseen havaintoaineistoon perustuva harjoitustyö.

Content

Tietoarkiston tarjoamat ohjeet ja aineistot, kysymyslomakkeen tarjoamat mahdollisuudet aineiston keruuseen, teoreettisten käsitteiden operationalisointi, SPSS-tilasto-ohjelmiston perusteet, tilastollisen tutkimuksen peruskäsitteet: populaatio, tilastoyksikkö, muuttujat ja niiden mitta-asteikot, havaintomatriisi, yhden muuttujan tarkastelu, kahden tai useamman muuttujan tarkastelu (riippuvuus), edelliset sekä taulukoiden, kuvioiden että tunnuslukujen avulla, lisäksi tilastollisen testauksen perusteita.

Materials

Luentomateriaali ja harjoitustehtävät Moodlessa, johon kurssiavain lähetetään noin viikko ennen kurssin alkua.

Alastalo, Marja (2005) Metodisuhdanteiden mahti. Lomaketutkimus suomalaisessa sosiologiassa 1947–2000.
Heikkilä, Juha (1993) Tilastotieteen ABC-kirja 1.
Nummenmaa, Lauri (2009) Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät.
Nummenmaa, Tapio, Konttinen, Raimo, Kuusinen, Jorma & Leskinen, Esko (1996) Tutkimusaineiston analyysi.
Vehkalahti, Kimmo (2014) Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty: Harjoitustyö on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Harjoitustyö on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Harjoitustyössä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Harjoitustyö voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Harjoitustyö vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5): Harjoitustyö muodostaa selkeän kokonaisuuden. Tietoa ja tuloksia osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Harjoitustyö osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Se on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Harjoitustyö on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Further information

Kurssin voi suorittaa kokonaan itsenäisesti tai osallistua luennoille ja harjoituksiin.

Go back to top of page