Siirry suoraan sisältöön

Maaseutuyrittäjyys ja työelämä (5 op)

Toteutuksen tunnus: R601ML22OJ-19005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Agrologikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma

  • Maaseutuelinkeinojen koulutus

Opettaja

  • Maarit Timonen

Vastuuhenkilö

Maarit Timonen

Opiskelijaryhmät

  • R61M21S
    Agrologikoulutus, Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Osaa tarkastella yrittäjyyttä sekä maaseutuyrityksen liiketoiminnnan ja johtamisen perustoimintoja ja johtamista sekä työelämä- vaatimuksia kestävän liiketalouden periaatteiden pohjalta kehittävästi.

Sisältö

Luonnonvaratalouden monialaisen liiketoiminnan osaaja ja soveltaja:
Opiskelija oppii liiketoiminnan ja johtamisen perusteet ja prosessit soveltaen niitä maatilatalouden ja porotalouden liiketoimintaan kehittävästi.
Hän oppii hyödyntämään tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan teoriaa, tiedonhankintaa ja menetelmiä kriittisesti ja reflektoiden.

Aika ja paikka

Syyslukukausi. Opetus hybridimalli: sisältää lähiopetusta kontaktissa koululla lukujärjestykseen merkittynä aikana sekä verkossa tapahtuvaa itseopiskelua oman aikataulun mukaan.

Oppimateriaalit

Osaava farmari - hankkeen https://osaavafarmari.fi/ Henkilöstöjohtamisen koulutus (1-3) https://osaavafarmari.fi/henkilosto-johtaminen/.
Opiskelijan keräämä materiaali valitsemistaan maaseutuyrityksistä, joista hän tekee tuotannonjohtamisen tehtävät.
Opettajan osoittama materiaali - löytyy moodletyötilasta.

Opetusmenetelmät

Osaava farmari - hankkeen https://osaavafarmari.fi/ Henkilöstöjohtamisen koulutus kokonaisuuden (1-3) suorittaminen https://osaavafarmari.fi/henkilosto-johtaminen/ sekä kurssin "Maatalouden tuotantoprosessit ja dokumentointi" mukaisesti erilaisiin tuotantoprosesseihin ja niiden kuvaamiseen tutustuminen; kuten myös samalla erilaisiin maaseutuyrittämisen mahdollisuuksiin.

Opetus hybridimalli: sisältää lähiopetusta kontaktissa koululla lukujärjestykseen merkittynä aikana sekä verkossa tapahtuvaa itseopiskelua oman aikataulun mukaan.

Lisäksi kurssin lopuksi opiskelijoille PAKOLLINEN loppuseminaari, jossa kukin esittelee omia tehtäviään muille opiskelijoille ja opettajille. Tavoitteena oppia mahdollisimman paljon erilaisista maaseudun yrityksistä ja yritysmahdollisuuksista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osaava farmari- hankeyhteistyö
Maaseudun eri yritykset opiskelijan kiinnostuksen mukaan

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiä ei ole, vaan suoritettavia tehtäviä, jotka arvioidaan kokonaisarvosanaan.

Tehtävät on tehtävä, jos aikoo kurssin saada hyväksytysti suoritettua. Lisäksi tehtävät on esitettävä loppuseminaarissa, joka vaatii läsnäoloa!

Kansainvälisyys

Opiskelija saa käyttää myös ulkomaisia maaseutuyrityksiä tehtäviensä esimerkeissä - se on jopa suositeltavaa ja toivottavaa!

Sisällön jaksotus

Aloitusluento, jossa kurssin ja sen tehtävien esittely.
Henkilöstöjohtamisen osion luennot ja tehtävät ns. työelämäosuus.
Tuotannonjohtamisen osion luennot ja tehtävät ns. maaseutuyrittämisen osuus.
Mahdolliset yritysvierailut.
Loppuseminaari koululla, jossa tehtävien esittelyt, opetuskeskustelut ja kurssipalaute.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnistaa yrittäjyysominaisuuksia. Tietää liiketoiminnan ja johtamisen perustoiminnot sekä kestävän liiketalouden periaatteet yhdistäen niitä maaseutuyrityksen monialaiseen toimintaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaa tarkastella omia ominaisuuksiaan yrittäjyyden näkökulmasta. Osaa liiketoiminnan ja johtamisen perustoiminnot sekä kestävän liiketalouden periaatteet tarkastellen niitä kehittävästi monialaisen maaseudun liiketoiminnan kannalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa tarkastella omia ominaisuuksiaan yrittäjyyden näkökulmasta. Osaa liiketoiminnan ja johtamisen perustoiminnot sekä kestävän liiketalouden periaatteet tarkastellen niitä monialaisen maaseudun liiketoiminnan kannalta ja tehden kehittämisesityksiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehdyt tehtävät ovat arvioinnin perusta (0-5) sekä osoitettu aktiivisuus niin luennoilla kuin loppuseminaarissa (+/-1).

Hylätty (0)

Tehtävät tekemättä ja loppuseminaarissa esittämättä. Luentoaktiivisuus olematonta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävät tehty välttävästi ja esitetty loppuseminaarissa. Luennoilla vain mukana.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävät tehty hyvin ja loppuseminaariesitys on hyvää laatua. Luennoille osallistuminen aktiivista - näkyy käydyissä keskusteluissa niin chatissa, verkossa, luokassa kuin toisten esitysten kommentoinnissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävät tehty erinomaisesti ja loppuseminaariesitys on erinomainen. Luennoille osallistuminen eittäin aktiivista - näkyy käydyissä keskusteluissa niin chatissa, verkossa, luokassa kuin toisten esitysten kommentoinnissa.