Siirry suoraan sisältöön

Differentiaaliyhtälöt (laaja) (5 op)

Toteutuksen tunnus: R504TL169-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 08.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
  • Maanmittaustekniikan koulutus

Opettaja

  • Minna Korhonen

Vastuuhenkilö

Minna Korhonen

Opiskelijaryhmät

  • R54T22S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2022
  • R51R22S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022
  • R51M22S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija tietää differentiaaliyhtälöiden periaatteet, rakenteet, menetelmät, terminologian ja merkintätavat sekä osaa soveltaa niitä ammattialansa ongelmien ratkaisussa.

Sisältö

- Tavalliset differentiaaliyhtälöt (ODE)
- Numeeriset Euler ja Runge-Kutta -menetelmät
- Tietokonealgebran käyttö
- Oman ammattialan sovellukset

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2023. Lapin AMK, Rantavitikan kampus (Rovaniemi, Jokiväylä 11).

Oppimateriaalit

Tarvittava oppimateriaali on saatavilla Moodle verkko-oppimisympäristössä. Suositeltavaa kirjallisuutta esim. Insinöörin matematiikka, Eero Holmlund; Maija Huuskonen; Heikki Makkonen; Jarkko Surakka; Ari Tuomenlehto, Grossman: Multivariable Calculus, Linear Algebra, and Differential Equations, Third Edition.Chapter 10, Ordinary Differential Equations (ODE).

Opetusmenetelmät

Luennot, ohjatut tai itsenäisesti suoritettavat harjoitustehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Koe pidetään viikolla 48 ja uusinta on mahdollista viikolla 50. Lisäksi kokeen uusinta on mahdollista opintojakson toteutusta seuraavan lukukauden loppuun mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoitustehtävien suorittaminen itsenäisesti on mahdollista.

Sisällön jaksotus

Opetus jakaantuu tasaisesti syyslukukaudelle (n. 4 h / viikko).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää käsitteet ja osaa ratkaista differentiaaliyhtälöihin liittyviä perustehtäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa ratkaista monipuolisesti differentiaaliyhtälöiden sovellustehtäviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa differentiaaliyhtälöihin liittyviä menetelmiä uudentyyppisten tehtävien ja ongelmien ratkaisemisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu kokeisiin ja harjoitustehtäviin. Kokeiden osuus on noin 50 % arvioinnista ja tehtävien noin 50 %

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää differentiaaliyhtälöihin liittyvät käsitteet ja osaa ratkaista erityyppisiä differentiaaliyhtälöitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää differentiaaliyhtälöihin liittyvät käsitteet ja osaa ratkaista differentiaaliyhtälöiden sovellustehtäviä. Opiskelija tunnistaa tilanteita, joita voidaan kuvailla differentiaaliyhtälöillä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa differentiaaliyhtälöihin liittyviä matemaattisia menetelmiä uudentyyppisten tehtävien ja ongelmien ratkaisemisessa, esimerkiksi muodostamalla eri tilanteisiin sopivia differentiaaliyhtälöitä.