Siirry suoraan sisältöön

Monialainen arviointiosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: K702GL122-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 02.03.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 13.03.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Sari Arolaakso
  • Anne Puro
  • Anne Jokelainen
  • Geronomikoulutus 1 AMK
  • Hanne Luosujärvi

Vastuuhenkilö

Sari Arolaakso

Opiskelijaryhmät

  • KA72G22S
    Geronomikoulutus, Kemi, Syksy 2022
  • KOA72G22S
    Geronomikoulutus, Kemi (Oulu), Syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata toimintakyvyn ja sen eri ulottuvuudet (BPS-ICF) sekä toimijuuden käsitteenä. Opiskelija osaa kuvata kehon rakenteet ja toiminnot (ICF) sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa arvioida laaja-alaisesti ikäihmisen toimintakykyyn ja toimijuuteen liittyviä voimavaroja sekä riskitekijöitä sekä käyttää arvioinnin tukena tarkoituksenmukaisia sekä luotettavia toimintakyvyn arviointimenetelmiä (TOIMIA-tietokanta). Ymmärtää apuvälineiden merkityksen ikäihmisen arjen toiminnoista selviytymisessä ja osaa arvioida erilaisten apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.

Sisältö

Anatomia ja fysiologia / kehon rakenteet ja toiminnot
Toimintakyky ja toimijuus
Ikäihmisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä, TOIMIA-tietokanta
Toimintakyvyn fyysiset edellytykset ja niidenarviointi; lihasvoima, tasapaino, liikkuvuus ja kestävyys
Toimintakyvyn psyykkiset edellytykset ja niidenarviointi; kognitiiviset toiminnot, muisti, oppiminen ja elämänhallinta, vanhenemisen kokemus, persoonallisuuskäsitykset, elämänkaariajattelu
Toimintakyvyn sosiaaliset edellytykset ja niidenarviointi; sosiaaliset suhteet yhteisö ja yksilötasolla

Oppimateriaalit

Heikkinen, E. & Rantanen, T. 2008. Gerontologia;
STAKES 2005. ICF: Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus; Suomi,
Pohjolainen, P. & Heimonen, S. 2009 (toim.). Toimintakyvyn laaja-alainen arviointi ja tukeminen. Oraita 1/2009. Ikäinstituutti.
Hartikainen & Lönnroos (toim) 2008. Geriatria, arvioinnista kuntoutukseen. s. 15-30.
Pohjalainen, P & Salonen, E. Toimintakyky vanhuudessa - mitkä tekijät sitä määrittävät?. Gerontologia 4 / 2013.
Jyrkämä, J. 2013. Vanheneminen, arkitilanteet ja toimijuus. Teoksessa Heikkinen & Jyrkämä & Rantanen (toim.). Gerontologia.
THL toimintakyky sivusto, https://thl.fi/fi/web/toimintakyky
Muut ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit.

Opetusmenetelmät

Opintokokonaisuuteen liittyy ennakkotehtäviä, jotka sinun tulee tehdä ennen 1. kontaktitunteja. Ennakkotehtävät löydät Moodle -ympäristöstä sen avauduttua.

Opintokokonaisuus toteutuu projektimuotoisena, jossa projektina on Ikäihmisen toimijuuden ja toimintakyvyn monialaisen arvioinnin toteuttaminen. Monialaisen arvioinnin toteutat valitsemallesi kummivanhukselle. Lähi- ja etäopetustunneilla käydään läpi monialaiseen arviointiin liittyvää teoriaa sekä harjoitellaan yleisimpien ikäihmisten toimintakyvyn arviointiin liittyvien menetelmien käyttöä hyödyntäen THL:n TOIMIA-tietokantaa. Lisäksi sinulla on käytössäsi Moodle-ympäristössä materiaalia ja linkkejä, joita voit hyödyntää kummivanhusprojektissasi. Projektin toteuttamiseen saat ohjausta opetustunneilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektin toteutus ja kummivanhuksen arviointi toteutuu kummivanhuksen omassa elinympäristössään, kotona tai palveluasumisyksikössä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata toimintakyvyn ja toimijuuden käsitteet suppeasti ja viittaus teoriaan puuttuu tai on vähäistä. Opiskelija osaa luetella kehon rakenteet ja toiminnot. Opiskelija osaa kuvata suppeasti ikäihmisen toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä arviointimenetelmiä, mutta perustelut arviointimenetelmien valinnalle puuttuu tai on vähistä. Opiskelija ei kuvaa toimintakyvyn arvioinnin tuloksia ja tehdyt johtopäätökset jäävät kapea-alaiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata toimintakyvyn ja toimijuuden käsitteet viitaten teoriaan. Opiskelija osaa kuvata kehon rakenteet ja toiminnot sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa kuvata ja käyttää tarkoituksenmukaisia ja luotettavia arviointimenetelmiä ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden arvioinnissa. Opiskelija osaa kuvata ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden arvioinnin tulokset ja tekemänsä havainnot sekä tehdä niistä johtopäätöksiä ikäihmisen arjen toimintoihin liittyvistä voimavaroista ja riskitekijöistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata toimintakyvyn ja toimijuuden käsitteen monialaisesti viitaten teoriaan. Opiskelija osaa kuvata kehon rakenteet ja toiminnot sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa kuvata ja käyttää tarkoituksenmukaisia ja luotettavia arviointimenetelmiä ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden monialaisessa arvioinnissa ja perustelee arviointimenetelmien valinnan viitaten teoriaan. Opiskelija osaa kuvata ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden arvioinnin tulokset ja analysoida tuloksia ja tekemiään havaintoja sekä tehdä niistä johtopäätöksiä ikäihmisen arjen toimintoihin liittyvistä voimavaroista ja riskitekijöistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Projektiin liittyvä kummivanhustehtävä arvioidaan asteikolla Hylätty, T1-K5.
Anatomia & fysiologia arvioidaan tuntien aikana toteutettavilla tehtävillä.
Kontaktitunneilla 80% läsnäolo, seminaarissa 100% läsnäolo.
Mikäli opiskelijan läsnäolo ei täyty, hän itse laatii suunnitelman miten saavuttaa kyseisen opetustilanteen tietoperustan.