Skip to main content

Multidisciplinary assessment competency (10 cr)

Code: K702GL122-3001

General information


Enrollment
03.10.2022 - 02.03.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2023 - 13.03.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Elderly Care
Teachers
Sari Arolaakso
Anne Puro
Anne Jokelainen
Geronomikoulutus 1 AMK
Hanne Luosujärvi
Teacher in charge
Sari Arolaakso
Course
K702GL122

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa kuvata toimintakyvyn ja sen eri ulottuvuudet (BPS-ICF) sekä toimijuuden käsitteenä. Opiskelija osaa kuvata kehon rakenteet ja toiminnot (ICF) sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa arvioida laaja-alaisesti ikäihmisen toimintakykyyn ja toimijuuteen liittyviä voimavaroja sekä riskitekijöitä sekä käyttää arvioinnin tukena tarkoituksenmukaisia sekä luotettavia toimintakyvyn arviointimenetelmiä (TOIMIA-tietokanta). Ymmärtää apuvälineiden merkityksen ikäihmisen arjen toiminnoista selviytymisessä ja osaa arvioida erilaisten apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.

Accomplishment methods

Lähi- ja verkko-opetus, ennakkotehtävä, välitehtäviä sekä lukukausiprojektiin liittyvä oppimistehtävä.

Käydään läpi yleisimmät ikääntyneen toimintakyvyn arviointiin liittyvät mittarit hyödyntäen THL:n TOIMIA-tietokantaa.

Toiminnallinen anatomia: suurimmat lihakset / lihasryhmät käydään läpi linkittyen päivittäisissä toiminnoissa tarvittaviin liikkeisiin, mm. makuulta istumaan nousu, istumasta seisomaan nousu, pystyasennon hallinta, luusto näiltä alueilta myös käydään läpi. Hermo-lihasliitos ja hermoston toiminta käydään lyhyesti läpi, jotta opiskelija ymmärtää liikkeen ja liikkumisen edellytykset hermoston toiminnan osalta.

Content

Anatomia ja fysiologia / kehon rakenteet ja toiminnot
Toimintakyky ja toimijuus
Ikäihmisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä, TOIMIA-tietokanta
Toimintakyvyn fyysiset edellytykset ja niidenarviointi; lihasvoima, tasapaino, liikkuvuus ja kestävyys
Toimintakyvyn psyykkiset edellytykset ja niidenarviointi; kognitiiviset toiminnot, muisti, oppiminen ja elämänhallinta, vanhenemisen kokemus, persoonallisuuskäsitykset, elämänkaariajattelu
Toimintakyvyn sosiaaliset edellytykset ja niidenarviointi; sosiaaliset suhteet yhteisö ja yksilötasolla

Materials

Heikkinen, E. & Rantanen, T. 2008. Gerontologia;
STAKES 2005. ICF: Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus; Suomi,
Pohjolainen, P. & Heimonen, S. 2009 (toim.). Toimintakyvyn laaja-alainen arviointi ja tukeminen. Oraita 1/2009. Ikäinstituutti.
Hartikainen & Lönnroos (toim) 2008. Geriatria, arvioinnista kuntoutukseen. s. 15-30.
Pohjalainen, P & Salonen, E. Toimintakyky vanhuudessa - mitkä tekijät sitä määrittävät?. Gerontologia 4 / 2013.
Jyrkämä, J. 2013. Vanheneminen, arkitilanteet ja toimijuus. Teoksessa Heikkinen & Jyrkämä & Rantanen (toim.). Gerontologia.
THL toimintakyky sivusto, https://thl.fi/fi/web/toimintakyky
Muut ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit.

Teaching methods

Opintokokonaisuuteen liittyy ennakkotehtäviä, jotka sinun tulee tehdä ennen 1. kontaktitunteja. Ennakkotehtävät löydät Moodle -ympäristöstä sen avauduttua.

Opintokokonaisuus toteutuu projektimuotoisena, jossa projektina on Ikäihmisen toimijuuden ja toimintakyvyn monialaisen arvioinnin toteuttaminen. Monialaisen arvioinnin toteutat valitsemallesi kummivanhukselle. Lähi- ja etäopetustunneilla käydään läpi monialaiseen arviointiin liittyvää teoriaa sekä harjoitellaan yleisimpien ikäihmisten toimintakyvyn arviointiin liittyvien menetelmien käyttöä hyödyntäen THL:n TOIMIA-tietokantaa. Lisäksi sinulla on käytössäsi Moodle-ympäristössä materiaalia ja linkkejä, joita voit hyödyntää kummivanhusprojektissasi. Projektin toteuttamiseen saat ohjausta opetustunneilla.

Employer connections

Projektin toteutus ja kummivanhuksen arviointi toteutuu kummivanhuksen omassa elinympäristössään, kotona tai palveluasumisyksikössä.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa kuvata toimintakyvyn ja toimijuuden käsitteet suppeasti ja viittaus teoriaan puuttuu tai on vähäistä. Opiskelija osaa luetella kehon rakenteet ja toiminnot. Opiskelija osaa kuvata suppeasti ikäihmisen toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä arviointimenetelmiä, mutta perustelut arviointimenetelmien valinnalle puuttuu tai on vähistä. Opiskelija ei kuvaa toimintakyvyn arvioinnin tuloksia ja tehdyt johtopäätökset jäävät kapea-alaiseksi.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa kuvata toimintakyvyn ja toimijuuden käsitteet viitaten teoriaan. Opiskelija osaa kuvata kehon rakenteet ja toiminnot sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa kuvata ja käyttää tarkoituksenmukaisia ja luotettavia arviointimenetelmiä ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden arvioinnissa. Opiskelija osaa kuvata ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden arvioinnin tulokset ja tekemänsä havainnot sekä tehdä niistä johtopäätöksiä ikäihmisen arjen toimintoihin liittyvistä voimavaroista ja riskitekijöistä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa kuvata toimintakyvyn ja toimijuuden käsitteen monialaisesti viitaten teoriaan. Opiskelija osaa kuvata kehon rakenteet ja toiminnot sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa kuvata ja käyttää tarkoituksenmukaisia ja luotettavia arviointimenetelmiä ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden monialaisessa arvioinnissa ja perustelee arviointimenetelmien valinnan viitaten teoriaan. Opiskelija osaa kuvata ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden arvioinnin tulokset ja analysoida tuloksia ja tekemiään havaintoja sekä tehdä niistä johtopäätöksiä ikäihmisen arjen toimintoihin liittyvistä voimavaroista ja riskitekijöistä.

Go back to top of page