Tutustuminen erityiskasvatuksen toimintaympäristöihin (5op)
Toteutuksen tunnus: KERI0313-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.08.2022 - 05.09.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.09.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Tanja Äärelä
- Opintojakso
- KERI0313
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Jakson suoritettuaan opiskelija osaa
- havainnoida, toteuttaa ja osallistua oppimista ja osallisuutta edistävään toimintaan
- analysoida erityispedagogisia ilmiöitä ja niiden taustaa käytännön toiminnassa, hallinnossa ja johtamisessa
- etsiä esteellisyyttä tuottavia elementtejä tukipalveluissa ja muussa toiminnassa ja on osallistunut esteettömyyden kehittämiseen
- hahmottaa erityispedagogiikan työkentän laaja-alaisuuden sekä oman ammatillisen identiteetin prosessoinnin tärkeyden
- analysoida monialaista yhteistyötä eri näkökulmista ja tukea sen toteutumista
Toteutustavat
Opiskelija hankkii tutustumispaikan oman kiinnostuksensa mukaan opetuksen, ohjauksen, konsultaation, hallinnon, suunnittelun tai tutkimuksen tehtäviin. Erityispedagogiikan yliopistonlehtori hyväksyy harjoittelupaikan. Opiskelijalla tulee olla nimetty ohjaaja.
Suoritustavat
- työskentely toimintaympäristössä 80 h
- ajankohtaisiin tutkimuksiin ja raportteihin perehtyminen 30 h
- tutustumisraportin laatiminen 25 h
Sisältö
- työssäoppiminen toimintaympäristöön tutustumalla ja siellä olevien tehtävien tekeminen erityispedagoginen näkökulma huomioon ottaen
- tutustuminen alan käytäntöpohjaiseen tutkimukseen
- tutustuminen kansalliseen vaativan tuen kehittämiseen (nk. VIP- ja Vaatu-ulottuvuudet)
Aika ja paikka
12.09.2022 12.00 - 14.00
Muutoin opintojakso suoritetaan yksilöohjauksessa
Oppimateriaalit
Vähintään neljä ajankohtaista ministeriön, Opetushallituksen, aluehallintovirastojen tai tutustumiskohteen kannalta keskeisen valtakunnallisen järjestön tutkimusta tai raporttia.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei kykene analysoimaan erityispedagogisia ilmiöitä eikä havainnoimaan niitä käytännön toiminnassa, hallinnossa tai johtamisessa. Hän ei havaitse esteellisyyttä tuottavia elementtejä eikä esteettömyyden merkitystä eri toimintaympäristöissä. Tutustuneisuus alan tutkimukseen ja kehittämistyöhön jää kevyeksi ja vaillinaiseksi. Kurssisuoritus on toteava ja luetteloiva, tyyliltään kuvaileva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
Hyväksytty
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykenevän havaitsemaan ja analysoimaan erityispedagogisia ilmiöitä käytännön toiminnassa, hallinnossa ja johtamisessa. Hän ymmärtää erityispedagogiikan työkentän laaja-alaisuuden sekä ammatillisen identiteetin tärkeyden. Hän tunnistaa ja pystyy nimeämään esteettömyyttä tuottavia elementtejä. Hän osoittaa tutustuneensa alan tutkimukseen ja kehittämistyöhön pystyen erottelemaan olennaiset asiat epäolennaisista, vertaillen ja asettamalla vastakkain. Ihanteellisimmillaan hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.
Esitietovaatimukset
Erityispedagogiikan perusopinnot (25 op) vähintään hyvin tiedoin.