Skip to main content

Practice in special education services (5cr)

Code: KERI0313-3001

General information


Enrollment
08.08.2022 - 05.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.09.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Teaching languages
finnish
Teachers
Tanja Äärelä
Course
KERI0313

Evaluation scale

H-5

Objective

Jakson suoritettuaan opiskelija osaa
- havainnoida, toteuttaa ja osallistua oppimista ja osallisuutta edistävään toimintaan
- analysoida erityispedagogisia ilmiöitä ja niiden taustaa käytännön toiminnassa, hallinnossa ja johtamisessa
- etsiä esteellisyyttä tuottavia elementtejä tukipalveluissa ja muussa toiminnassa ja on osallistunut esteettömyyden kehittämiseen
- hahmottaa erityispedagogiikan työkentän laaja-alaisuuden sekä oman ammatillisen identiteetin prosessoinnin tärkeyden
- analysoida monialaista yhteistyötä eri näkökulmista ja tukea sen toteutumista

Execution methods

Opiskelija hankkii tutustumispaikan oman kiinnostuksensa mukaan opetuksen, ohjauksen, konsultaation, hallinnon, suunnittelun tai tutkimuksen tehtäviin. Erityispedagogiikan yliopistonlehtori hyväksyy harjoittelupaikan. Opiskelijalla tulee olla nimetty ohjaaja.

Accomplishment methods

- työskentely toimintaympäristössä 80 h
- ajankohtaisiin tutkimuksiin ja raportteihin perehtyminen 30 h
- tutustumisraportin laatiminen 25 h

Content

- työssäoppiminen toimintaympäristöön tutustumalla ja siellä olevien tehtävien tekeminen erityispedagoginen näkökulma huomioon ottaen
- tutustuminen alan käytäntöpohjaiseen tutkimukseen
- tutustuminen kansalliseen vaativan tuen kehittämiseen (nk. VIP- ja Vaatu-ulottuvuudet)

Location and time

12.09.2022 12.00 - 14.00
Muutoin opintojakso suoritetaan yksilöohjauksessa

Materials

Vähintään neljä ajankohtaista ministeriön, Opetushallituksen, aluehallintovirastojen tai tutustumiskohteen kannalta keskeisen valtakunnallisen järjestön tutkimusta tai raporttia.

Assessment criteria, approved/failed

Hylätty
Opiskelija ei kykene analysoimaan erityispedagogisia ilmiöitä eikä havainnoimaan niitä käytännön toiminnassa, hallinnossa tai johtamisessa. Hän ei havaitse esteellisyyttä tuottavia elementtejä eikä esteettömyyden merkitystä eri toimintaympäristöissä. Tutustuneisuus alan tutkimukseen ja kehittämistyöhön jää kevyeksi ja vaillinaiseksi. Kurssisuoritus on toteava ja luetteloiva, tyyliltään kuvaileva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.

Hyväksytty
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykenevän havaitsemaan ja analysoimaan erityispedagogisia ilmiöitä käytännön toiminnassa, hallinnossa ja johtamisessa. Hän ymmärtää erityispedagogiikan työkentän laaja-alaisuuden sekä ammatillisen identiteetin tärkeyden. Hän tunnistaa ja pystyy nimeämään esteettömyyttä tuottavia elementtejä. Hän osoittaa tutustuneensa alan tutkimukseen ja kehittämistyöhön pystyen erottelemaan olennaiset asiat epäolennaisista, vertaillen ja asettamalla vastakkain. Ihanteellisimmillaan hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.

Qualifications

Erityispedagogiikan perusopinnot (25 op) vähintään hyvin tiedoin.

Go back to top of page