Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701SL44OJ-19009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 04.01.2023
Ajoitus
11.01.2023 - 22.03.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaisu Vinkki
Vastuuhenkilö
Kaisu Vinkki
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
-
KA71S21S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa tarkastella lastensuojelun lähtökohtia paikallisesta, kansallisesta ja kansainvälisestä näkökulmasta
- tietää lastensuojelulain keskeiset sisällöt ja lastensuojelun palvelujärjestelmän
- tunnistaa lastensuojelutarpeen taustatekijöitä ja osaa arvioida lastensuojelun palvelutarpeet
Sisältö:
- lastensuojelun ideologiset lähtökohdat/taustasitoumukset
- lastensuojelullisen tuen / tarpeen taustatekijät
- lastensuojelun palvelutarpeen arviointi
- avohuollon tukitoimet
- avohuollon sijoitus
- kiireellinen sijoitus
- huostaanotto
Sisältö
- lastensuojelun ideologiset lähtökohdat/taustasitoumukset
- lastensuojelullisen tuen / tarpeen taustatekijät
- lastensuojelutarpeen arviointi
- avohuollon tukitoimet
- avohuollon sijoitus
- kiireellinen sijoitus
- huostaanotto
Aika ja paikka
Kosmos 11.1.-15.3.2023
Oppimateriaalit
Moodlemateriaali, ajankohtainen lastensuojelututkimus (sähköiset julkaisut), verkkomateriaali, keskeinen lainsäädäntö, muu soveltuva aineisto (esim. artikkelit, kirjallisuus), lastensuojelu webinaarit
Opetusmenetelmät
Keskusteleva lähiopetus ja etäopetus (ZOOM)
Yksilöllinen työskentely, ryhmätyöskentely
Harjoitukset (case opetus)
Tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen lastensuojelussa toimivan asiantuntijavierailu/-luento
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti opintojakson päätyttyä (viikko 11).
Uusintamahdollisuus (viikko 12/16)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näytön mahdollisuus aiemmin hankitun osaamisen kautta
Sisällön jaksotus
Viikko 2: Lastensuojelutyön ideologiset lähtökohdat/taustasitoumukset (mm. kv- ja kansalliset asiakirjat)
-lastensuojelullisen tuen/tarpeen taustatekijät
-palvelutarpeen arviointi
Viikko 4 ja 6: Lastensuojelutyön prosessit
-avohuollon tukitoimet ja prosessin vaiheet
Viikko 8 ja 11: Lastensuojelutyön prosessit ja erityisteemat
-sijoitus/huostaanotto
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa tarkastella lastensuojelun lähtökohtia ja tietää lastensuojelun keskeiset sisällöt ja palvelujärjestelmän suppeasti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa tarkastella lastensuojelun lähtökohtia ja tietää lastensuojelun keskeiset sisällöt ja palvelujärjestelmän hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa tarkastella lastensuojelun lähtökohtia ja tietää lastensuojelun keskeiset sisällöt ja palvelujärjestelmän erinomaisesti ja kriittisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi (tentti), opettajan palaute oppimistehtäviin. Läsnäolo 80%.
Hylätty (0)
Hylätty 0 :
Opiskelija esittää hyvin vähän näyttöä materiaaliin perehtymisestä ja aihealueen hallinnasta. Työ ei vastaa varsinaiseen tehtäväksi antoon. Työ perustuu tekstien referointiin. Työn sisältö on epälooginen. Kieliasu hyvin puutteellinen. Lähteitä ei ole käytetty ohjeen mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä 1:
Opiskelija esittää materiaaliin liittyviä asioita suppeasti/ luettelomaisesti/suorina lainauksina ja /tai referaattina. Vain osa teeman keskeisistä osa-alueista on käsitelty. Tekstin perusteella perehtyminen aihealueeseen on puutteellista, vaikkakin perustietämys aihealueesta on jossain määrin hallinnassa. Työn etenemisessä on epäloogisuutta. Kieliasussa ja/tai lähteiden käytössä on puutteita.
Tyydyttävä 2:
Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttään materiaaliin, mutta tuotos on suppea/referaatinomainen. Asioiden reflektointi on vähäistä tai joitakin teeman selkeästi keskeisiä osa-alueita ei ole käsitelty lainkaan. Työ etenee pääosin loogisesti. Kieliasussa ja/tai lähteiden käytössä on jonkin verran puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3:
Opiskelija on perehtynyt käytössä olleeseen materiaaliin suhteellisen hyvin. Teemat ovat pääosin hallinnassa ja tärkeimmät osa-alueet on käsitelty. Aihealueen sisällöllinen käsittely jää kuitenkin jossain määrin puutteelliseksi/pinnalliseksi. Työ etenee loogisesti. Kieliasu on melko hyvä ja lähteitä on käytetty ohjeen mukaisesti.
Hyvä 4:
Opiskelija on perehtynyt hyvin käytössä olleeseen materiaaliin ja osoittaa kykyä hyödyntää aineistoja luovasti. Aihealueet ovat hyvin hallinnassa ja ohjeistetut alueet on käsitelty. Työ on varsin selkeästi rakennettu ja etenee loogisesti. Kieliasu on hyvä ja lähteitä on käytetty ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5:
Opiskelija on perehtynyt erittäin hyvin käytössä olleeseen materiaaliin, ja pohdiskelee syvällisesti sekä monipuolisesti teemojen antia. Kaikkia keskeisiä osa-alueita on käsitelty erittäin hyvin ja essee etenee loogisesti. Kieliasu on moitteetonta ja lähteitä on käytetty ohjeen mukaisesti.