Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701SL30OJ-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.10.2022 - 13.03.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
20.03.2023 - 29.05.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Opettajat
- Virpi Piira
- Vastuuopettaja
- Virpi Piira
- Ryhmät
-
K71S20SSosionomikoulutus (päivätoteutus), Kemi, syksy, 2020
-
K71S20S1Sosiaalialan koulutus
-
K71S20S2Sosiaalialan koulutus
- Opintojakso
- K701SL30OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Lähiopetus sekä opiskelijan itsenäinen työskentely erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti.
Sisältö jakaantuu seuraaviin teemohin:
- Työn muutos ja organisaatiomallit
- Tiimityö ja tiimiorganisaatio
- Työelämätaidot ja osaaminen
- Viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- Työhyvinvointi
- Työsuojelu- ja työturvallisuus
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Opetus työsuunnitelman mukaisesti
Oppimateriaalit
Opetuksessa hyödynnetään erityisesti seuraavia teoksia:
Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59.
Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi.
Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi.
Hiila I., Tukiainen M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.
Kuntatyö 2030: Työn murros. Työn murroksen seuranta kunta-alalla, yhteenveto ja johdanto 2.6.2021. Yhteenveto vuoden 2021 työn murroksen seurannasta (kt.fi)
Harisalo, R. 2021. Organisaatioteoriat (2. painos). Helsinki: Tietosanoma.
Pohjola A., Kemppainen T., Niskala A. & Peronius N. (toim.) 2019: Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tampere: Vastapaino.
Mönkkönen, K. & Roos, S. 2010: Työyhteisötaidot. Painettu EU:ssa.
Skogholm, L. 2021. Kohtaamisen koodit. Kuinka ymmärtää ihmisiä ja saada parempi (työ)elämä. Stocholm: HarperCollins Nordic.
Salminen, J. 2016. Työntekijän vastuu ja työelämätaidot. Vantaa: Grano Oy.
Tamminen N. & Solin P. (toim.) 2014. Mielenterveyden edistäminen työpaikalla. THL Opas 32, 2014. THL_OPA2014_032_verkko.pdf (julkari.fi). Viitattu 21.3.2022.
Sydänmaanlakka, P. 2002. Älykäs organisaatio – tiedon, osaamisen ja suorituksen johtaminen. Helsinki: Talentum.
Opetusmenetelmät
Luennot
Tutkiva oppiminen
Oppimistehtävät
Toiminnalliset harjoitteet
Ryhmätyöskentely
Itse- ja vertaisarviointi
Oppimistehtävien integrointi työelämään/harjoitteluun
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson aikana tehdään
- erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Palautukset opintojakson aikana opintojaksolla annetun aikataulun mukaisesti (Hyl/Hyv).
- ryhmätyöskentelynä yhteinen oppimistehtävä, jonka ryhmä palauttaa kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen (H-5) .
- itse- ja vertaisarviointi rymätyöskentelystä (Hyl/Hyv).
Uusintamahdollisuus AMK tutkintosäännön mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luento-opetukseen osallistuminen ja luentojen väliajalla tehtävät pienryhmien välitehtävät: 2 op
Arvioitavat oppimistehtävät: 3 op
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Esitietovaatimukset
NULL