Skip to main content

Recognising the Structure and Activities of a Work Community (5 cr)

Code: K701SL30OJ-3009

General information


Enrollment
03.10.2022 - 13.03.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.03.2023 - 29.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bachelor of Social Services
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Social Services, Kemi
Teachers
Virpi Piira
Teacher in charge
Virpi Piira
Course
K701SL30OJ

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Lähiopetus sekä opiskelijan itsenäinen työskentely erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti.

Sisältö jakaantuu seuraaviin teemohin:
- Työn muutos ja organisaatiomallit
- Tiimityö ja tiimiorganisaatio
- Työelämätaidot ja osaaminen
- Viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- Työhyvinvointi
- Työsuojelu- ja työturvallisuus

Objective

Learning objectives:

The student
- can identify organisational theories and organisational models for work
- knows the basic principles of how a work community operates (TO, EH)
- knows the starting points and contents of occupational safety and occupational well-being (TO, LO)

Contents:
- Organisational theories and models
- Supervisory and subordinate skills
- Communications and interaction in a work community
- Occupational well-being and its promotion

Content

Tieto puuttuu

Location and time

Opetus työsuunnitelman mukaisesti

Materials

Opetuksessa hyödynnetään erityisesti seuraavia teoksia:

Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59.

Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi.

Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi.

Hiila I., Tukiainen M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.

Kuntatyö 2030: Työn murros. Työn murroksen seuranta kunta-alalla, yhteenveto ja johdanto 2.6.2021. Yhteenveto vuoden 2021 työn murroksen seurannasta (kt.fi)

Harisalo, R. 2021. Organisaatioteoriat (2. painos). Helsinki: Tietosanoma.

Pohjola A., Kemppainen T., Niskala A. & Peronius N. (toim.) 2019: Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tampere: Vastapaino.

Mönkkönen, K. & Roos, S. 2010: Työyhteisötaidot. Painettu EU:ssa.

Skogholm, L. 2021. Kohtaamisen koodit. Kuinka ymmärtää ihmisiä ja saada parempi (työ)elämä. Stocholm: HarperCollins Nordic.

Salminen, J. 2016. Työntekijän vastuu ja työelämätaidot. Vantaa: Grano Oy.

Tamminen N. & Solin P. (toim.) 2014. Mielenterveyden edistäminen työpaikalla. THL Opas 32, 2014. THL_OPA2014_032_verkko.pdf (julkari.fi). Viitattu 21.3.2022.

Sydänmaanlakka, P. 2002. Älykäs organisaatio – tiedon, osaamisen ja suorituksen johtaminen. Helsinki: Talentum.

Teaching methods

Luennot
Tutkiva oppiminen
Oppimistehtävät
Toiminnalliset harjoitteet
Ryhmätyöskentely
Itse- ja vertaisarviointi
Oppimistehtävien integrointi työelämään/harjoitteluun

Exam schedules

Opintojakson aikana tehdään

- erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Palautukset opintojakson aikana opintojaksolla annetun aikataulun mukaisesti (Hyl/Hyv).
- ryhmätyöskentelynä yhteinen oppimistehtävä, jonka ryhmä palauttaa kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen (H-5) .
- itse- ja vertaisarviointi rymätyöskentelystä (Hyl/Hyv).

Uusintamahdollisuus AMK tutkintosäännön mukaan.

Completion alternatives

AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.

Student workload

Luento-opetukseen osallistuminen ja luentojen väliajalla tehtävät pienryhmien välitehtävät: 2 op
Arvioitavat oppimistehtävät: 3 op

Assessment criteria, satisfactory (1)

Satisfactory (1–2):
The student can define the key basic concepts, systems and approaches of the course.

Assessment criteria, good (3)

Good (3–4):
The student can explain key basic concepts, systems and approaches with a good application of an analytical approach.

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5):
The student understands and can apply basic concepts of examining work communities with an excellent application of an analytical and critical approach.

Qualifications

NULL

Go back to top of page