Projektit ja työpajat (5 op)
Toteutuksen tunnus: K502K15OJ-18005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 25.04.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Jukka Joutsenvaara
- Päivi Honka
- Janne Hirvonen
- Mari-Selina Kantanen
Vastuuhenkilö
Mari-Selina Kantanen
Opiskelijaryhmät
-
K52K22SInsinöörikoulutus, konetekniikka (päiväopinnot), Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla opit lukukausiprojekteissa tarvittavia ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä. Harjoittelet aivoriihen, palapelimenetelmän yms. osallistavien menetelmien toteutusta ja ohjausta. Opit projektiviestintää ja kokouskäytäntöjä sekä tutustut erilaisiin projektiasiakirjoihin. Opintojaksolla käydään läpi myös esimerkkejä työelämässä toteutuneista projekteista sekä harjoitellaan projektissa työskentelyä.
Sisältö
- Ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät
- Projektiviestintä
- Kokouskäytännöt
- Projektiasiakirjat ja niiden luominen
- Esimerkit erilaisista työelämän projekteista
Sisältää Viestintää 1 op
Aika ja paikka
kevät 2022
Oppimateriaalit
Moodlessa jaettava materiaali, verkkomateriaali
Opetusmenetelmät
Luennot, tuntiharjoitukset, ryhmätyöt
Ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät
Projektiviestintä
Kokouskäytännöt
Projektiasiakirjat ja niiden luominen
Esimerkit erilaisista työelämän projekteista
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija ei omaksu läpikäytyjä ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä, vaan tarvitsee tukea niiden soveltamisessa. Ryhmässä työskenteleminen ei onnistu. Kirjalliset tuotokset eivät täytä teknisen tekstin vaatimuksia.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät osittain itsenäisesti tarviten kuitenkin tukea ja ohjausta. Ryhmässä työskenteleminen on haastavaa. Kirjalliset tuotokset täyttävät teknisen tekstin minimivaatimukset.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät pääosin itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen onnistuu vaikeuksitta. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään ammatti- ja asiakieltä.
Hyvä (4)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät itsenäisesti. Ryhmässä työskentelyssä löytyy luonteva rooli. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään hyvää ja sujuvaa ammatti- ja asiakieltä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija omaksuu ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät omatoimisesti ja itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen on sujuvaa ja osallistuvaa. Oman tiimiroolin löytäminen onnistuu. Kirjalliset tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten esittäminen on asioita perustelevaa ja kielellisesti sujuvaa ammatti- ja asiakieltä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi asteikolla 0-5
Prosessiarviointi: ryhmässä työskentely, prosessin aikainen oppiminen
Tuotosarviointi: projektin kirjalliset dokumenti
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opintojakson toteutukseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija ei omaksu läpikäytyjä ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä, vaan tarvitsee tukea niiden soveltamisessa. Opiskelijan työskentelyt ryhmässä ei onnistu. Kirjalliset tuotokset eivät täytä teknisen tekstin vaatimuksia ja opiskelijan viestiminen on yksipuolista ja puutteellista. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain tehtäville asetetut minimivaatimukset.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät osittain itsenäisesti tarviten kuitenkin tukea ja ohjausta. Ryhmässä työskenteleminen on haastavaa. Kirjalliset tuotokset täyttävät teknisen tekstin minimivaatimukset ja opiskelijan viestiminen on yksipuolista ja puutteellista. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osinitsenäisesti, mutta ajankäyttö on suunnittelematonta ja tehtäviä ei suoriteta ja palauteta ajallaan, mikä vaikuttaa myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät pääosin itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen onnistuu vaikeuksitta. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää viestinnän keinoja ja teknologioita ryhmäviestinnässä. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti, mutta hän ei suorita ja palauta niitä ajallaan. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä edistää ryhmän toimintaa. Opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti ja osoittaa kehittynyttä asianhallintaa.
Hyvä (4)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät itsenäisesti. Ryhmässä työskentelyssä löytyy luonteva rooli. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään hyvää ja sujuvaa ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää viestinnän keinoja ja teknologioita ryhmäviestinnässä. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä on
aktiivinen ryhmän toimija. Tehtävien tekeminen onnistuu opiskelijalta itsenäisesti ja hän osoittaa hallitsevansa projektitoiminnan sekä osaa soveltaa osaamistaan. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät määritellyn aikataulun mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija omaksuu ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät omatoimisesti ja itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen on sujuvaa ja osallistuvaa. Oman tiimiroolin löytäminen onnistuu. Kirjalliset tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten esittäminen on asioita perustelevaa ja kielellisesti sujuvaa ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti viestinnän keinoja ja teknologioita hankeviestinnässä. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä on aktiivinen ryhmän toimija. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään laaja-alaisten ongelmien ratkaisuun. Ajankäyttö on suunnitelmallista jaopiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät määritellyn aikataulun mukaisesti.