Taidelähtöisiä työtapoja sosiaalialalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: K700BE02-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 02.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 10.03.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virpi Piira
- Sari Leppälä
Vastuuhenkilö
Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
K71S22SSosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää itsetuntemustaan ja luovuuttaan
- osaa käyttää taidelähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä ryhmissä
- rohkaistuu käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä
Sisältö
Sisältö:
- itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
- valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat taidelähtöiset menetelmät sosiaalialalla
- harjoittelee pienimuotoisen taideprojektin ohjaamista
Aika ja paikka
Kevät 2023
Oppimateriaalit
Materiaalit ja suositeltava aineisto löytyy Moodlesta.
Työpajan suunnitteluun ja sisältöön liittyvä aineisto tulee hankkia itsenäisesti.
Opetusmenetelmät
- Läsnäolovelvollisuus 80%, työpaja 100%
- Opinnot toteutetaan yhteistoiminnallisesti, tutkivasti, kokeilevasti ja kokemuksellisesti.
- Opintojakson alussa tulee tehdä ennakkotehtävä. Lisäksi tulee tehdä visuaalinen välitehtävä.
- Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista, aisteja ja mielikuvitusta virittävistä harjoituksista sekä työskentelystä sanallisen ja sanattoman ilmaisun, valokuvan, musiikin, draaman sekä kehon alueella.
- Osallistava työpajatyöskentely päättää kurssin.
- Oppimistehtävät koostuvat itsenäisestä työskentelystä kirjallisessa sekä visuaalisessa muodossa sekä yhteistoiminnallisesta työpajatyöskentelystä.
- Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista lähijaksojen työskentelyyn (työpajapäivä pakollinen) sekä oppimistehtävien tekoa yksin ja ryhmässä.
Tavoitteena opintojaksolla on:
- Kurssin kantavana teemana on asiakkaan hyvinvoinnin tukeminen.
- Tutustuminen eri taidelähtöisiin teoreettisiin lähtökohtiin ja menetelmiin sekä menetelmien kokeileminen.
- Sosiaalialalla käytettäviin taidelähtöisiin menetelmien hyödyntäminen osallistavan työpajan rakentamisessa, toteuttamisessa ja ohjauksessa.
- Arvioida omaa ja pienryhmän taidelähtöisten menetelmien hyödyntämistä sekä osaamisen kehittymistä sekä kehittämistarpeita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Työpaja työsuunnitelman mukaisesti.
Työpajat järjestetään vain kerran. Jos opiskelija on perustellusta syystä estynyt osallistumaan työpajaan, hänen tulee suunnitella, toteuttaa ja arvioida työpaja asiakkaiden kanssa itsenäisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuudet vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija tuntee erilaisia taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija osaa syventää omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla ja käyttää mielenkiintoisia tapoja soveltaa taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija on perehtynyt hyvin taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun ja käsittelee mielenkiintoisella tavalla valitsemaansa aihetta. Taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) toteutus ja sen ohjaus onnistuu.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän osaa toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Hylätty:
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuuksia vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija ei tunne taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla tai varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija ei laajenna omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla eikä koe mielenkiintoa käyttää taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei ole paneutunut taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun. Aiheen rajaus ei onnistu ja työskentely on epäjohdonmukaista. Taidelähtöisen työskentelyn toteutus on yllätyksetön ja ohjaus onnistuu vain hetkellisesti. Taidelähtöinen työskentely ei herätä mielenkiintoa osallistujissa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän ei toimi eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa opetuksessa (vähintään 80%).
Ennakkotehtävä ja välitehtävä, hylätty/hyväksytty.
Opiskelija osallistuu työpajan suunnitteluun, toteutukseen, ohjaukseen ja arviointiin. Työpajan läsnäolovelvoite 100% läsnä.
Työpajan kirjallinen suunnitelma, hylätty/hyväksytty.
Työpaja, hylätty/hyväksytty.