Suomen kieli ja viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: R601ML100-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 01.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Agrologikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Opettaja
- Tuija Haapasalmi
Vastuuhenkilö
Tuija Haapasalmi
Opiskelijaryhmät
-
RA61M22SAgrologikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa laatia erilaisia asiatyylisiä perusasiakirjoja
- Ymmärtää esiintymistaitojen merkityksen työelämässä
- Osaa esiintyä erilaisissa maaseutualan esiintymistilanteissa
- Tietää verkostoitumisen perusteet
- Osaa toimia rekrytointiprosessissa.
Sisältö
Asiatyyli, asiakirjat ja niiden asettelu
Esiintymistaidot
Verkostoituminen
Rekrytointiprosessi
Agrologin työtehtävät ja organisaatiot
Aika ja paikka
Lähitunnit Rovaniemen kampuksella syksyllä 2022
Etätunnit verkossa
Oppimateriaalit
Opettajan Moodlessa jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Etäluentoja, harjoituksia yksin ja ryhmissä, lähitunneilla esityksiä, ohjaustunteja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan erikseen opiskelijan kanssa erityistilanteissa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on parannettavaa. Esiintyminen ei ole sujuvaa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymisessä on vielä parannettavaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa mukana sekä kirjallisia että suullisia tehtäviä, yksin ja ryhmissä suoritettavia tehtäviä.
Osa tehtävistä arvioidaan asteikolla K5 - 0. Näistä tehtävistä saatava vähintään arvosana T1.
Osa tehtävistä arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Arviointiperusteet esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.
Hylätty (0)
Opiskelijan kirjoittamat tekstit eivät ole asiatyylisiä, eivät noudata sovittuja asetteluohjeita, eivät ole jäsenneltyjä sekä niissä on runsaasti erilaisia kielivirheitä. Opiskelija ei pysty esiintymään yleisön edessä tai osallistumaan ryhmässä keskusteluihin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Opiskelija osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.
Englanniksi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Opiskelija osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.