Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: R601ML100-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 01.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Agrologikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Opettaja

  • Tuija Haapasalmi

Vastuuhenkilö

Tuija Haapasalmi

Opiskelijaryhmät

  • RA61M22S
    Agrologikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija
- Osaa laatia erilaisia asiatyylisiä perusasiakirjoja
- Ymmärtää esiintymistaitojen merkityksen työelämässä
- Osaa esiintyä erilaisissa maaseutualan esiintymistilanteissa
- Tietää verkostoitumisen perusteet
- Osaa toimia rekrytointiprosessissa.

Sisältö

Asiatyyli, asiakirjat ja niiden asettelu
Esiintymistaidot
Verkostoituminen
Rekrytointiprosessi
Agrologin työtehtävät ja organisaatiot

Aika ja paikka

Lähitunnit Rovaniemen kampuksella syksyllä 2022
Etätunnit verkossa

Oppimateriaalit

Opettajan Moodlessa jakama materiaali

Opetusmenetelmät

Etäluentoja, harjoituksia yksin ja ryhmissä, lähitunneilla esityksiä, ohjaustunteja

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan erikseen opiskelijan kanssa erityistilanteissa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on parannettavaa. Esiintyminen ei ole sujuvaa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymisessä on vielä parannettavaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa mukana sekä kirjallisia että suullisia tehtäviä, yksin ja ryhmissä suoritettavia tehtäviä.

Osa tehtävistä arvioidaan asteikolla K5 - 0. Näistä tehtävistä saatava vähintään arvosana T1.
Osa tehtävistä arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Arviointiperusteet esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.

Hylätty (0)

Opiskelijan kirjoittamat tekstit eivät ole asiatyylisiä, eivät noudata sovittuja asetteluohjeita, eivät ole jäsenneltyjä sekä niissä on runsaasti erilaisia kielivirheitä. Opiskelija ei pysty esiintymään yleisön edessä tai osallistumaan ryhmässä keskusteluihin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Opiskelija osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.
Englanniksi

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Opiskelija osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.