Siirry suoraan sisältöön

Kuvataidekasvatus ekososiaaliseen sivistykseen (3 op)

Toteutuksen tunnus: UKUV0541-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2021 - 31.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.02.2022 - 01.06.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
Opettajat
Maria Huhmarniemi
Ryhmät
KUVO2-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R1
KUVO2-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R2
Opintojakso
UKUV0541

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
-tunnistaa kestävän kehityksen kasvatukseen liittyviä paradigmoja, tavoitteita ja yhteiskunnallisia tarpeita kuvataidekasvatuksen tiedonalan ja tutkimuksen näkökulmasta
- hahmottaa kasvatusalan ja tutkimuksen vastuun ja toimintamallisuuden ratkaisukeskeisessä ympäristöajattelussa ja muutoksessa kohti kestäviä elämäntapoja ja kestävää yhteiskuntaa
-soveltaa kuvataidekasvatuksen menetelmiä kestävän kehityksen kasvatukseen
- tunnistaa taideperustaisia tutkimusmenetelmiä, jotka tähtäävät kestävyyden tukemiseen
- käsitellä ekokriisien, ympäristöahdistuksen ja/tai toivon tematiikka nykytaiteen ja/tai taideperustaisen tutkimuksen keinoin- argumentoida tutkimusperustaisesti kuvataidekasvatuksen merkittävyyttä osana tulevaisuuden kestävää yhteiskuntaa

Toteutustavat

Luentoja ja seminaarityöskentelyä 21 h sekä itsenäistä ryhmätyöskentelyä 60 h. Opiskelijat toteuttavat nykytaiteellisen teoksen tai prosessin itsenäisesti pienryhmissä, laativat kirjallisuuteen perustuvia harjoitustöitä ja esittävät tuloksensa muille.

Suoritustavat

Luennoille ja seminaarityöskentelyyn osallistuminen ja hyväksyttävästi suoritetut harjoitustyöt.

Sisältö

Taiteen, kuvataidekasvatuksen ja taideperustaisen tutkimuksen toimintamahdollisuudet kestävän kehityksen kasvatuksessa. Ekososiaalisen sivistyksen ja transformatiivisen kasvatusajattelun tutkimus. Ekoaktivistinen, ekologisesti ja sosiaalisesti sitoutunut nykytaide. Nykytaiteen ilmaisukeinot ekokriisien, ympäristöahdistuksen ja/tai toivon tematiikan keskusteluissa.

Oppimateriaalit

Foster, R.; Mäkelä, J. & Martusewicz, R. (2019). (toim.), Art, EcoJustice, and Education: Intersecting Theories and Practices. Routledge
Pihkala, P. 2017. Päin helvettiä? Ympäristöahdistus ja toivo. Helsinki: Kirjapaja.
Suominen, A. (toim.) 2016. Taidekasvatus ympäristöhuolen aikakaudella. Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
Toivanen, Paula (toim.) 2013. Kestävä kasvatus – kulttuuria etsimässä. Suomen kulttuuriperintökasvatuksen seura.
Värri, V.-M. 2018. Kasvatus ekokriisin aikakaudella. Vastapaino.
Jaetut artikkelit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osallistuminen kurssilla on hyvin vähäistä. Produktio on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Produktioon liittyvässä prosessin kuvauksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osallistuminen kurssilla on säännnöllistä. Produktio vastaa tehtävänantoa, Prosessin kuvaus osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Kuvataidekasvatuksesta ekososiaaliseen sivistykseen on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osallistuminen on erittäin aktiivista. Kurssitehtävien toteutukset ovat korkeatasoisia. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja kykyä tarkastella kompleksisia ilmöitä analyyttisesti. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua, kriittistä pohdintaa ja/tai taiteellista omaperäisyyttä. Harjoitustehtävät on viimeistelty huolellisesti.

Siirry alkuun