Kuvataidekasvatus ekososiaaliseen sivistykseen (3 op)
Toteutuksen tunnus: UKUV0541-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.11.2021 - 31.01.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.02.2022 - 01.06.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Taiteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
- Opettajat
- Maria Huhmarniemi
- Ryhmät
-
KUVO2-R1Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R1
-
KUVO2-R2Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R2
- Opintojakso
- UKUV0541
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
-tunnistaa kestävän kehityksen kasvatukseen liittyviä paradigmoja, tavoitteita ja yhteiskunnallisia tarpeita kuvataidekasvatuksen tiedonalan ja tutkimuksen näkökulmasta
- hahmottaa kasvatusalan ja tutkimuksen vastuun ja toimintamallisuuden ratkaisukeskeisessä ympäristöajattelussa ja muutoksessa kohti kestäviä elämäntapoja ja kestävää yhteiskuntaa
-soveltaa kuvataidekasvatuksen menetelmiä kestävän kehityksen kasvatukseen
- tunnistaa taideperustaisia tutkimusmenetelmiä, jotka tähtäävät kestävyyden tukemiseen
- käsitellä ekokriisien, ympäristöahdistuksen ja/tai toivon tematiikka nykytaiteen ja/tai taideperustaisen tutkimuksen keinoin- argumentoida tutkimusperustaisesti kuvataidekasvatuksen merkittävyyttä osana tulevaisuuden kestävää yhteiskuntaa
Toteutustavat
Luentoja ja seminaarityöskentelyä 21 h sekä itsenäistä ryhmätyöskentelyä 60 h. Opiskelijat toteuttavat nykytaiteellisen teoksen tai prosessin itsenäisesti pienryhmissä, laativat kirjallisuuteen perustuvia harjoitustöitä ja esittävät tuloksensa muille.
Suoritustavat
Luennoille ja seminaarityöskentelyyn osallistuminen ja hyväksyttävästi suoritetut harjoitustyöt.
Sisältö
Taiteen, kuvataidekasvatuksen ja taideperustaisen tutkimuksen toimintamahdollisuudet kestävän kehityksen kasvatuksessa. Ekososiaalisen sivistyksen ja transformatiivisen kasvatusajattelun tutkimus. Ekoaktivistinen, ekologisesti ja sosiaalisesti sitoutunut nykytaide. Nykytaiteen ilmaisukeinot ekokriisien, ympäristöahdistuksen ja/tai toivon tematiikan keskusteluissa.
Oppimateriaalit
Foster, R.; Mäkelä, J. & Martusewicz, R. (2019). (toim.), Art, EcoJustice, and Education: Intersecting Theories and Practices. Routledge
Pihkala, P. 2017. Päin helvettiä? Ympäristöahdistus ja toivo. Helsinki: Kirjapaja.
Suominen, A. (toim.) 2016. Taidekasvatus ympäristöhuolen aikakaudella. Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
Toivanen, Paula (toim.) 2013. Kestävä kasvatus – kulttuuria etsimässä. Suomen kulttuuriperintökasvatuksen seura.
Värri, V.-M. 2018. Kasvatus ekokriisin aikakaudella. Vastapaino.
Jaetut artikkelit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osallistuminen kurssilla on hyvin vähäistä. Produktio on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Produktioon liittyvässä prosessin kuvauksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osallistuminen kurssilla on säännnöllistä. Produktio vastaa tehtävänantoa, Prosessin kuvaus osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Kuvataidekasvatuksesta ekososiaaliseen sivistykseen on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Kurssitehtävien toteutukset ovat korkeatasoisia. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja kykyä tarkastella kompleksisia ilmöitä analyyttisesti. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua, kriittistä pohdintaa ja/tai taiteellista omaperäisyyttä. Harjoitustehtävät on viimeistelty huolellisesti.