Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisen liiketoimintamallin hallinta (5 op)

Toteutuksen tunnus: R31YL23OJ-18006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 15.04.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 27.11.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Opettaja

  • Jari Sarja

Vastuuhenkilö

Jari Sarja

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa asiakaslähtöisen liiketoiminnan ja asiakkuuksien johtamisen kokonaisuuden, teoreettisen taustan sekä yhteydet liiketoimintastrategioihin. Opiskelija osaa johtaa yrityksen tai muun työyksikkönsä asiakkuuksia sekä suunnitella ja johtaa johdonmukaisesti niihin liittyvää kokonaisprosessia. Hän osaa toteuttaa sisäiset ja ulkoiset analyysit, tehdä asiakaslähtöisen liiketoimintamallin mukaiset ratkaisut sekä seurata ja varmistaa prosessin onnistuminen sen eri vaiheissa. Hän osaa kehittää asiakkuuksia yrityksen näkökulmasta hyödyntämällä teoriaa käytännön ratkaisuissa. Opiskelija osaa hankkia ja analysoida liiketoimintaympäristöä koskevaa asiakastietämystä.
Opintojakson ydinsisältö:
- asiakkuuksien johtamisen kokonaisuus sekä sitä kuvaava prosessi, jonka keskeisenä sisältönä ovat yrityksen sisäinen ja ulkoinen analysointi, strategian valinta, strategian toteuttaminen ja seuranta
- keskeiset valinnat asiakkuuksien johtamisen kokonaisuudessa, asiakastyytyväisyysjärjestelmä, asiakashallinnan toimintamallit, kilpailijatieto sekä
- liiketoimintaympäristöä koskeva tieto

Sisältö

Asiakkuuksien ja asiakaslähtöisen liiketoimintamallin hallinnan ja johtamisen teoreettinen tausta ja johtamisen kokonaisuus.Asiakasprosessien seuranta ja ohjaus.Liiketoimintaympäristöä koskeva asiakastietämys.

Aika ja paikka

Opintojakson osallistujia ohjeistetaan ennen opintojakson alkua sähköpostitse. Opintojakson materiaalit avataan jakson Moodletilaan viimeistään aloituspäivänä. Lisäohjeet avausluennolla, joka on tallenteena Moodlessa. Opintojakso suoritetaan itsenäisesti aikavälillä 24.10.-27.11.2022.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali annetaan opintojaksolla.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan itsenäisesti tutustumalla annettuihin aineistoihin ja katsomalla opetusvideot, sekä suorittamalla annetut tehtävät opintojakson suorittamisaikana 24.10.-27.11.2022.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä on mahdollista (mutta ei pakollista) tehdä omalle organisaatiolle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä T1-T2
Opiskelija analysoi asiakkuuksia ja asiakaslähtöisen liiketoimintamallin hallinnan nykytilaa ja kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän tuntee asiakaslähtöisen liiketoimintamallin johtamisen teoreettisen taustan ja asiakkuuksien johtamisen kokonaisuuden. Opiskelija tulkitsee asiakasprosessien ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii johdonmukaisen ja aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä H3-H4
Opiskelija analysoi ja tulkitsee asiakkuuksia ja asiakaslähtöisen liiketoimintamallin hallinnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän huomioi suunnittelussaan asiakaslähtöisen liiketoimintamallin johtamisen teoreettisen taustan ja asiakkuuksien johtamisen kokonaisuuden. Opiskelija analysoi ja tulkitsee asiakasprosessien ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitetttävä K5
Opiskelija analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa asiakkuuksia ja asiakaslähtöisen liiketoimintamallin hallinnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän soveltaa suunnittelussaan asiakaslähtöisen liiketoimintamallin johtamisen teoreettisen taustan ja asiakkuuksien johtamisen kokonaisuuden. Opiskelija analysoi, tulkitsee ja ennakoi asiakasprosessien ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikkona käytetään toteutuksesta riippuen H-5 tai hyväksytty/hylätty. Tässä syksyn 2022 toteutuksessa arvuointiasteikkona käytetään hyväksytty/hylätty.
Jos käytössä on arviointiasteikko hyväksytty/hylätty, niin hyväksytyn arvosanan saavuttamiseksi on palautusten edustettava vähintään tasoa tyydyttävä.