Siirry suoraan sisältöön

Työelämälähtöinen projekti (5 op)

Toteutuksen tunnus: K502K201OJ-19007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 12.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.09.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
Konetekniikan koulutus
Opettajat
Raimo Ruoppa
Jukka Joutsenvaara
Konetekniikan koulutus AMK
Raimo Vierelä
Päivi Honka
Timo Kauppi
Katri Hendriksson
Vastuuopettaja
Timo Kauppi
Ryhmät
KA52K20Sr1
Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
KA52K20Sr2
Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
KA52K20Sr3
Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
Opintojakso
K502K201OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Syyslukukausi 2022

Tavoitteet

Projektissa toteutat omaan ammattialaasi liittyvän työelämästä saadun todellisen toimeksiannon. Opit toimimaan itsenäisesti projektiryhmän jäsenenä ja kannat vastuun omasta työstäsi. Projekti noudattaa CDIO-mallia ja se jakaantuu neljään vaiheeseen. Työelämälähtöisessä projektissa keskitytään kahteen ensimmäiseen vaiheeseen: C (conceive): Kehität projektin perusratkaisun erilaisia ideointi- ja esisuunnittelumenetelmiä käyttäen. D (design): Suunnittelet projektin lopullisen ratkaisun sisältäen sen vaatimat dokumentit ja menetelmät.

Sisältö

Projektin alussa ryhmäydytään ja aloitetaan orientoituminen projektin toimeksiannossa annettujen vaatimusten perusteella. Projektin toteutuksesta tehdään projektisuunnitelma, jossa määritellään mm. projektiryhmän jäsenten tehtävät ja vastuut. Annetun ongelman ratkaisumallin kehittäminen on opintojakson keskeinen tehtävä. Ratkaisumallin kehitystyöhön kuuluu tiedonhakua sekä sen ja aiemmin opitun tiedon soveltamista projektin tavoitteiden saavuttamiseksi. Tulokset raportoidaan opintojakson päätteeksi järjestettävässä tulosseminaarissa. Projektin tulosten yksityiskohtainen raportointi tehdään kevätlukukaudella ”Projekti: ratkaisun jäljillä” opintojaksossa.

Aika ja paikka

Kosmos, Kemi, syksy 2022

Oppimateriaalit

Materiaalit annetaan opintojakson käynnistyessä Moodle -alustalla.

Opetusmenetelmät

Tukiluennot, projektityöskentely, ryhmäkokoukset.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Aiheet ovat kaikki työelämästä saatuja tai muulta taholta saatuja toteutettavia toimeksiantoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteiset kokoontumiset 20h, ryhmätyöskentely/itsenäinen työ 115h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan ja oman ryhmän opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on selkeitä virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija kuvaa asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita. Projektisuunnitelman laatimisessa ja noudattamisessa on suuria puutteita.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta ja omalta ryhmältään. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on jonkin verran toistuvia virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan asioita ammattimaisesti. Projektisuunnitelman noudattaminen on vielä osin suunnittelematonta ja opiskelija tarvitsee opastusta työn läpiviennissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Hyvä (3)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä pääosin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja dokumentointi täyttää muutoinkin sille asetetut keskeiset vaatimukset. Projektisuunnitelman noudattaminen on hallinnassa ja määritellyt tehtävät suoritetaan ja palautetaan pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti.

Hyvä (4)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä lähes täysin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa ja tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tuotokset ovat ulkoasultaan ja muodoltaan hyvällä tasolla. Opiskelija selvästi hallitsee projektin aihepiirin ja osaa esittää asioita erilaisten ohjeiden ja sääntöjen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa suunnitella omaa työtään projektisuunnitelman pohjalta ja edetä tehtävissään myös oma-aloitteisesti. Ajankäyttö on hallinnassa ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät selvästi määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuista ja opiskelija kykenee uuden tiedon ja ratkaisun tuottamiseen. Tuotokset ovat erinomaisella tasolla. Opiskelija hallitsee projektin aihepiirin ja kykenee pohtimaan, luomaan johtopäätöksiä ja soveltamaan niitä eri yhteyksissä. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään vaativienkin ongelmien ratkaisuun. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun