Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityö ja sosiaalipedagogiikka ammatillisina orientaatioina (10 op)

Toteutuksen tunnus: K701SL19OJ-19013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 29.08.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 23.10.2022

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna Viinonen
  • Matti Virtasalo

Vastuuhenkilö

Johanna Majala

Opiskelijaryhmät

  • K71S21S
    Sosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja tunnistaa niiden tavoitteet ja tehtävät (EH)
- jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
- ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista (TO)
- soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta (LO)
Sisältö:
- sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja käytännöt
- sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta, käytännöt ja menetelmät

Sisältö

Sosiaalityö:
- Sosiaalityön perinteet ja kehitys
- Sosiaalityön käytännöt, vuorovaikutus
- Eettiset jännitteet sosiaalityössä

Oppimateriaalit

Kirjallisuuslistaus sekä muu oppimateriaali löydettävissä Moodle-oppimisalustalla.

Sosiaalipedagogiikan kirjana: Nivala & Ryynänen, Sosiaalipedagogiikka
Sosiaalityön kirjana: Vastavuoroinen sosiaalityö, Törrönen ym. (Toim.)

Opetusmenetelmät

- Luennot sekä kontaktiopetuksena, läsnäolo väh. 80%
- Työskentely Moodle-oppimisalustalla
- Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
- Kurssitentti ja arvioitavat tehtävät
- Tehtävät ja esitykset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tentti 0-5
Itsenäiset tehtävät: hyväksytty/hylätty
Sosiaalityön tehtävä 0-5
Sosiaalipedagogiikan tehtävä 0-5
Annetut muut välitehtävät on suoritettava hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti.
Läsnäolovelvoite tunneilla väh. 80%

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa jossain määrin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan ja keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä ohjatusti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan hyvin ja tuntee keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan erinomaisesti ja osaa keskeiset työmenetelmät sekä soveltaa niitä asiakastyössä hyvin.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0):
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä eikä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan erinomaisesti ja osaa keskeiset työmenetelmät sekä soveltaa niitä asiakastyössä hyvin.
Hyvä (3-4):
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan hyvin ja tuntee keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija tunnistaa jossain määrin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan ja keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä ohjatusti.
Hylätty (0):
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä eikä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.

Arviointi koostuu 50% tentin arviosta, 25% sosiaalityön tehtävän arviointi ja 25% sosiaalipedagogiikan tehtävän arviointi.