Sosiaalityö ja sosiaalipedagogiikka ammatillisina orientaatioina (10 op)
Toteutuksen tunnus: K701SL19OJ-19013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 29.08.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 23.10.2022
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Viinonen
- Matti Virtasalo
Vastuuhenkilö
Johanna Majala
Opiskelijaryhmät
-
K71S21SSosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja tunnistaa niiden tavoitteet ja tehtävät (EH)
- jäsentää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen työn prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
- ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogisen ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista (TO)
- soveltaa sosiaalityön ja sosiaalipedagogista työotetta (LO)
Sisältö:
- sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja käytännöt
- sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta, käytännöt ja menetelmät
Sisältö
Sosiaalityö:
- Sosiaalityön perinteet ja kehitys
- Sosiaalityön käytännöt, vuorovaikutus
- Eettiset jännitteet sosiaalityössä
Oppimateriaalit
Kirjallisuuslistaus sekä muu oppimateriaali löydettävissä Moodle-oppimisalustalla.
Sosiaalipedagogiikan kirjana: Nivala & Ryynänen, Sosiaalipedagogiikka
Sosiaalityön kirjana: Vastavuoroinen sosiaalityö, Törrönen ym. (Toim.)
Opetusmenetelmät
- Luennot sekä kontaktiopetuksena, läsnäolo väh. 80%
- Työskentely Moodle-oppimisalustalla
- Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
- Kurssitentti ja arvioitavat tehtävät
- Tehtävät ja esitykset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tentti 0-5
Itsenäiset tehtävät: hyväksytty/hylätty
Sosiaalityön tehtävä 0-5
Sosiaalipedagogiikan tehtävä 0-5
Annetut muut välitehtävät on suoritettava hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti.
Läsnäolovelvoite tunneilla väh. 80%
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa jossain määrin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan ja keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä ohjatusti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan hyvin ja tuntee keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan erinomaisesti ja osaa keskeiset työmenetelmät sekä soveltaa niitä asiakastyössä hyvin.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0):
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä eikä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan erinomaisesti ja osaa keskeiset työmenetelmät sekä soveltaa niitä asiakastyössä hyvin.
Hyvä (3-4):
Opiskelija ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan hyvin ja tuntee keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija tunnistaa jossain määrin sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettisen perustan ja keskeiset työmenetelmät sekä osaa soveltaa niitä asiakastyössä ohjatusti.
Hylätty (0):
Opiskelija tunnistaa heikosti sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoreettista perustaa ja keskeisiä työmenetelmiä eikä osaa soveltaa niitä asiakastyössä.
Arviointi koostuu 50% tentin arviosta, 25% sosiaalityön tehtävän arviointi ja 25% sosiaalipedagogiikan tehtävän arviointi.