Ennakoiva johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: R301YH21OJ-18008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 15.04.2022
Ajoitus
25.05.2022 - 31.08.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 45
Opettaja
- Sirkka Saranki-Rantakokko
Vastuuhenkilö
Tuulikki Keskitalo
Opiskelijaryhmät
-
R31YH21SDigiajan palvelujohtaminen, syksy 2021
-
R31YT21STiedolla johtamisen asiantuntija, syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:Opiskelija osaa arvioida ja suunnitella työyhteisön toimintaa ja toimintaympäristön muutoksia ennakoinnin aikajänteillä. Opiskelija osaa hyödyntää ja integroida ennakointitietoa ja arvioida sen vaikuttavuutta päätöksentekoon. Opiskelija osaa kehittää työyhteisöä nykytilasta tavoitetilaan ennakoinnin avulla ja kykenee arvioimaan muutosta. Opiskelija osaa tukea henkilöstön kehittymistä ja kehittää työyhteisön hyvinvointia muutoksessa.
Opintojakson ydinsisältö: Ennakoiva ajattelutapa. Ennakointi päätöksenteossa. Ennakoinnin lähestymistavat ja osallistavan ennakoinnin menetelmät. Luottamuksen johtaminen ja rakentaminen.
Sisältö
Ennakoiva ajattelutapa. Ennakointi päätöksenteossa. Ennakoinnin lähestymistavat ja osallistavan ennakoinnin menetelmät. Luottamuksen johtaminen ja rakentaminen.
Aika ja paikka
Teams-kontaktit:
25.5.2022 klo 9 - 13.
23.8.2022 klo 9 - 13.
Oppimateriaalit
Aalto H.-K., Heikkilä K., Keski-Pukkila P., Mäki M., Pöllänen M. (toim.), 2002. Tulevaisuuden- tutkimus tutuksi
– perusteita ja menetelmiä. Tulevaisuuden tutkimuskeskus Turun yliopisto 2022.
Dufva M. Heikot signaalit tulevaisuuden avartajina. Sitran selvityksiä 142, 2019.
Opetusmenetelmät
Virtuaalitoteutus: Opintojakson aloituspäivä 25.5.2022 (Teams) klo 9-13 ja webinaari 23.8.2022 (Teams) klo 9-13.
Oppimistehtävät:
1) Itsenäinen tehtävä
2) Ryhmätehtävä ja esitys
3) Itse -ja vertaisarviointi
Opintojakson arvosana muodostuu em. tehtävien pohjalta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tieto puuttuu
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit:
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikriteereiden ja arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointi sisältää oppimistehtävien arvioinnin, itse- ja vertaisarvioinnin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelia analysoi nykytilannetta ja ennakoi oman alan tulevaisuutta ja toimintaympäristön muutoksia tyydyttävästi. Hän on perehtynyt uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämiseen ja osaa tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa hyvin analysoida nykytilannetta ja ennakoida oman alan tulevaisuutta ja toimintaympäristön muutoksia. Opiskelijalla on hyvät valmiudet johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaa kiitettävästi analysoida nykytilannetta ja ennakoida oman alan tulevaisuutta ja toimintaympäristön muutoksia. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen.