Making Observations with Camera: 8 ECTS (8cr)
Code: T26K116OJ-3002
General information
- Enrollment
- 14.03.2022 - 06.09.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2022 - 31.12.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 8 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Teaching languages
- finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Fine Arts
Evaluation scale
H-5
Objective
You know the terminology related to the observation and analysis of natural light and you know how to use the results to analyze other works and your observations, as well as to realize your own works.
You know the traditional methods of photography and know how to shoot, develop and scan a black and white photo for image processing according to the requirements of your project.
You understand the photo camera as a tool for making and communicating your observations, and you are able to use this skill for the benefit of your audience when creating photographic ensembles of various scales.
You know how to produce a digital photograph in terms of content, composition, and technical quality for printing.
You know how to photograph and process your analog works, changing them as little as possible, for the Internet.
Content
You observe and analyze natural light. You use analysis-related terminology and results.
You will learn the traditional methods of photography and how to shoot, develop and scan a black and white photo for image processing according to the requirements of your project.
You use a photo camera as a tool for making and communicating your observations, and you are able to use this skill for the benefit of your audience when creating photographic ensembles of various scales.
You produce a digital photo in terms of content, composition and technical quality for printing. You photograph and process your analog works, changing them as little as possible, for the Internet.
You will self-assess your photo portfolio and give peer feedback to group members about their portfolios.
Materials
Oppikirjat:
Michael Freeman: Valo
M. Freeman: Valokuvauksen taito
M. Freeman: Miten valokuva toimii
M. Freeman: Parempia valokuvia
Mikko Hietaharju: Kuuntele kuvaa
Peter Ward: Picture Composition
Seppo Rihlama: Värioppi
Fritz Lynn Hersey: Optics & Focus
Mika Karhulahti: Raw työnkulku
Miika Lammela: Värit kohdalleen
Petteri Paananen: Photoshop kuvankäsittely
Harold Davis, Phyllis Davis: Luovuutta digipimiöön
Keränen, Lamberg, Penttinen: Julkaisu & kuvankäsittely
Adam Juniper, David Newton: Videokuvaa järkkärillä
M. Minnaert: Maiseman valot ja värit
Tiina Puputti: PoseE. Fichtelius: Nyhets journalsitik
Lisäksi moodlessa kuvankäsittelyyn videotutoriaalit
Suositeltava kirjallisuus:
Pentti Sammalahti: täällä kaukana
Matti A Pitkänen: Merikalastajat
Piktorialismi Valokuvataiteen synty ( Parvs kustannus )
Edward Weston: Forms of Passion, Passion of Forms
Jalo Porkkala: Köyhä Daguerrotyyppi
Richard Avedon: Woman in the Mirror
Sam Abell: the Life of the photographer
Irving Penn: Still Life
Jaakko Heikkilä: Armenian vaijetut tarinat
Sally Mann: Immediate Family
Matisse par Cartier-Bresson
Karsh: Beyond the Camera
Lambrecht & Woodhouse : Way Beyond Monochrome
Matti Saanio: Yhteinen elämä
Galen Rowell´s Vision
Albrect & Eskola: Silmin kosketeltavaa
Andres Serrano: Ainsi soit-il
Ansel Adams, koko tuotanto
Christer Sjöholm: Post Scriptum
Steve Mc Curry: Looking East
Dorothea Lange: Photographs of a Lifetime
Jouko Lehtola´s Finlandia
Minna Savolainen: Maailman ihanin tyttö
Valokuvataiteen ydin
Completion alternatives
Havainnosta kuvaksi valokuvauksen osuus suoritetaan 30 kuvan portfoliolla. Kuvat tulee käsitellä jpeg muotoon ja painokuntoon teknisesti eli Adobe RGB väriprofiili, 300 dpi resoluutio ja kuvan kooksi säädetään 4500 pikseliä pidempi sivu. Metadataan tulee täyttää tekijätiedot ja kuvaus, sekä avainsanat.
Tämän lisäksi kokonaisuuteen kuuluu sähköturvallisuus, taide-esineiden kuvaus studiovaloilla, omakuva/henkilökuva ja kirjallinen tehtävä valokuvauksen historiaan liittyen.
Sähköturvallisuus osuuden voi suorittaa sähköturvallisuuskortilla tai tekemällä moodlesta tentin aiheesta. Moodlessa tarvittava materiaali.
Taide-esineen kuvauksessa tulee kiinnittää erityistä huomita värinhallintaan ( harmaakortti ), tasaiseen valaisuun ja riittävään resoluutioon ( tarvittaessa kerrostaminen tai muuten osista koostaminen )
Henkilökuvan kuvaamisessa noudatetaan muotokuvauksen perinteitä esim 5 pistevalaisu ja erilaiset perusposeeraukset. Käsittelyssä ihon käsittelyyn tulee kiinnittää erityistä huomiota
Valokuvan historian kirjallinen tehtävä:
Poimi ensin valokuvan historiasta aikakausi joka kiinnostaa sinua, perustele valintasi. Poimi sen jälkeen kuvaaja jonka tuotannon, tekniikan ja erityispiirteet esittelet kirjallisessa tehtävässäsi. Miten ilmenee hänen asettumisensa valittuun suuntaukseen? Mitä poimit omaan työskentelyysi häneltä?
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikohde: Valokuvaportfolio, oppimistehtävät
Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valokuvaportfoliosta
Valokuvasarja ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, käyttötarkoituksen mukaisessa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.
Assessment criteria, good (3)
Valokuvasarja ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, käyttötarkoituksen mukaisessa formaatissa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla. Valokuvien muoto ja toteutustapa tukevat kokonaisuutta visuaalisesti pääväittämän kautta perustelulla tavalla. Valokuvasarjan otsikointi ja kuvien nimeäminen auttaa oivalluksen syntymisessä
Assessment criteria, excellent (5)
Valokuvasarja ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, käyttötarkoituksen mukaisessa formaatissa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla. Valokuvasarja toteuttaa pääväittämän niin, että katsojalle syntyy oivallus pääväittämästä kuviin ja niitä tukeviin teksteihin paneutuessa.
Valokuvasarjan otsikointi ja kuvien nimeäminen auttaa oivalluksen syntymisessä. Pääväittämää toteutetaan projektin sisältöä tukevin monipuolisin visuaalisin, teknisin ja sanallisin keinoin. Valokuvien muoto ja toteutustapa tukevat kokonaisuutta visuaalisesti pääväittämän kautta perustelulla tavalla.
Taiteilijaesittelyssä on osattu sijoittaa tekijä valokuvataiteen jatkumoon ja projektisesittely sitoo projektin laajemmin yleistettävään asiayhteyteen.