Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia (10 op)
Toteutuksen tunnus: K702GL38-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 31.07.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 28.02.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 32
Tutkinto-ohjelma
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Sari Arolaakso
- Anne Puro
- Anne Jokelainen
Vastuuhenkilö
Sari Arolaakso
Opiskelijaryhmät
-
KA72G21SGeronomikoulutus, Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää erilaisia kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja. Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä. Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.
Sisältö
Teemat
- Kuntoutus, gerontologinen kuntoutus ja kuntoutumista edistävä työ
- Ikääntyneen toimintakyvyn fyysisiä edellytyksiä tukevat menetelmät
- Ikääntyneen toimintakyvyn psyykkisiä edellytyksiä tukevat menetelmät
- Ikääntyneen toimintakyvyn sosiaaliset edellytyksiä tukevat menetelmät
- Ikääntyneen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
- Geronteknologia
- Ympäristön merkitys hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisessä
- Apuvälinepalvelut ja niihin liittyvä lainsäädäntö
- Erilaisia geronteknologian ratkaisuja ikääntyneelle
- Apuvälineiden ja teknologian käyttöön liittyvä turvallisuus ja eettiset kysymykset
Oppimateriaalit
mm
Elo, S. 2006. Teoria pohjoissuomalaisten kotona asuvien ikääntyneiden hyvinvointia tukevasta ympäristöstä. Oulun yliopisto 2006.
Hartikainen, S. & Lönnroos, E. 2008. (toim). Geriatria; Arvioinnista kuntoutukseen.
Heikkinen, E., Jyrkämä, J. & Rantanen.T. 2013. Gerontologia. Kustannus oy Duodecim.
ICF. 2004.Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus. Ohjeita ja luokituksia 2004:4. Helsinki, Stakes.
Järvikoski, A. & Härkäpää, K. 2011. Kuntoutuksen perusteet. Helsinki, WSOY.
Järvikoski, A. 2010. www.kuntoutusportti.fi/Kutke-päivät 2010
Koskinen, S., Pitkälä, K. & Saarenheimo M. 2008. Gerontologinen kuntoutus. Julkaisussa Rissanen P, Kallanranta T, Suikkanen A (toim.) Kuntoutus. Helsinki, Duodecim, 547-563.
Pikkarainen, A. 2013. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja. Osa 1.
Pikkarainen, A. 2013. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja. Osa 2
YMPÄRISTÖMINISTERIÖN RAPORTTEJA 7 / 2017, Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79348/YMra_7_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kansalliset ja kansainväliset artikkelit.
Opetusmenetelmät
Opetuksessa korostuu itsenäinen työskentely, yhteistoiminnallisuus ja vastuullisuus. Opetus toteutuu lähi- ja etätunneilla ja opetuksessa hyödynnetään ryhmätyöskentelyä. Lukukausiprojekti linkittyy Monialainen arviointiosaaminen -opintojakson kummivanhustehtävään. Opiskelijat perehtyvät ryhmissä annettuihin gerontologisen kuntoutuksen ja geronteknologian teemoihin ja laativat esityksen muulle ryhmälle. Opiskelijat ovat mukana toteuttamassa Seniori-messuja Kemissä. Opintojakson aikana toteutetaan monialainen innovaatiotyöpaja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osallistuminen Vanhustenviikolla Kemissä järjestettäville Seniori-messuille.
Messuilla opiskelijat toteuttavat halukkaille messukävijöille toimintakyvyn arviointia ja terveyden ja hyvinvoinnin ohjausta ja neuvontaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää erilaisia kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää erilaisia kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää erilaisia kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Ennakkotehtävä, käsitteiden avaaminen, Hyväksytty / Hylätty.
2) Välitehtävät, Hyväksytty / Hylätty.
3) Ryhmätehtävä, Hyvinvointi- ja kuntoutumissuunnitelman laatiminen kummivanhukselle,
Hylätty, T1-K5.
4) Oman oppimisen reflektio, Hyväksytty / Hylätty.