Skip to main content

Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology (10cr)

Code: K702GL38-3001

General information


Enrollment
14.03.2022 - 31.07.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.08.2022 - 28.02.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
finnish
Seats
0 - 32
Degree programmes
Degree Programme in Elderly Care
Teachers
Sari Arolaakso
Anne Puro
Anne Jokelainen
Teacher in charge
Sari Arolaakso
Course
K702GL38

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää erilaisia kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja. Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä. Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.

Accomplishment methods

Toteutuu monimuoto-opetuksena
Toteutus linkittyy englannin kielen opintojaksoon

Content

Teemat
- Kuntoutus, gerontologinen kuntoutus ja kuntoutumista edistävä työ
- Ikääntyneen toimintakyvyn fyysisiä edellytyksiä tukevat menetelmät
- Ikääntyneen toimintakyvyn psyykkisiä edellytyksiä tukevat menetelmät
- Ikääntyneen toimintakyvyn sosiaaliset edellytyksiä tukevat menetelmät
- Ikääntyneen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
- Geronteknologia
- Ympäristön merkitys hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisessä
- Apuvälinepalvelut ja niihin liittyvä lainsäädäntö
- Erilaisia geronteknologian ratkaisuja ikääntyneelle
- Apuvälineiden ja teknologian käyttöön liittyvä turvallisuus ja eettiset kysymykset

Materials

mm
Elo, S. 2006. Teoria pohjoissuomalaisten kotona asuvien ikääntyneiden hyvinvointia tukevasta ympäristöstä. Oulun yliopisto 2006.
Hartikainen, S. & Lönnroos, E. 2008. (toim). Geriatria; Arvioinnista kuntoutukseen.
Heikkinen, E., Jyrkämä, J. & Rantanen.T. 2013. Gerontologia. Kustannus oy Duodecim.
ICF. 2004.Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus. Ohjeita ja luokituksia 2004:4. Helsinki, Stakes.
Järvikoski, A. & Härkäpää, K. 2011. Kuntoutuksen perusteet. Helsinki, WSOY.
Järvikoski, A. 2010. www.kuntoutusportti.fi/Kutke-päivät 2010
Koskinen, S., Pitkälä, K. & Saarenheimo M. 2008. Gerontologinen kuntoutus. Julkaisussa Rissanen P, Kallanranta T, Suikkanen A (toim.) Kuntoutus. Helsinki, Duodecim, 547-563.
Pikkarainen, A. 2013. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja. Osa 1.
Pikkarainen, A. 2013. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja. Osa 2
YMPÄRISTÖMINISTERIÖN RAPORTTEJA 7 / 2017, Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79348/YMra_7_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kansalliset ja kansainväliset artikkelit.

Teaching methods

Opetuksessa korostuu itsenäinen työskentely, yhteistoiminnallisuus ja vastuullisuus. Opetus toteutuu lähi- ja etätunneilla ja opetuksessa hyödynnetään ryhmätyöskentelyä. Lukukausiprojekti linkittyy Monialainen arviointiosaaminen -opintojakson kummivanhustehtävään. Opiskelijat perehtyvät ryhmissä annettuihin gerontologisen kuntoutuksen ja geronteknologian teemoihin ja laativat esityksen muulle ryhmälle. Opiskelijat ovat mukana toteuttamassa Seniori-messuja Kemissä. Opintojakson aikana toteutetaan monialainen innovaatiotyöpaja.

Employer connections

Osallistuminen Vanhustenviikolla Kemissä järjestettäville Seniori-messuille.
Messuilla opiskelijat toteuttavat halukkaille messukävijöille toimintakyvyn arviointia ja terveyden ja hyvinvoinnin ohjausta ja neuvontaa.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää erilaisia kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää erilaisia kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää erilaisia kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä

Go back to top of page