Svenska för byggnadsingenjörer (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501RL19OJ-19010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 16.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 23.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Päivi Saari
Vastuuhenkilö
Kai Ryynänen
Opiskelijaryhmät
-
RA51R20SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuotototeutus), Rovaniemi 2020
Tavoitteet
Pystyy hallitsemaan rakennusalan ammatilliset tilanteet ruotsin kielellä.
Sisältö
Tausta ja koulutus, työelämän tilanteita, tavallisimpia liikekirjeitä, neuvottelu, työnhaku, yritys- tai posteriesitys, rakennustekniikansanasto
Oppimateriaalit
Moodle-materiaali
Lisämateriaali:
Verkkokurssit: Nätfräsch, Bud bygg upp din svenska, Språknåt
Kirjoja: Flexteknik, Flexhandel, Kontakt- Teknisk svenska, Perspektiv - svenska för högskolestudenter
Sanastoja ja oppaita: Fastighetsteknisk ordlista (sisältää myös mami-sanastoa), Kokous- ja neuvottelutaidon käsikirja, Liikeviestinnän käsikirja- viestit vaihtoon 7 kielellä
Opetusmenetelmät
ZOOM-luennot ja lähitunnit
1-2 kirjallista arvioitavaa harjoitustehtävää
2 suullista arvioitavaa harjoitustehtävää
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Viikolla 49
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.Opintojakson arvioinnissa noudatetaan Kielilain (423/2003) edellyttämän ruotsin kielen taidon kriteerejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet: Hyväksytysti suoritetut suulliset (2) ja kirjalliset harjoitustyöt (1-2), tentti sekä jatkuva näyttö. Arviointiasteikko 0-5. Opintojakso täyttää Kielilain (423/2003) edellyttämän ruotsin kielen taidon, joka arvioidaan T/H (suullinen ja kirjallinen taito erikseen). Arvosanat 1-3 vastaavat tyydyttävää ja 4-5 hyvää arvosanaa.
Arviointiin vaikuttavat:
- Suulliset ja kirjalliset harjoitustyöt
- Tentti
- Jatkuva arviointi
- Opintojakson sekä suullisen ja kirjallisen taidon arviointi perustuu eurooppalaisen viitekehykseen pohjautuviin kuvauksiin: Ruotsin taitotasokuvaukset