Terveyden edistämisen vaikuttavuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK062-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.11.2021 - 30.11.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2022 - 31.03.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Ylempi AMK-koulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 30
- Opettajat
- Outi Mattila
- Soili Vesterinen
- Vastuuopettaja
- Satu Elo
- Ryhmät
-
K72Y21SDigitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
- Opintojakso
- YAMK062
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
- Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- keskeiset alansa TKI -prosessit ja menetelmät
- käyttää systemaattista tiedonhankintaa
- valita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioimisessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä
- arvioida tutkimustiedon luotettavuutta, eettisyyttä ja käyttöä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (TKI)
- laatia tutkittuun tietoon perustuvan oman ammattialan ja asiantuntijuusalueensa tietoperustan
Sisältö
Terveyden edistämisen vaikuttavuus
Terveyden edistämisen tutkimus- ja kehittämisprosessien vaiheet
Yleisimmät terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnissa käytetyt tutkimusmenetelmät
Tutkimus- ja kehittämisprosessin luotettavuus ja eettiset kysymykset
Aika ja paikka
13.1.2022 klo 8-15 AC-tila
17.2.2022 klo 8-15 AC-tila
Oppimateriaalit
Vaikuttavuuteen, terveyden edistämiseen ja tutkimuksen tekemiseen liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.
Opetusmenetelmät
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyöskentely
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä T1–T2:
Opiskelija
-hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti
-pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä H3–H4:
Opiskelija
-hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen
-hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä ja arvioi terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä K 5:
Opiskelija
-luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden
-hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa
-arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.