Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen vaikuttavuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK062-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.11.2021 - 30.11.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2022 - 31.03.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 30
Opettajat
Outi Mattila
Soili Vesterinen
Vastuuopettaja
Satu Elo
Ryhmät
K72Y21S
Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opintojakso
YAMK062

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

- Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- keskeiset alansa TKI -prosessit ja menetelmät
- käyttää systemaattista tiedonhankintaa
- valita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioimisessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä
- arvioida tutkimustiedon luotettavuutta, eettisyyttä ja käyttöä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (TKI)
- laatia tutkittuun tietoon perustuvan oman ammattialan ja asiantuntijuusalueensa tietoperustan

Sisältö

Terveyden edistämisen vaikuttavuus
Terveyden edistämisen tutkimus- ja kehittämisprosessien vaiheet
Yleisimmät terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnissa käytetyt tutkimusmenetelmät
Tutkimus- ja kehittämisprosessin luotettavuus ja eettiset kysymykset

Aika ja paikka

13.1.2022 klo 8-15 AC-tila
17.2.2022 klo 8-15 AC-tila

Oppimateriaalit

Vaikuttavuuteen, terveyden edistämiseen ja tutkimuksen tekemiseen liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot
Ryhmätyöskentely
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristö

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä T1–T2:

Opiskelija
-hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti
-pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä H3–H4:

Opiskelija
-hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen
-hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä ja arvioi terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä K 5:
Opiskelija
-luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden
-hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa
-arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.

Siirry alkuun