Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: T42T133OJ-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 03.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 20.02.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 45

Tutkinto-ohjelma

  • Tietojenkäsittelyn koulutus

Opettaja

  • Marjo Jussila
  • Tuomo Lindholm

Vastuuhenkilö

Tuomo Lindholm

Opiskelijaryhmät

  • TA42T20S
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuotototeutus), Tornio, syksy TA42T20S

Tavoitteet

Kykenet soveltamaan palvelumuotoilun menetelmiä ja työvälineitä

Sisältö

Tällä opintojaksolla perehdyt palvelumuotoilun perusteisiin sekä toteutat ja dokumentoit palvelumuotoiluprojektin.

Aika ja paikka

Verkossa 10.1. - 20.2.2022

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit koostuvat luentomateriaaleista, videoista, tallenteista ja palvelumuotoilun julkaisuista. Oppimateriaalit jaetaan Moodlessa ja voit osin valita materiaalit itse.

Opetusmenetelmät

Lukujärjestykseen merkityt ohjaukset toteutetaan osallistavilla mentelmillä työpajoina jne. Osallistuminen on suotavaa, koska tallenteet eivät välttämättä tarjoa vastaavaa kokemusta. Pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä ja ideointia ei tallenneta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tämän opintojakson oppimistehtävät on palautettava 20.2. mennessä. Palautusten myöhästyminen johtaa opintojakson suorituksen hylkäämiseen. Mikäli myöhästyt tehtävien palutuksesta ja haluat suorittaa opintojakson, ota yhteyttä opettajiin ja pyydä korvaavat tehtävät. Korvaavien tehtävien palautus on tehtävä 30.5. - 2.6.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit suorittaa tämän opintojakson toteutuksen mukaisesti tai esittää opettajille oman toteutussuunnitelmasi. Oma suunnitelma pitää esittää ennen toteutuksen alkua ja sen tulee olla realistinen ja johtaa vahvistettavissa olevaan opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamiseen kasvuun. Toteutuksen vastuuopettaja(t) voivat hyväksyä tai hylätä suunnitelmasi.

Sisällön jaksotus

- Palvelumuotoilun ja muotoiluajattelin teoriaa
- Muotoiltavan palvelun tunnistaminen
- palvelumuotoiluprosessiin ja -menetelmiin tutustuminen
- Käyttäjäymmärryksen keruu
- Palvelun kehittäminen osallistavilla menetelmillä
- Palvelukonseptin laatiminen ja esittely

Lisätietoja opiskelijoille

- Voit toteuttaa opintojakson palvelumuotoiluprojektin työpaikallesi tai osallistua opintojaksolla yhteisesti toteutettavaan palvelumuotoiluprojektiin.
- Palvelumuotoiluprojektin tavoitteena on laatia uusi palvelukonsepti ja esitellä se muille.
- Palvelukonsepti voi olla esim. uudistettu osa olemassa olevaa palvelua, kokonaan uudistettu palvelu tai täysin uusi palvelu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1

Toteutat ja dokumentoit palvelumuotoiluprojektin. Projektin dokumentointi sekä palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien hyödyntäminen on puutteellista.

Tyydyttävä 2

Toteutat ja dokumentoit palvelumuotoiluprojektin. Dokumentaatiosta on tunnistettavissa yrityksiä ymmärtää tehtyjä ratkaisuja teorioiden ja toimintamallien avulla. Palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien hyödyntäminen on osittain puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3

Toteutat ja dokumentoit palvelumuotoiluprojektin. Dokumentaatiossa kuvataan toteutusta teorioiden ja käsitteiden avulla. Palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien asiantuntevaan hyödyntämiseen on pyritty.

Hyvä 4

Toteutat ja dokumentoit palvelumuotoiluprojektin. Pyrit parhaiden käytänteiden hyödyntämiseen. Dokumentaatiossa on käytetty teoriaa ja käsitteitä selittämässä tehtyjä toimenpiteitä sekä tukemassa esitettyjä väitteitä. Palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien hyödyntäminen on asiantuntevaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5

Toteutat ja dokumentoit palvelumuotoiluprojektin parhaiden käytänteiden mukaisesti. Dokumentaatiossa selitetään ja perustellaan tehtyjä toimenpiteitä teorioiden, toimintamallien ja käsitteiden avulla. Myös vaihtoehtoisia toteutuskelpoisia menettelytapoja on pohdittu. Palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien hyödyntäminen on asiantuntevaa ja monipuolista.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty 0

Tietosi, taitosi ja/tai tekemisesi ei vastaa tasoa Tyydyttävä 1

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perstuu luomaasi palvelukonseptiin ja sitä tukevaan oheismateriaaliin.