Palvelumuotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: T42T133OJ-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 03.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 20.02.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Marjo Jussila
- Tuomo Lindholm
Vastuuhenkilö
Tuomo Lindholm
Opiskelijaryhmät
-
TA42T20STradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuotototeutus), Tornio, syksy TA42T20S
Tavoitteet
Kykenet soveltamaan palvelumuotoilun menetelmiä ja työvälineitä
Sisältö
Tällä opintojaksolla perehdyt palvelumuotoilun perusteisiin sekä toteutat ja dokumentoit palvelumuotoiluprojektin.
Aika ja paikka
Verkossa 10.1. - 20.2.2022
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit koostuvat luentomateriaaleista, videoista, tallenteista ja palvelumuotoilun julkaisuista. Oppimateriaalit jaetaan Moodlessa ja voit osin valita materiaalit itse.
Opetusmenetelmät
Lukujärjestykseen merkityt ohjaukset toteutetaan osallistavilla mentelmillä työpajoina jne. Osallistuminen on suotavaa, koska tallenteet eivät välttämättä tarjoa vastaavaa kokemusta. Pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä ja ideointia ei tallenneta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tämän opintojakson oppimistehtävät on palautettava 20.2. mennessä. Palautusten myöhästyminen johtaa opintojakson suorituksen hylkäämiseen. Mikäli myöhästyt tehtävien palutuksesta ja haluat suorittaa opintojakson, ota yhteyttä opettajiin ja pyydä korvaavat tehtävät. Korvaavien tehtävien palautus on tehtävä 30.5. - 2.6.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit suorittaa tämän opintojakson toteutuksen mukaisesti tai esittää opettajille oman toteutussuunnitelmasi. Oma suunnitelma pitää esittää ennen toteutuksen alkua ja sen tulee olla realistinen ja johtaa vahvistettavissa olevaan opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamiseen kasvuun. Toteutuksen vastuuopettaja(t) voivat hyväksyä tai hylätä suunnitelmasi.
Sisällön jaksotus
- Palvelumuotoilun ja muotoiluajattelin teoriaa
- Muotoiltavan palvelun tunnistaminen
- palvelumuotoiluprosessiin ja -menetelmiin tutustuminen
- Käyttäjäymmärryksen keruu
- Palvelun kehittäminen osallistavilla menetelmillä
- Palvelukonseptin laatiminen ja esittely
Lisätietoja opiskelijoille
- Voit toteuttaa opintojakson palvelumuotoiluprojektin työpaikallesi tai osallistua opintojaksolla yhteisesti toteutettavaan palvelumuotoiluprojektiin.
- Palvelumuotoiluprojektin tavoitteena on laatia uusi palvelukonsepti ja esitellä se muille.
- Palvelukonsepti voi olla esim. uudistettu osa olemassa olevaa palvelua, kokonaan uudistettu palvelu tai täysin uusi palvelu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1
Toteutat ja dokumentoit palvelumuotoiluprojektin. Projektin dokumentointi sekä palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien hyödyntäminen on puutteellista.
Tyydyttävä 2
Toteutat ja dokumentoit palvelumuotoiluprojektin. Dokumentaatiosta on tunnistettavissa yrityksiä ymmärtää tehtyjä ratkaisuja teorioiden ja toimintamallien avulla. Palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien hyödyntäminen on osittain puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Toteutat ja dokumentoit palvelumuotoiluprojektin. Dokumentaatiossa kuvataan toteutusta teorioiden ja käsitteiden avulla. Palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien asiantuntevaan hyödyntämiseen on pyritty.
Hyvä 4
Toteutat ja dokumentoit palvelumuotoiluprojektin. Pyrit parhaiden käytänteiden hyödyntämiseen. Dokumentaatiossa on käytetty teoriaa ja käsitteitä selittämässä tehtyjä toimenpiteitä sekä tukemassa esitettyjä väitteitä. Palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien hyödyntäminen on asiantuntevaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Toteutat ja dokumentoit palvelumuotoiluprojektin parhaiden käytänteiden mukaisesti. Dokumentaatiossa selitetään ja perustellaan tehtyjä toimenpiteitä teorioiden, toimintamallien ja käsitteiden avulla. Myös vaihtoehtoisia toteutuskelpoisia menettelytapoja on pohdittu. Palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien hyödyntäminen on asiantuntevaa ja monipuolista.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty 0
Tietosi, taitosi ja/tai tekemisesi ei vastaa tasoa Tyydyttävä 1
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perstuu luomaasi palvelukonseptiin ja sitä tukevaan oheismateriaaliin.