Siirry suoraan sisältöön

Taidelähtöisiä työtapoja sosiaalialalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: K700BE02-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 06.09.2022

Ajoitus

13.09.2022 - 23.10.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sari Leppälä
  • Virpi Piira

Vastuuhenkilö

Sanna Viinonen

Opiskelijaryhmät

  • KA71S22K
    Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää itsetuntemustaan ja luovuuttaan
- osaa käyttää taidelähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä ryhmissä
- rohkaistuu käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä

Sisältö

Sisältö:
- itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
- valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat taidelähtöiset menetelmät sosiaalialalla
- harjoittelee pienimuotoisen taideprojektin ohjaamista

Aika ja paikka

Syksy 2022

Oppimateriaalit

Materiaalit ja suositeltava aineisto löytyy moodlesta
Työpajan suunnitteluun ja sisältöön liittyvä aineisto tulee hankkia itsenäisesti.

Opetusmenetelmät

Läsnäolovelvollisuus 80%, työpajat 100%
Opinnot toteutetaan yhteistoiminnallisesti, tutkivasti, kokeilevasti ja kokemuksellisesti. Opintojakson alussa tulee tehdä ennakkotehtävä. Lisäksi tulee tehdä visuaalinen välitehtävä. Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista, aisteja ja mielikuvitusta virittävistä harjoituksista sekä työskentelystä sanallisen ja sanattoman ilmaisun, valokuvan, musiikin, draaman sekä kehon alueella. Osallistava työpajatyöskentely päättää kurssin.
Kurssin kantavana teemana on asiakkaan hyvinvoinnin tukeminen. Oppimistehtävät koostuvat itsenäisestä työskentelystä kirjallisessa sekä visuaalisessa muodossa sekä yhteistoiminnallisesta työpajatyöskentelystä. Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista lähijaksojen työskentelyyn (work-shopit pakollisia) sekä oppimistehtävien tekoa yksin ja ryhmässä.
Tavoitteena opintojaksolla on:
Tutustuminen eri taidelähtöisiin menetelmiin ja niiden kokeileminen.
Ryhmän työskentelyn suunnittelu ja ohjaus.
Sosiaalialalla käytettäviin taidelähtöisiin menetelmiin tutustuminen sekä osallistavan työpajan rakentaminen, toteuttaminen ja arviointi pienryhmässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Työpajat 10/2022
Työpajat järjestetään vain kerran. Jos opiskelija on perustellusta syystä estynyt osallistumaan työpajaan, hänen tulee suunnitella, toteuttaa ja arvioida työpaja asiakkaiden kanssa itsenäisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opettajat arvioivat opiskelijoiden työpajan kirjallisen työn, joka sisältää teoreettisen osuuden ja toiminnan suunnitelman, hyväksytty/hylätty.

Kirjallisen suunnitelman arviointi:
Hyväksytty:
Annettuja ohjeita on noudatettu vaadittavalla tavalla. Kaikkia osa-alueita on käsitelty ja perusteltu. Taidelähtöisyyttä on perusteltu. Siirtymiin on kiinnitetty huomiota ja ne on kuvattu. Roolijako on tuotu esille. Tavoitteet on määritelty. Kokonaisuus on riittävän looginen. Kieliasu on hyvä. Lähteitä on käytetty riittävästi. Lähdeviittaukset ovat pääosin merkattu oikein.

Hylätty: Työpajasuunnitelman ohjeistusta ei ole noudatettu vaaditulla tavalla. Suunnitelman ohjeistettuja osa-alueita ei ole perusteltu tai ne on perusteltu sekavasti. Työpajasuunnitelma ei ole taidelähtöinen. Siirtymätilanteita ei ole kuvattu ja roolijaot puuttuvat tai ovat hyvin epäselvät. Tavoitteet puuttuvat. Kokonaisuus on suppea ja hajanainen/sekava. Kieliasu on heikko. Lähteitä ei ole käytetty/ lähteet eivät ole sopivia. Lähdeviittaukset puuttuvat tai ovat merkitty virheellisesti.

Työpajan toteutuksen arviointikriteerit:
Hyväksytty:
Työpajan toteutus on suunnitelmallinen ja se on sujuvasti rakentunut. Ohjaus on suhteellisen selkeää ja asiakkaita kohtaavaa.

Hylätty: Työpajan toteutus on hajanainen ja epäjohdonmukainen. Ohjaus on heikkoa ja siitä puuttuu suunnitelmallisuus ja ohjaajan kontakti osallistujiin. Työpajassa ei ole teemaa ja sen tavoite jää epäselväksi. Taidelähtöinen työskentely puuttuu. Työpaja ei ole eikä se mahdollista ryhmän yhteistoimintaa.

Opintojakson kokonaisarviointi on hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija hallitsee taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuudet vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija tuntee erilaisia taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija osaa syventää omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla ja käyttää mielenkiintoisia tapoja soveltaa taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija on perehtynyt hyvin taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun ja käsittelee mielenkiintoisella tavalla valitsemaansa aihetta. Taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) toteutus ja sen ohjaus onnistuu.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija osaa reflektoida taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän osaa toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.


Hylätty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuuksia vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija ei tunne taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla tai varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija ei laajenna omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla eikä koe mielenkiintoa käyttää taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:

Opiskelija ei ole paneutunut taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun. Aiheen rajaus ei onnistu ja työskentely on epäjohdonmukaista. Taidelähtöisen työskentelyn toteutus on yllätyksetön ja ohjaus onnistuu vain hetkellisesti. Taidelähtöinen työskentely ei herätä mielenkiintoa osallistujissa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän ei toimi eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa opetuksessa (vähintään 80%) ja että ennakkotehtävä ja välitehtävät on hyväksytysti suoritettu.
Opiskelija osallistuu työpajan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.
Työpajoissa tulee olla 100% läsnä.
Työpajan kirjallinen suunnitelma, hyväksytty/hylätty
Työpaja hyväksytty / hylätty