Ympäristökasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: R604ML122-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
14.03.2022 - 17.10.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
24.10.2022 - 09.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Metsätalousinsinöörikoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Metsätalouden koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija
- oppii ympäristökasvatuksen peruskäsitteistön ja keskeisen sisällön
- osaa tunnistaa ryhmädynamiikan peruskäsitteet ja ryhmän muodostumisen vaiheet
- tunnistaa hyvän ohjaajan ominaisuudet
- tekee havainnointia itsestään ryhmän jäsenenä ja reflektoi toimintaansa ohjaajana
- työskentelee kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti ja käyttää ympäristökasvatuksen metodeja
- osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön.
Suoritustavat
Verkko-opintojaksolle osallistuminen
Itsenäinen opiskelu
Materiaaliin perehtyminen
Reflektoiva esseeteksti (arviointiasteikko 0-5)
Ohjaustilanteen tekeminen ja sen raportointi videotallenteena (arviointiasteikko 0-5), toisten tuotosten opponointi (kahden esityksen) Moodlessa (arviointiasteikko 0-5)
Itsearviointi (hyväksytty-hylätty)
Sisältö
Kestävä elämäntapa
Luonto- ja ympäristökasvatuksen käsitteistö
Ryhmädynamiikka
Ohjaustaidot
Aika ja paikka
Kevät 2021, Moodle ja Adobe Connect
Oppimateriaalit
Hannele Cantell, Essi Aarnio-Linnanvuori, Sirpa Tani:
Ympäristökasvatus - Kestävän tulevaisuuden käsikirja. PS-Kustannus. Nidottu, suomi, 2020
Moodlessa oleva materiaali
Opetusmenetelmät
Verkko-opinnot
Itsenäinen opiskelu
Opponointi ja reflektointi
Itsearviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija osaa ympäristökasvatuksen käsitteistön keskeisen sisällön ja tietää monimuotoisuuden tasot. Hän tunnistaa tiedontarpeeseen sopivia tietolähteitä ja löytää pääosin tarvittavan tiedon. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Hän osaa soveltaa tietojaan aiheeseen liittyvissä tyypillisissä tilanteissa, mutta osoittaa huomattavaa epävarmuutta muilta osin. Opiskelijan kyvyssä soveltaa teoriatietoa käytäntöön on huomattavia puutteita. Hän tarttuu toimeen ja osaa käyttää heikosti erilaisia ohjelmia esityksen havainnollistamisessa/visualisoinnissa. Opiskelija kykenee pintapuoliseen osaamisen arviointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija osaa ympäristökasvatuksen käsitteistön keskeisen sisällön ja tietää ryhmän kehityksen vaiheet. Hän tunnistaa tiedontarpeeseen sopivat tietolähteet ja löytää tarvittavan tiedon. Hän tunnistaa oppimistehtävän kannalta olennaisen tiedon, osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa taitoa pääosin asianmukaisesti. Opiskelija osoittaa kuitenkin epävarmuutta moniulotteisempien näkökohtien hallinnassa. Hän osaa testata taitojaan ja käyttää pääosin itsenäisesti erilaisia ohjelmia esityksen havainnollistamisessa/visualisoinnissa. Opiskelija osaa arvioida osaamistavoitteiden täyttymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija hallitsee ympäristökasvatuksen käsitteistön keskeisen sisällön. Hän tunnistaa ryhmän kehityksen vaiheet ja reflektoi toimintaansa ryhmän ohjaajana. Hän tunnistaa tiedontarpeeseen sopivat tietolähteet ja löytää tarvittavan tiedon. Hän tunnistaa oppimistehtävän kannalta olennaisen tiedon, osoittaa erittäin hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa taitoa hyvin. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Hän osaa testata taitojaan ja käyttää itsenäisesti erilaisia ohjelmia esityksen havainnollistamisessa/visualisoinnissa. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida osaamistavoitteiden täyttymistä.