Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701SL30OJ-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 21.03.2022
Ajoitus
28.03.2022 - 17.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettaja
- Virpi Piira
Vastuuhenkilö
Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
K71S19SSosiaalialan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
-
K71S19S2Sosiaalialan koulutus
-
K71S19S1Sosiaalialan koulutus
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Opetus työsuunnitelman mukaisesti
Oppimateriaalit
Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59.
- Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi
- Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi
Opetusmenetelmät
Luennot,
Tutkiva oppiminen.
Oppimistehtävät.
Toiminnalliset harjoitteet.
Oppimistehtävien integrointi työelämään/harjoitteluun.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautus opintojakson toteutuksen aikana. Täydennettävien tehtävien palautus opintojakson toteutuksen aikana
Opintojakson aikana tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Jakson lopussa palautetaan oppimistehtävä 1 (hyv/hyl) ja oppimistehtävä 2 (numeerinen arviointi 0-5). Tehtävän 2 palautus viikko opintojakson kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen. Uusintamahdollisuus AMK tutkintosäännön mukaan. Hylätyillä suorituksilla enintään kaksi kertaa uusimismahdollisuus vuoden 2022 loppuun mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.
Sisällön jaksotus
Lähi- (tai Koronaviruksesta johtuva etäopetus) sekä opiskelijan itsenäinen työskentely erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti. Sisältö jakaantuu seuraaviin teemohin:
Työn organisoitumismallit
Työyhteisön dynamiikka
Työyhteisön jäsenyys ja sen reflektointi
Työhyvinvoinnin rakentuminen
Työsuojelu- ja työturvallisuus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tiimiprosessiin liittyvät osatehtävät (1-4): Arviointi: Hyv/hyl
Pienryhmien oppimisehtävä (raportti): Arviointi numeerinen: täydennettävä - 1-5
Oppimistehtävän itsearviointi: Arviointi: hyv/hyl
Kontaktiopetuksen aikana tehtävät harjoitukset ja niiden purkaminen: Hyv/hyl. Vertaispalautteet ja opettajan palautteet
ARVIOINTIKRITEERIT:
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.