Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701SL30OJ-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 21.03.2022

Ajoitus

28.03.2022 - 17.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Sosiaalialan koulutus, Kemi

Opettaja

  • Virpi Piira

Vastuuhenkilö

Virpi Piira

Opiskelijaryhmät

  • K71S19S
    Sosiaalialan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
  • K71S19S2
    Sosiaalialan koulutus
  • K71S19S1
    Sosiaalialan koulutus

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Opetus työsuunnitelman mukaisesti

Oppimateriaalit

Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59.
- Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi
- Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi

Opetusmenetelmät

Luennot,
Tutkiva oppiminen.
Oppimistehtävät.
Toiminnalliset harjoitteet.
Oppimistehtävien integrointi työelämään/harjoitteluun.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautus opintojakson toteutuksen aikana. Täydennettävien tehtävien palautus opintojakson toteutuksen aikana
Opintojakson aikana tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Jakson lopussa palautetaan oppimistehtävä 1 (hyv/hyl) ja oppimistehtävä 2 (numeerinen arviointi 0-5). Tehtävän 2 palautus viikko opintojakson kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen. Uusintamahdollisuus AMK tutkintosäännön mukaan. Hylätyillä suorituksilla enintään kaksi kertaa uusimismahdollisuus vuoden 2022 loppuun mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.

Sisällön jaksotus

Lähi- (tai Koronaviruksesta johtuva etäopetus) sekä opiskelijan itsenäinen työskentely erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti. Sisältö jakaantuu seuraaviin teemohin:
Työn organisoitumismallit
Työyhteisön dynamiikka
Työyhteisön jäsenyys ja sen reflektointi
Työhyvinvoinnin rakentuminen
Työsuojelu- ja työturvallisuus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tiimiprosessiin liittyvät osatehtävät (1-4): Arviointi: Hyv/hyl
Pienryhmien oppimisehtävä (raportti): Arviointi numeerinen: täydennettävä - 1-5
Oppimistehtävän itsearviointi: Arviointi: hyv/hyl
Kontaktiopetuksen aikana tehtävät harjoitukset ja niiden purkaminen: Hyv/hyl. Vertaispalautteet ja opettajan palautteet

ARVIOINTIKRITEERIT:

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.