Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä (15 op)
Toteutuksen tunnus: K701SL14OJ-19011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.03.2021 - 11.10.2021
Ajoitus
18.10.2021 - 30.04.2022
Laajuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 18
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalialan ammatillista toimintaa ja eettisiä periaatteita (TO)
- osaa arvioida asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta (TO)
- osaa luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita ja tukea sekä ohjata erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä (TO, LO)
- osaa tarkastella sosiaalialan asiakastyöprosessia ammatillisesti
- tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä (TO, AO, LO)
- tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä (TO, AO)
- tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin (TO)
- osaa arvioida asiakkaan hyvinvointia kokonaisvaltaisesti (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen) (TO, LO, AO)
Sisältö:
- sosiaalialan toimintaympäristöt
- ammatillinen vuorovaikutus
- erilaisten yhteisöjen merkitys
- erilaisia työmenetelmiä ja lähestymistapoja
- osallisuuden tukeminen
- sosiaalialan työ elämänkaaren eri vaiheissa
Sisältö
Opintokokonaisuus koostuu sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen ammatillisen vuorovaikutuksen, toimintaympäristöjen ja erilaisten asiakkuuksien merkityksistä ja perusteista.
Aika ja paikka
Rovalan toteutus lv 2021-2022
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty:
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä teoriaperustaa ja käsitteitä eikä osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän ei tunne sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ei ymmärrä asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Tyydyttävä (1):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, mutta ei osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän tuntee heikosti sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa huonosti erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin erittäin heikosti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää heikosti ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta vain vähäisesti.
Tyydyttävä (2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita jossain määrin. Hän tunnistaa joitakin sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä jossain määrin. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin pinnallisesti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa vähäisessä määrin kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä: (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Hyvä (4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää hyvin teoriaperustan ja käsitteet ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita erinomaisesti. Hän tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyvällä tasolla. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita erinomaisesti. Hän tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa erinomaisesti erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita erinomaisella tasolla. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.