Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä (15 op)

Toteutuksen tunnus: K701SL14OJ-19011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.03.2021 - 11.10.2021

Ajoitus

18.10.2021 - 30.04.2022

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 18

Tutkinto-ohjelma

  • Sosiaalialan koulutus, Kemi

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalialan ammatillista toimintaa ja eettisiä periaatteita (TO)
- osaa arvioida asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta (TO)
- osaa luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita ja tukea sekä ohjata erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä (TO, LO)
- osaa tarkastella sosiaalialan asiakastyöprosessia ammatillisesti
- tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä (TO, AO, LO)
- tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä (TO, AO)
- tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin (TO)
- osaa arvioida asiakkaan hyvinvointia kokonaisvaltaisesti (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen) (TO, LO, AO)
Sisältö:
- sosiaalialan toimintaympäristöt
- ammatillinen vuorovaikutus
- erilaisten yhteisöjen merkitys
- erilaisia työmenetelmiä ja lähestymistapoja
- osallisuuden tukeminen
- sosiaalialan työ elämänkaaren eri vaiheissa

Sisältö

Opintokokonaisuus koostuu sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen ammatillisen vuorovaikutuksen, toimintaympäristöjen ja erilaisten asiakkuuksien merkityksistä ja perusteista.

Aika ja paikka

Rovalan toteutus lv 2021-2022

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä teoriaperustaa ja käsitteitä eikä osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän ei tunne sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ei ymmärrä asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.

Tyydyttävä (1):

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, mutta ei osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän tuntee heikosti sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa huonosti erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin erittäin heikosti.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää heikosti ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta vain vähäisesti.

Tyydyttävä (2):

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita jossain määrin. Hän tunnistaa joitakin sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä jossain määrin. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin pinnallisesti.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa vähäisessä määrin kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä: (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.


Hyvä (4):

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää hyvin teoriaperustan ja käsitteet ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita erinomaisesti. Hän tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyvällä tasolla. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita erinomaisesti. Hän tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa erinomaisesti erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita erinomaisella tasolla. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.