Siirry suoraan sisältöön

Tarveanalyysi digiajan sosiaalialan kehittämistyössä (10op)

Toteutuksen tunnus: YAMK029-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.03.2021 - 10.11.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.11.2021 - 17.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
Digiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen
Opettajat
Leena Viinamäki
Vastuuopettaja
Leena Viinamäki
Opintojakso
YAMK029

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija hallitsee sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisen tarveanalyysin merkityksen kehittämisen lähtökohtana.
Opiskelija hallitsee kansalais- ja aluelähtöisen tarveanalyysin käytännön toteutuksen osana digiajan sosiaalialan kehittämistä. Opiskelija hallitsee keskeiset kansalais- ja aluelähtöiset tutkimusstrategiat ja -menetelmät sekä osaa hyödyntää niitä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.

Toteutustavat

Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu.

Suoritustavat

Lähiopetukseen osallistuminen sekä itsenäinen opiskelu tehtävien suorittamiseksi. Noin 25‒30 tekstisivun (pl. kansisivu, sisällyssivu ja lähdeluettelon sivut) mittainen essee Lapin amk:n opinnäytetyöohjeen esittämisteknisten ohjeiden mukaan

Sisältö

Opiskelija hallitsee kehittämistyössä hyödynnettävissä olevia tutkimusstrategioita ja -menetelmiä. Hän osaa problematisoida kehittämistarpeiden problematiikkaa ja menetelmiä sekä osaa arvioida kehittämistarpeita kansalais- ja aluelähtöisestä näkökulmasta digitalisoituvassa yhteiskunnassa.

Aika ja paikka

Opiskelupäivät:
18.-19.11.2021 (to-pe), AC-luentoja
15.–17.12.2021 (ke–pe), AC-luentoja

Oppimateriaalit

Luentojen alussa jaetaan relevantti referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu. Teemaan orientoivaa luento-opetusta.
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja tehtävien suorittaminen annetun ohjeistuksen mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija:
- ymmärtää sosiaalialan relevanttien tutkimusstrategioiden ja -menetelmien merkityksen sosiaalialan kehittämisessä
- tiedostaa relevanttien, erilaisten tutkimusstrategioiden ja -menetelmien soveltuvuuden digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- ymmärtää kansalais- ja aluelähtöisen kehittämisen reunaehdot tarveanalyysiperustaisessa kehittämisessä
- tiedostaa kansalais- ja aluelähtöisen tarveanalyysin merkityksen digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija:
- huomioi sosiaalialan relevanttien tutkimusstrategioiden ja -menetelmien merkityksen sosiaalialan kehittämisessä
- huomioi relevanttien, erilaisten tutkimusstrategioiden ja -menetelmien soveltuvuuden digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- huomioi kansalais- ja aluelähtöisen kehittämisen soveltuvuuden tarveanalyysiperustaisessa kehittämisessä
- hyödyntää kansalais- ja aluelähtöistä tarveanalyysin mahdollisuuksia digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
- soveltaa ja kehittää työtään onnistuneesti huomioiden sosiaalialan relevanttien tutkimusstrategioiden ja -menetelmien merkityksen sosiaalialan kehittämisessä
- reflektoi ja kehittää toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden relevanttien, erilaisten tutkimusstrategioiden ja -menetelmien soveltuvuuden digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- yhdistää työssään onnistuneesti ja innovatiivisesti kansalais- ja aluelähtöisen kehittämisen mahdollisuuksia tarveanalyysiperustaisessa kehittämisessä
- arvioi onnistuneesti työssään kansalais- ja aluelähtöisen tarveanalyysin merkitystä digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.

Siirry alkuun