Tarveanalyysi digiajan sosiaalialan kehittämistyössä (10op)
Toteutuksen tunnus: YAMK029-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.03.2021 - 10.11.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.11.2021 - 17.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 30
- Koulutus
- Digiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija hallitsee sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisen tarveanalyysin merkityksen kehittämisen lähtökohtana.
Opiskelija hallitsee kansalais- ja aluelähtöisen tarveanalyysin käytännön toteutuksen osana digiajan sosiaalialan kehittämistä. Opiskelija hallitsee keskeiset kansalais- ja aluelähtöiset tutkimusstrategiat ja -menetelmät sekä osaa hyödyntää niitä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Toteutustavat
Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat
Lähiopetukseen osallistuminen sekä itsenäinen opiskelu tehtävien suorittamiseksi. Noin 25‒30 tekstisivun (pl. kansisivu, sisällyssivu ja lähdeluettelon sivut) mittainen essee Lapin amk:n opinnäytetyöohjeen esittämisteknisten ohjeiden mukaan
Sisältö
Opiskelija hallitsee kehittämistyössä hyödynnettävissä olevia tutkimusstrategioita ja -menetelmiä. Hän osaa problematisoida kehittämistarpeiden problematiikkaa ja menetelmiä sekä osaa arvioida kehittämistarpeita kansalais- ja aluelähtöisestä näkökulmasta digitalisoituvassa yhteiskunnassa.
Aika ja paikka
Opiskelupäivät:
18.-19.11.2021 (to-pe), AC-luentoja
15.–17.12.2021 (ke–pe), AC-luentoja
Oppimateriaalit
Luentojen alussa jaetaan relevantti referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaali.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu. Teemaan orientoivaa luento-opetusta.
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja tehtävien suorittaminen annetun ohjeistuksen mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija:
- ymmärtää sosiaalialan relevanttien tutkimusstrategioiden ja -menetelmien merkityksen sosiaalialan kehittämisessä
- tiedostaa relevanttien, erilaisten tutkimusstrategioiden ja -menetelmien soveltuvuuden digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- ymmärtää kansalais- ja aluelähtöisen kehittämisen reunaehdot tarveanalyysiperustaisessa kehittämisessä
- tiedostaa kansalais- ja aluelähtöisen tarveanalyysin merkityksen digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija:
- huomioi sosiaalialan relevanttien tutkimusstrategioiden ja -menetelmien merkityksen sosiaalialan kehittämisessä
- huomioi relevanttien, erilaisten tutkimusstrategioiden ja -menetelmien soveltuvuuden digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- huomioi kansalais- ja aluelähtöisen kehittämisen soveltuvuuden tarveanalyysiperustaisessa kehittämisessä
- hyödyntää kansalais- ja aluelähtöistä tarveanalyysin mahdollisuuksia digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- soveltaa ja kehittää työtään onnistuneesti huomioiden sosiaalialan relevanttien tutkimusstrategioiden ja -menetelmien merkityksen sosiaalialan kehittämisessä
- reflektoi ja kehittää toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden relevanttien, erilaisten tutkimusstrategioiden ja -menetelmien soveltuvuuden digiajan hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- yhdistää työssään onnistuneesti ja innovatiivisesti kansalais- ja aluelähtöisen kehittämisen mahdollisuuksia tarveanalyysiperustaisessa kehittämisessä
- arvioi onnistuneesti työssään kansalais- ja aluelähtöisen tarveanalyysin merkitystä digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisen lähtökohtana.