Innovations and Entrepreneurship (10 cr)
Code: KAUKU2OJ-18020
General information
- Enrollment
- 05.10.2020 - 28.12.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 04.01.2021 - 16.04.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Virtual portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Fine Arts
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso jakaantuu kahteen osaan yrittäjyys-osio ja innovaatio-osio.
Objective
Tieto puuttuu
Content
Tieto puuttuu
Location and time
Kevään 2021 aikana verkkototeutuksena: AC-tilassa ja Moodleympäristössä sekä yhteisöllisillä verkkotyöalustoilla.
Materials
Ries, E. (2011). Lean Startup. How constant innovation creates radically successful businesses.
Parantainen, J. (2011). Tuotteistaminen. (Finnish)
Moodlessa oleva yhteinen materiaali; ideakohtainen materiaali.
Innovaatioprosessia varten on koottu työskentelyä ohjaava materiaali Padlet-virtuaaliseinälle, jonka linkki opintojakson Moodle-alustalla. Innovaatioprosessi perustuu Luovat askeleet -malliin (Creative Steps):
Arkko-Saukkonen A. & Krastiņa A. (2018). Luovat askeleet innovaatioon : Creative Steps 2.0 -menetelmä. Sarja C. Oppimateriaalit 4/2018, Lapin ammattikorkeakoulu.
https://issuu.com/lapinamk/docs/c_4_2018_arkko-saukkonen_krastina_l
Teaching methods
Oppiminen on organisoitu itsenäisenä verkko-osuutena ja projektiperustaisesti (innovaatio-osuus), joissa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti sekä tekemällä ja kehittämällä oppimista mukaillen.
Prosessimaisuus ja opiskelijan aktiivinen osallistuminen korostuu innovaatio-osuudessa. Oppimisprosessi sisältää tiedonhankintaa, ideointi- ja innovointimenetelmien käyttämistä (Luovat askeleet), innovaatiotoimeksiannon kehittämistyötä yhdessä ryhmän kanssa tai vaihtoehtoisesti ja perustellusti yksilötyönä (jos toimeksianto tulee esim. työpaikalta).
Opintojakson toteutus jakaantuu kahteen osaan: innovaatio-osa ja yrittäjyysosa.
Toteutus tapahtuu kokonaan verkko-opintoina: AC-kontaktitunnit, Moodle, ja muut yhteisölliset verkkotyökalut
- Kokonaisuus sisältää itsenäisen verkko-osuuden, verkkoluentoja, ryhmätyöskentelyn kautta toteutettavan prosessimaisen innovaatio-osuuden.
- Ohjeistus, ohjaus ja tieto jaetaan verkkotapaamisissa.
- Verkko-toteutuksen itsenäinen osuus avautuu 4.1 alkaen, jossa annettuun materiaaliin tutustutaan ja työstetään tehtävät itsenäisesti ja osittain ohjatusti.
Yrittäjyysosio toteutetaan itsenäisesti suoritettavana verkkototeutuksena, jossa pari ohjauskertaa mukana. Sisältöön tutustuaan Moodle-ympäristön kautta ja työstetään annetut oppimistehtävät.
Innovaatiototeutuksen osio on ryhmätyöskentelyyn painottunut vaihe, jossa ryhmillä on toimeksianto, ja ideointi- ja kehittämistyötä ryhmät vievät opintojakson ajan eteenpäin. Tunnit pidetään AC-kontaktitapaamisina verkkossa ja Moodle-ympäristön sekä yhteisöllisten verkkotyökalujen avulla (innovaatio-osuus). Tämä vaatii opiskelijalta aktiivista mukanaoloa yhteisissä tapaamisissa ja tehtävän edistämisessä.
Innovaatio-osuus rakentuu Luova askeleet -autenttisen oppimisympäristön kautta, jossa prosessimaisesti etenevän mallin kautta ohjaan ideointi- ja innovointityötä ja erivaiheissa tulevat tehtävät palautetaan ohjeiden mukaan ryhmän omalle prosessin vaiheita esittelevälle verkkoalustalle. Yhteisöllisiä verkkotyökaluja hyödynnetään toteutuksessa Moodle-ympäristön lisäksi.
Opiskelija saa ohjausta ja palautetta koko innovaatioprosessin ajan sekä AC-kontaktituntien yhteydessä kuin Moodlen kautta ja sovitusti erikseen.
Yrittäjyys osassa olevan BMC-tehtävän kautta nämä kaksi osiota, yrittäjyys ja innovaatio, linkittyvät yhteen. Ja yrittäjyysosion sisältö tukee innovaatioprosessin edistämistä.
Employer connections
Opintojakson innovaatiotyö perustuu autenttiseen (työelämäläheiseen ja -lähtöiseen) tapaan kehittää opiskelijoiden itse ideoimia tai työelämästä tulleita toimeksiantoja.
Completion alternatives
Opintojakson valiinaisena tapana voidaan työstää yrittäjyysosion itsenäisesti suoritettava verkkopaketti ja innovaatio-osiossa erikseen sovitusti työstää oma kehittämistehtävä, jota viedään (Luovat askeleet -autenttisen oppismisympäristön kautta) eteenpäin ja valmis esitys palautetaan videomuotoisena. Lisäksi prosessin eri vaiheet kootaan näkyviin verkkodokumenttin kautta.
Student workload
Tämän toteutuksen laajuus on 10 opintopistettä, joka jakautuu kahteen erilliseen osaan innovaatiot osio 5 opintopistettä 133h:n työpanosta + yrittäjyys osio 5 opintopistettä 133h:n työpanosta joka vastaa kokonaisuudessaan opiskelijan 266 h:n työpanosta.
Osuudet kulkevat peräjälkeen eivätkä kuormita opiskelijaa samanaikaisesti kuin yhden tehtävän (BMC) osalta, joka linkittää molempien osuuksien sisältöä yhteen.
Opintojakso alkaa itsenäisesti suoritettavalla verkko-osuudella (yrittäjyysosio), joka avautuu 4.1. Yrittäjyys osion BMC-tehtävän palautus ajoittuu koko opintojakson loppupuolelle ja tehtävää suoritetaan innovaatio-osion kanssa päällekkäin.
Innovaatio-osa on kokonaan verkkototeutuksena ja etenee prosessimaisesti etäopiskelupaketin jälkeen sijoittuen 4.2-16.4.2021 välille. Verkossa tapahtuvat kontaktitunnit pidetään opintojakson AC:tilassa tiistai sekä torstai iltaisin klo 17-20 välillä.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tieto puuttuu
Assessment criteria, good (3)
Hyvä
Arviointikohde:
- Innovointimenetelmien hallinta
- Toimintaympäristötiedon soveltamistaito
- Yrittäjyysosaaminen
Osaa perustella tulosten toteuttamiskelpoisuutta toimintaympäristötiedolla.
Tunnistaa, mitä valmiuksia yrittäjältä vaaditaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä
Arviointikohde:
- Innovointimenetelmien hallinta
- Toimintaympäristötiedon soveltamistaito
- Yrittäjyysosaaminen
Osaa hyödyntää innovointimenetelmiä mahdollisuuksien kartoittamiseen. Osaa kriittisesti tarkastella tuloksia ja tehdä kestäviä ja taloudellisia valintoja.
Tunnistaa yritystoiminnassa valitussa tilanteessa vaadittavan osaamisen ja osaa arvioida mikä on yrittäjän tärkein rooli.
Qualifications
NULL
Further information
Työskentely on monialaista ja ryhmät muodostetaan monialaisuutta hyödyntäen. Toimit ns. oman alasi asiantuntijaroolissa ryhmän jäsenenä.