Skip to main content

Innovations and Entrepreneurship (10 cr)

Code: KAUKU2OJ-18020

General information


Enrollment
05.10.2020 - 28.12.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.01.2021 - 16.04.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Virtual portion
10 cr
Mode of delivery
Distance learning
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Fine Arts
Teachers
Satu Valli
Pekka Reijonen
Anitra Arkko
Teacher in charge
Anitra Arkko
Course
KAUKU2OJ

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso jakaantuu kahteen osaan yrittäjyys-osio ja innovaatio-osio.

Objective

Tieto puuttuu

Content

Tieto puuttuu

Location and time

Kevään 2021 aikana verkkototeutuksena: AC-tilassa ja Moodleympäristössä sekä yhteisöllisillä verkkotyöalustoilla.

Materials

Ries, E. (2011). Lean Startup. How constant innovation creates radically successful businesses.
Parantainen, J. (2011). Tuotteistaminen. (Finnish)
Moodlessa oleva yhteinen materiaali; ideakohtainen materiaali.
Innovaatioprosessia varten on koottu työskentelyä ohjaava materiaali Padlet-virtuaaliseinälle, jonka linkki opintojakson Moodle-alustalla. Innovaatioprosessi perustuu Luovat askeleet -malliin (Creative Steps):
Arkko-Saukkonen A. & Krastiņa A. (2018). Luovat askeleet innovaatioon : Creative Steps 2.0 -menetelmä. Sarja C. Oppimateriaalit 4/2018, Lapin ammattikorkeakoulu.
https://issuu.com/lapinamk/docs/c_4_2018_arkko-saukkonen_krastina_l

Teaching methods

Oppiminen on organisoitu itsenäisenä verkko-osuutena ja projektiperustaisesti (innovaatio-osuus), joissa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti sekä tekemällä ja kehittämällä oppimista mukaillen.
Prosessimaisuus ja opiskelijan aktiivinen osallistuminen korostuu innovaatio-osuudessa. Oppimisprosessi sisältää tiedonhankintaa, ideointi- ja innovointimenetelmien käyttämistä (Luovat askeleet), innovaatiotoimeksiannon kehittämistyötä yhdessä ryhmän kanssa tai vaihtoehtoisesti ja perustellusti yksilötyönä (jos toimeksianto tulee esim. työpaikalta).
Opintojakson toteutus jakaantuu kahteen osaan: innovaatio-osa ja yrittäjyysosa.
Toteutus tapahtuu kokonaan verkko-opintoina: AC-kontaktitunnit, Moodle, ja muut yhteisölliset verkkotyökalut
- Kokonaisuus sisältää itsenäisen verkko-osuuden, verkkoluentoja, ryhmätyöskentelyn kautta toteutettavan prosessimaisen innovaatio-osuuden.
- Ohjeistus, ohjaus ja tieto jaetaan verkkotapaamisissa.
- Verkko-toteutuksen itsenäinen osuus avautuu 4.1 alkaen, jossa annettuun materiaaliin tutustutaan ja työstetään tehtävät itsenäisesti ja osittain ohjatusti.
Yrittäjyysosio toteutetaan itsenäisesti suoritettavana verkkototeutuksena, jossa pari ohjauskertaa mukana. Sisältöön tutustuaan Moodle-ympäristön kautta ja työstetään annetut oppimistehtävät.
Innovaatiototeutuksen osio on ryhmätyöskentelyyn painottunut vaihe, jossa ryhmillä on toimeksianto, ja ideointi- ja kehittämistyötä ryhmät vievät opintojakson ajan eteenpäin. Tunnit pidetään AC-kontaktitapaamisina verkkossa ja Moodle-ympäristön sekä yhteisöllisten verkkotyökalujen avulla (innovaatio-osuus). Tämä vaatii opiskelijalta aktiivista mukanaoloa yhteisissä tapaamisissa ja tehtävän edistämisessä.
Innovaatio-osuus rakentuu Luova askeleet -autenttisen oppimisympäristön kautta, jossa prosessimaisesti etenevän mallin kautta ohjaan ideointi- ja innovointityötä ja erivaiheissa tulevat tehtävät palautetaan ohjeiden mukaan ryhmän omalle prosessin vaiheita esittelevälle verkkoalustalle. Yhteisöllisiä verkkotyökaluja hyödynnetään toteutuksessa Moodle-ympäristön lisäksi.
Opiskelija saa ohjausta ja palautetta koko innovaatioprosessin ajan sekä AC-kontaktituntien yhteydessä kuin Moodlen kautta ja sovitusti erikseen.
Yrittäjyys osassa olevan BMC-tehtävän kautta nämä kaksi osiota, yrittäjyys ja innovaatio, linkittyvät yhteen. Ja yrittäjyysosion sisältö tukee innovaatioprosessin edistämistä.

Employer connections

Opintojakson innovaatiotyö perustuu autenttiseen (työelämäläheiseen ja -lähtöiseen) tapaan kehittää opiskelijoiden itse ideoimia tai työelämästä tulleita toimeksiantoja.

Completion alternatives

Opintojakson valiinaisena tapana voidaan työstää yrittäjyysosion itsenäisesti suoritettava verkkopaketti ja innovaatio-osiossa erikseen sovitusti työstää oma kehittämistehtävä, jota viedään (Luovat askeleet -autenttisen oppismisympäristön kautta) eteenpäin ja valmis esitys palautetaan videomuotoisena. Lisäksi prosessin eri vaiheet kootaan näkyviin verkkodokumenttin kautta.

Student workload

Tämän toteutuksen laajuus on 10 opintopistettä, joka jakautuu kahteen erilliseen osaan innovaatiot osio 5 opintopistettä 133h:n työpanosta + yrittäjyys osio 5 opintopistettä 133h:n työpanosta joka vastaa kokonaisuudessaan opiskelijan 266 h:n työpanosta.
Osuudet kulkevat peräjälkeen eivätkä kuormita opiskelijaa samanaikaisesti kuin yhden tehtävän (BMC) osalta, joka linkittää molempien osuuksien sisältöä yhteen.
Opintojakso alkaa itsenäisesti suoritettavalla verkko-osuudella (yrittäjyysosio), joka avautuu 4.1. Yrittäjyys osion BMC-tehtävän palautus ajoittuu koko opintojakson loppupuolelle ja tehtävää suoritetaan innovaatio-osion kanssa päällekkäin.
Innovaatio-osa on kokonaan verkkototeutuksena ja etenee prosessimaisesti etäopiskelupaketin jälkeen sijoittuen 4.2-16.4.2021 välille. Verkossa tapahtuvat kontaktitunnit pidetään opintojakson AC:tilassa tiistai sekä torstai iltaisin klo 17-20 välillä.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tieto puuttuu

Assessment criteria, good (3)

Hyvä
Arviointikohde:
- Innovointimenetelmien hallinta
- Toimintaympäristötiedon soveltamistaito
- Yrittäjyysosaaminen

Osaa perustella tulosten toteuttamiskelpoisuutta toimintaympäristötiedolla.
Tunnistaa, mitä valmiuksia yrittäjältä vaaditaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä
Arviointikohde:
- Innovointimenetelmien hallinta
- Toimintaympäristötiedon soveltamistaito
- Yrittäjyysosaaminen

Osaa hyödyntää innovointimenetelmiä mahdollisuuksien kartoittamiseen. Osaa kriittisesti tarkastella tuloksia ja tehdä kestäviä ja taloudellisia valintoja.
Tunnistaa yritystoiminnassa valitussa tilanteessa vaadittavan osaamisen ja osaa arvioida mikä on yrittäjän tärkein rooli.

Qualifications

NULL

Further information

Työskentely on monialaista ja ryhmät muodostetaan monialaisuutta hyödyntäen. Toimit ns. oman alasi asiantuntijaroolissa ryhmän jäsenenä.

Go back to top of page