Siirry suoraan sisältöön

Innovaatiot ja yrittäjyys (10 op)

Toteutuksen tunnus: KAUKU2OJ-18020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.10.2020 - 28.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.01.2021 - 16.04.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Kuvataiteen koulutus
Opettajat
Satu Valli
Pekka Reijonen
Anitra Arkko
Vastuuopettaja
Anitra Arkko
Opintojakso
KAUKU2OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso jakaantuu kahteen osaan yrittäjyys-osio ja innovaatio-osio.

Tavoitteet

Sinä osaa hyödyntää innovointimenetelmiä etsiessäsi kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja liiketoimintaan. Osaat hyödyntää pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuudet liiketoiminnan luomisessa ja osaat hankkia tietoa liiketoimintaympäristöstä. Ymmärrät mitä valmiuksia yrittäjältä vaaditaan ja osaat toimia yrittäjämäisellä tavalla.

Sisältö

Ries, E. (2011). Lean Startup. How constant innovation creates radically successful businesses.
Parantainen, J. (2011). Tuotteistaminen. (Finnish)
Moodlessa oleva yhteinen materiaali; ideakohtainen materiaali.

Aika ja paikka

Kevään 2021 aikana verkkototeutuksena: AC-tilassa ja Moodleympäristössä sekä yhteisöllisillä verkkotyöalustoilla.

Oppimateriaalit

Ries, E. (2011). Lean Startup. How constant innovation creates radically successful businesses.
Parantainen, J. (2011). Tuotteistaminen. (Finnish)
Moodlessa oleva yhteinen materiaali; ideakohtainen materiaali.
Innovaatioprosessia varten on koottu työskentelyä ohjaava materiaali Padlet-virtuaaliseinälle, jonka linkki opintojakson Moodle-alustalla. Innovaatioprosessi perustuu Luovat askeleet -malliin (Creative Steps):
Arkko-Saukkonen A. & Krastiņa A. (2018). Luovat askeleet innovaatioon : Creative Steps 2.0 -menetelmä. Sarja C. Oppimateriaalit 4/2018, Lapin ammattikorkeakoulu.
https://issuu.com/lapinamk/docs/c_4_2018_arkko-saukkonen_krastina_l

Opetusmenetelmät

Oppiminen on organisoitu itsenäisenä verkko-osuutena ja projektiperustaisesti (innovaatio-osuus), joissa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti sekä tekemällä ja kehittämällä oppimista mukaillen.
Prosessimaisuus ja opiskelijan aktiivinen osallistuminen korostuu innovaatio-osuudessa. Oppimisprosessi sisältää tiedonhankintaa, ideointi- ja innovointimenetelmien käyttämistä (Luovat askeleet), innovaatiotoimeksiannon kehittämistyötä yhdessä ryhmän kanssa tai vaihtoehtoisesti ja perustellusti yksilötyönä (jos toimeksianto tulee esim. työpaikalta).
Opintojakson toteutus jakaantuu kahteen osaan: innovaatio-osa ja yrittäjyysosa.
Toteutus tapahtuu kokonaan verkko-opintoina: AC-kontaktitunnit, Moodle, ja muut yhteisölliset verkkotyökalut
- Kokonaisuus sisältää itsenäisen verkko-osuuden, verkkoluentoja, ryhmätyöskentelyn kautta toteutettavan prosessimaisen innovaatio-osuuden.
- Ohjeistus, ohjaus ja tieto jaetaan verkkotapaamisissa.
- Verkko-toteutuksen itsenäinen osuus avautuu 4.1 alkaen, jossa annettuun materiaaliin tutustutaan ja työstetään tehtävät itsenäisesti ja osittain ohjatusti.
Yrittäjyysosio toteutetaan itsenäisesti suoritettavana verkkototeutuksena, jossa pari ohjauskertaa mukana. Sisältöön tutustuaan Moodle-ympäristön kautta ja työstetään annetut oppimistehtävät.
Innovaatiototeutuksen osio on ryhmätyöskentelyyn painottunut vaihe, jossa ryhmillä on toimeksianto, ja ideointi- ja kehittämistyötä ryhmät vievät opintojakson ajan eteenpäin. Tunnit pidetään AC-kontaktitapaamisina verkkossa ja Moodle-ympäristön sekä yhteisöllisten verkkotyökalujen avulla (innovaatio-osuus). Tämä vaatii opiskelijalta aktiivista mukanaoloa yhteisissä tapaamisissa ja tehtävän edistämisessä.
Innovaatio-osuus rakentuu Luova askeleet -autenttisen oppimisympäristön kautta, jossa prosessimaisesti etenevän mallin kautta ohjaan ideointi- ja innovointityötä ja erivaiheissa tulevat tehtävät palautetaan ohjeiden mukaan ryhmän omalle prosessin vaiheita esittelevälle verkkoalustalle. Yhteisöllisiä verkkotyökaluja hyödynnetään toteutuksessa Moodle-ympäristön lisäksi.
Opiskelija saa ohjausta ja palautetta koko innovaatioprosessin ajan sekä AC-kontaktituntien yhteydessä kuin Moodlen kautta ja sovitusti erikseen.
Yrittäjyys osassa olevan BMC-tehtävän kautta nämä kaksi osiota, yrittäjyys ja innovaatio, linkittyvät yhteen. Ja yrittäjyysosion sisältö tukee innovaatioprosessin edistämistä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson innovaatiotyö perustuu autenttiseen (työelämäläheiseen ja -lähtöiseen) tapaan kehittää opiskelijoiden itse ideoimia tai työelämästä tulleita toimeksiantoja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson valiinaisena tapana voidaan työstää yrittäjyysosion itsenäisesti suoritettava verkkopaketti ja innovaatio-osiossa erikseen sovitusti työstää oma kehittämistehtävä, jota viedään (Luovat askeleet -autenttisen oppismisympäristön kautta) eteenpäin ja valmis esitys palautetaan videomuotoisena. Lisäksi prosessin eri vaiheet kootaan näkyviin verkkodokumenttin kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämän toteutuksen laajuus on 10 opintopistettä, joka jakautuu kahteen erilliseen osaan innovaatiot osio 5 opintopistettä 133h:n työpanosta + yrittäjyys osio 5 opintopistettä 133h:n työpanosta joka vastaa kokonaisuudessaan opiskelijan 266 h:n työpanosta.
Osuudet kulkevat peräjälkeen eivätkä kuormita opiskelijaa samanaikaisesti kuin yhden tehtävän (BMC) osalta, joka linkittää molempien osuuksien sisältöä yhteen.
Opintojakso alkaa itsenäisesti suoritettavalla verkko-osuudella (yrittäjyysosio), joka avautuu 4.1. Yrittäjyys osion BMC-tehtävän palautus ajoittuu koko opintojakson loppupuolelle ja tehtävää suoritetaan innovaatio-osion kanssa päällekkäin.
Innovaatio-osa on kokonaan verkkototeutuksena ja etenee prosessimaisesti etäopiskelupaketin jälkeen sijoittuen 4.2-16.4.2021 välille. Verkossa tapahtuvat kontaktitunnit pidetään opintojakson AC:tilassa tiistai sekä torstai iltaisin klo 17-20 välillä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä
Arviointikohde:
- Innovointimenetelmien hallinta
- Toimintaympäristötiedon soveltamistaito
- Yrittäjyysosaaminen

Hallitsee innovointimenetelmien prosessin ja tunnistaa tulokset sekä osaa hankkia niihin liittyvää toimintaympäristötietoa. Osaa ottaa kantaa tulosten liiketoiminnalliseen kannattavuuteen.
Tietää yrittäjältä edellytettävät valmiudet ja osaa selittää niiden merkityksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä
Arviointikohde:
- Innovointimenetelmien hallinta
- Toimintaympäristötiedon soveltamistaito
- Yrittäjyysosaaminen

Osaa perustella tulosten toteuttamiskelpoisuutta toimintaympäristötiedolla.
Tunnistaa, mitä valmiuksia yrittäjältä vaaditaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä
Arviointikohde:
- Innovointimenetelmien hallinta
- Toimintaympäristötiedon soveltamistaito
- Yrittäjyysosaaminen

Osaa hyödyntää innovointimenetelmiä mahdollisuuksien kartoittamiseen. Osaa kriittisesti tarkastella tuloksia ja tehdä kestäviä ja taloudellisia valintoja.
Tunnistaa yritystoiminnassa valitussa tilanteessa vaadittavan osaamisen ja osaa arvioida mikä on yrittäjän tärkein rooli.

Esitietovaatimukset

NULL

Lisätiedot

Työskentely on monialaista ja ryhmät muodostetaan monialaisuutta hyödyntäen. Toimit ns. oman alasi asiantuntijaroolissa ryhmän jäsenenä.

Siirry alkuun