Introduction to Business Skills in Tourism (5 cr)
Code: MAT202-3001
General information
- Enrollment
- 05.10.2020 - 05.01.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.01.2021 - 28.02.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Tourism
- Toursim
- Teachers
- Aulikki Laitinen-Tolonen
- Marja Lempiäinen
- Kaisa Lammi
- Markku Vieru
- Teacher in charge
- Marja Lempiäinen
- Course
- MAT202
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva liiketoiminnasta ja matkailualan erilaisista liiketoimintamalleista perehtymällä liiketoiminnan eri osa-alueisiin ja keskeisiin käsitteisiin.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisia matkailualan liiketoimintamalleja
- kuvata keskeiset liiketoimintaprosessit
- kuvata johtamisen osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja organisoinnin merkityksen liiketoimintamalleissa ja -prosesseissa
- kuvata markkinointiin ja asiakaskokemuksen johtamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa asiakasymmärryksen merkityksen matkailuliiketoiminnassa osana arvonluontia
- tunnistaa asiakaskäyttäytymisessä ja toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja niiden vaikutuksia matkailuliiketoiminnassa
- kuvata matkailuyrityksen talouden hallinnan osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa turvallisuuden ja riskienhallinnan osana laatua sekä vastuullista ja kestävää matkailuliiketoimintaa
- tunnistaa omia yrittäjyysvalmiuksiaan.
Execution methods
Aktivoivat luennot (20 h), itsenäistä työskentelyä ml. tiedonhaku- ja lukupiirityöskentely (110 h), tentti (3 h).
Accomplishment methods
Tentti.
Osallistuminen lukupiirityöskentelyyn.
Opintojakson voi suorittaa myös osaamisen näyttönä osaamisportfolion avulla. Ohjeet opintojakson osaamistavoitteiden mukaisesta osaamisen näytöstä osaamisportfolion avulla saa opintojakson vastuuhenkilöltä.
Content
- Matkailualan liiketoimintamallit ja -prosessit
- Asiakas, asiakokemus ja arvolupaus liiketoiminnan lähtökohtina
- Osaaminen liiketoimintaresurssina
- Ansaintamallit ja talouden hallinta osana liiketoimintamallia
- Vastuullisuus ja riskienhallinta matkailuliiketoiminnassa
- Omat yrittäjyysvalmiudet ja yrittäjämäinen toimintatapa
Location and time
11.1.2021 - 19.2.2021 Adobe Connect, Moodle oppimisympäristö sekä lähitapaaminen opinnon aloitusinfossa.
Materials
Viitala, R. & Jylhä, E. (2013). Liiketoimintaosaaminen: Menestyvän yritystoiminnan perusta (6. uud. p.). Helsinki: Edita. Teos saatavilla myös verkkojulkaisuna.
Konu, H., Pesonen, J., Reijonen, H. & Alakoski, L. 2020. Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. Tampere: Vastapaino.
Teaching methods
Aktivoivat luennot ja ohjaustapaamiset (10 h), itsenäistä työskentelyä ml. tiedonhaku- ja lukupiirityöskentely (120 h), tentti (3 h).
Exam schedules
Verkkotentti viikolla 7. Uusintamahdollisuudet verkkotenttiohjeistuksen mukaisesti.
Completion alternatives
Työn opinnollistaminen tai osaamisen näyttö osaamisportfolion avulla. Näyttöihin liittyvä ohjeistus Moodlen työtilassa.
Student workload
Luennot, lukupiirityöskentelyn purkutyöpajat ja ohjaustapaamiset 10h, omatoiminen opiskelu 120h sisältäen lukupiirityöskentelyn ja itsenäisen tiedonhaun, tenttiin osallistuminen 3h.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän ei osaa kuvata matkailualan liiketoimintanalleja ja -prosesseja. Opiskelija ei tunnista talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta.
Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti.
Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.
Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.
Qualifications
MAT201 Johdatus matkailuilmiöön
Further information
Opintojakso on yhteinen Lapin amkin restonomiopiskelijoille ja Lapin yliopiston matkailun tutkimuksen opiskelijoille.