Siirry suoraan sisältöön

Matkailun liiketoimintaosaamisen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: MAT202-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.10.2020 - 05.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.01.2021 - 28.02.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Restonomikoulutus
Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
Opettajat
Aulikki Laitinen-Tolonen
Marja Lempiäinen
Kaisa Lammi
Markku Vieru
Vastuuopettaja
Marja Lempiäinen
Opintojakso
MAT202

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva liiketoiminnasta ja matkailualan erilaisista liiketoimintamalleista perehtymällä liiketoiminnan eri osa-alueisiin ja keskeisiin käsitteisiin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisia matkailualan liiketoimintamalleja
- kuvata keskeiset liiketoimintaprosessit
- kuvata johtamisen osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja organisoinnin merkityksen liiketoimintamalleissa ja -prosesseissa
- kuvata markkinointiin ja asiakaskokemuksen johtamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa asiakasymmärryksen merkityksen matkailuliiketoiminnassa osana arvonluontia
- tunnistaa asiakaskäyttäytymisessä ja toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja niiden vaikutuksia matkailuliiketoiminnassa
- kuvata matkailuyrityksen talouden hallinnan osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa turvallisuuden ja riskienhallinnan osana laatua sekä vastuullista ja kestävää matkailuliiketoimintaa
- tunnistaa omia yrittäjyysvalmiuksiaan.

Toteutustavat

Aktivoivat luennot (20 h), itsenäistä työskentelyä ml. tiedonhaku- ja lukupiirityöskentely (110 h), tentti (3 h).

Suoritustavat

Tentti.
Osallistuminen lukupiirityöskentelyyn.
Opintojakson voi suorittaa myös osaamisen näyttönä osaamisportfolion avulla. Ohjeet opintojakson osaamistavoitteiden mukaisesta osaamisen näytöstä osaamisportfolion avulla saa opintojakson vastuuhenkilöltä.

Sisältö

- Matkailualan liiketoimintamallit ja -prosessit
- Asiakas, asiakokemus ja arvolupaus liiketoiminnan lähtökohtina
- Osaaminen liiketoimintaresurssina
- Ansaintamallit ja talouden hallinta osana liiketoimintamallia
- Vastuullisuus ja riskienhallinta matkailuliiketoiminnassa
- Omat yrittäjyysvalmiudet ja yrittäjämäinen toimintatapa

Aika ja paikka

11.1.2021 - 19.2.2021 Adobe Connect, Moodle oppimisympäristö sekä lähitapaaminen opinnon aloitusinfossa.

Oppimateriaalit

Viitala, R. & Jylhä, E. (2013). Liiketoimintaosaaminen: Menestyvän yritystoiminnan perusta (6. uud. p.). Helsinki: Edita. Teos saatavilla myös verkkojulkaisuna.
Konu, H., Pesonen, J., Reijonen, H. & Alakoski, L. 2020. Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. Tampere: Vastapaino.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot ja ohjaustapaamiset (10 h), itsenäistä työskentelyä ml. tiedonhaku- ja lukupiirityöskentely (120 h), tentti (3 h).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti viikolla 7. Uusintamahdollisuudet verkkotenttiohjeistuksen mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työn opinnollistaminen tai osaamisen näyttö osaamisportfolion avulla. Näyttöihin liittyvä ohjeistus Moodlen työtilassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot, lukupiirityöskentelyn purkutyöpajat ja ohjaustapaamiset 10h, omatoiminen opiskelu 120h sisältäen lukupiirityöskentelyn ja itsenäisen tiedonhaun, tenttiin osallistuminen 3h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän ei osaa kuvata matkailualan liiketoimintanalleja ja -prosesseja. Opiskelija ei tunnista talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Esitietovaatimukset

MAT201 Johdatus matkailuilmiöön

Lisätiedot

Opintojakso on yhteinen Lapin amkin restonomiopiskelijoille ja Lapin yliopiston matkailun tutkimuksen opiskelijoille.

Siirry alkuun