Siirry suoraan sisältöön

Lapsen kehityksen tukeminen liikunnalla (15 op)

Toteutuksen tunnus: R705LL21OJ-19002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 02.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettajat
Kaisa Pyykkönen
Teemu Niemelä
Maarit Kuivila
Petteri Pohja
Leena Svanberg
Tiia Ahola
Vastuuopettaja
Kaisa Pyykkönen
Opintojakso
R705LL21OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Päiväkohtainen aikataulu nähtävillä Moodlessa

Viikko 41 Orientaatio, Taidon oppiminen
Viikko 42 Itseopiskeluviikko: Taidon oppiminen
Viikko 43 Taidon oppiminen / Lapsen kasvu ja kehitys
Viikko 44 Lapsen kasvu ja kehitys
Viikko 45 Lapsen kasvu ja kehitys
Viikko 46 Lapsen kasvu ja kehitys
Viikko 47 Lapsen ohjaaminen -liikunnalla kasvattaminen
Viikko 48 Lapsen ohjaaminen -liikunnalla kasvattaminen
Viikko 49 Lapsen ohjaaminen -liikunnalla kasvattaminen

Tavoitteet

Opintojaksolla otat vastaan oppimishaasteen omasta oppimisesta sekä vastuun erityisesti lapsilähtöisen sekä lapsen parhaaksi tapahtuvan monipuolisen ja kokonaisvaltaisen liikuntatoiminnan toteuttamisesta ja kehittämisestä – liikunnalla kasvattamisesta. Tunnistat ihmisen kokonaisvaltaisena yksilönä, jossa fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset toiminnot ovat toisistaan riippuvaisia - keho, mieli, tunne ja järki muodostavat kokonaisuuden.
Tunnet liikkumisen kannalta keskeiset anatomiset ja fysiologiset rakenteet ja hyödynnät tietoa lapsen liikuttamisessa. Ymmärrät taidon oppimisen perusteet ja taitoharjoittelun suunnittelun periaatteet. Havainnoit motoristen liikesuoritusten onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä ja käytät saatua informaatiota liikkumisen laadullisen arvioinnin tekemiseen ja palautteen muodostamiseen. Tiedät ravitsemuksen merkityksen kasvulle, kehitykselle ja liikunnalle.
Opit hyödyntämään tutkimustietoa ja malleja leikkivän lapsen maailmasta, ja siitä miten liikunnallinen perusta elämälle rakennetaan. Kehität omaa ryhmätoiminta- ja liikuntaosaamistasi sekä pedagogisia taitojasi, ja kykenet soveltamaan niitä lapsen ohjaamisessa. Tunnistat lapsen maailman ja pelisäännöt, jotka luovat perustan lasten liikuntaan. Osaat ottaa toiminnassasi huomioon eettiset ja juridiset näkökulmat lapsuuden toimintaympäristöissä.
Teema 1. Lapsen kasvu ja kehitys                                                       
Teema 2. Taidon oppiminen ja motoriikka                                                 
Teema 3. Lapsen ohjaaminen – liikunnalla kasvattaminen                              

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu ajalla 5.10.-4.12.2020 (viikot 41 - 49)

Oppimateriaalit

1. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Kari Kauranen. LTS 2011. Sivut 8-15, 28-39, 291-316, 336-399, 411-426.
2. Liikuntafysiologian perusteet. Ari Langinkoski, Jani Lappalainen (toim.). Fitra Oy 2016. Sivut 15-70.
3. Ihminen - Fysiologia ja anatomia (Sand - Sjaastad - Haug 2016. uud.painos, Sanoma Pro) Luvut 2-15.
4. Lihas – rakenne, toiminta ja voimaharjoittelu. Kari Kauranen. LTS 2014. Sivut 39-216.
5. Liikuntaravitsemus - tehoa, tuloksia ja terveyttä ruuasta. Olli Ilander, Marika Laaksonen, Petteri Lindblad, Jaakko Mursu. VK kustannus, 1. painos 2014. Luvut 2-4, Luvut 5.1, 5.4, 5.10. ja 5.11., Luvut 6.1., 6.3., 6.7. ja 6.8., Luvut 7.1., 7.3. ja 7.4., Luku 9, Luku 10.1.
6. Suomalaiset ravitsemussuositukset. Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014
Moodlen lisämateriaalit, videoluennot, artikkelit, PP-esitykset

Opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu pääosin verkossa. Opintojakson toteutuksen tarkempi kuvaus päivittyy myöhemmin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentit Moodlessa
a. Motoriikka (2.11. Klo 13-15)
b. Ravitsemus (16.11. Klo 9-11)
c. Ihmisen fysiologia (25.11. Klo 12-14)
d. Luusto ja lihakset (2.12. Klo 12-14)
Arviointi 0 (hylätty) – 5 (kiitettävä). Numeerinen painoarvo 100%.

Uusintatentit viikolla 50

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan on valittava toteutuksen alkaessa vain yksi suoritustapa. Valinta tehdään opintojakson aloitusinfossa Moodlessa.

Suoritustapa 1: Päiväryhmä. Opiskelija osallistuu toteutuksen aika-taulun mukaan luennoille, työpajoihin ja ryhmätöihin. Opiskelija suorittaa opintojakson erilaisten oppimistehtävien, näyttöjen ja tenttien kautta. Sisältää myös itsenäistä opiskelua.

Suoritustapa 2: Itsenäinen opiskelu. Opiskelija suorittaa opintojak-son itsenäisille opiskelijoille suunnattujen oppimistehtävien, näyttö-jen ja tenttien kautta. Opiskelija voi osallistua päiväryhmän verkko- ja lähiluennoille, mutta ei voi osallistua ryhmätöihin. Opiskelu ei ole aikatauluun sidottua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1
Tunnistat yleiset lapsuuden liikunnan psyykkiset, fyysiset ja sosiaalipsykologiset kehitystekijät.
Nimeät ja tulkitset omaa osaamistasi, liikuntaosaamistasi ja eettistä sekä pedagogista osaamistasi.
Osaat tunnistaa ja havainnoida lasten motoristen perustaitojen oppimista sekä ohjata lasten liikuntaa taidon oppimiseen liittyvät yleisimmät perusperiaatteet huomioiden.

Tyydyttävä 2
Osaat määritellä yleiset lapsuuden liikunnan psyykkiset, fyysiset ja sosiaalipsykologiset kehitystekijät.
Osaat tehdä yhteenvetoa ja päätelmiä omasta osaamisestasi, liikuntaosaamisestasi ja eettisestä sekä pedagogisesta osaamisestasi.
Osaat selittää lasten motoristen perustaitojen oppimista sekä ohjata lasten liikuntaa taidon oppimiseen liittyvät keskeisimmät perusperiaatteet huomioiden.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Osaat selittää perustellen keskeiset lapsuuden kokonaisvaltaisen liikunnan psyykkiset, fyysiset ja sosiaalipsykologiset kehitystekijät.
Osaat selittää ja esitellä perustellen omaa osaamistasi, liikuntaosaamistasi ja eettistä sekä pedagogista osaamistasi.
Osaat soveltaa motoristen perustaitojen oppimista sekä muokata lasten ohjaamistasi taidon oppimiseen liittyvät keskeisimmät perusperiaatteet huomioiden.

Hyvä 4
Osaat tulkita ja tehdä yhteenvetoja lapsuuden kokonaisvaltaisesta liikunnasta psyykkiset, fyysiset ja sosiaalipsykologiset kehitystekijät huomioiden.
Osaat soveltaa perustellen omaa osaamistasi, liikuntaosaamistasi ja eettistä sekä pedagogista osaamistasi.
Osaat vertailla motoristen perustaitojen oppimista sekä muokata lasten ohjaamista yksilöllisesti taidon oppimiseen liittyvät keskeisimmät perusperiaatteet huomioiden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Osaat soveltaa tietoa ja ymmärrystä lapsuuden kokonaisvaltaisesta liikunnasta psyykkiset, fyysiset ja sosiaalipsykologiset kehitystekijät huomioiden.
Analysoit ja arvioit kriittisesti ja perustellen omaa osaamistasi, liikuntaosaamistasi ja eettistä sekä pedagogista osaamistasi.
Osaat analysoida perustellusti lasten motoristen perustaitojen oppimista sekä arvioida perustellusti lasten ohjaamistasi taidon oppimiseen liittyvät keskeisimmät perusperiaatteet huomioiden.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun