Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja työhyvinvoinnin edistäminen (10op)

Toteutuksen tunnus: 799Y9IOJ-19002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 31.07.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
18 - 24
Koulutus
Terveyden edistäminen
Opettajat
Anne Puro
Soili Vesterinen
Vastuuopettaja
Soili Vesterinen
Opintojakso
799Y9IOJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa johtaa ja arvioida työyhteisön toimintaa suunnitellen, organisoiden ja kehittäen toimintaa työelämän muuttuvissa tilanteissa. Opiskelija osaa soveltaa sosiaali- ja terveysalan ammattieettisiä näkökulmia johtamisessa ja työhyvinvoinnin edistämisessä. Opiskelija tunnistaa, analysoi työelämän toimintakulttuuria ja osallistuu organisaatioiden toiminnan koordinointiin, kehittämiseen ja johtamiseen. Opiskelija osaa arvioida, analysoida ja kehittää eettisesti kestäviä ratkaisuja yksilön ja työyhteisön työhyvinvoinnin edistämiseksi.
Opintojakson ydinsisältö/teemat:
- Johtamisen etiikka ja arvot
- Työhyvinvointi resurssina johtamisessa ja työn kehittämisessä

Sisältö

- Esimiestyö, johtamisen etiikka ja arvot

- Työhyvinvointi resurssina esimiestyössä ja työn kehittämisessä

Aika ja paikka

18.8.2020 Kemi, Kosmos, Tietokatu 1
17.9.-18.9.2020 Kemi, Kosmos, Tietokatu 1

Oppimateriaalit

Uotila T-P. (toim.) Ikkunoita osaamisen johtamisen systeemiseen kokonaisuuteen
Harmoinen M. 2014. Arvostava johtaminen terveydenhuollossa.
Syväjärvi A. & Pietiläinen V. 2016. Inhimillinen ja tehokas sosiaali- ja terveysjohtaminen.
Nuutinen S., Heikkilä-Tammi K, Manka M-L. & Bordi L. 2013. Vuorovaikutteinen johtajuus työssäjatkamisen keinona. Toimintatutkimus eri-ikäisten johtamisesta kolmessa organisaatiossa.
Järvensivu A., Kervinen H. & Syrjä S. 2011. Esimiehen työhyvinvointi.
Esimies työhyvinvoinnin valmentajana. 2011.
Työhyvinvoinnin portaat-työkirja.

Opetusmenetelmät

Aktiivinen osallistuminen luennoille, pienryhmätyöskentely ja läsnäolo välttämätön
asiantuntijaluennot
sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt (Moodle)
yksilötehtävät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä T1–T2
Opiskelija
tuottaa ja arvioi johtamiseen ja työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen
hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
kehittää työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti ja eettisesti
osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä H3–H4
tuottaa ja arvioi johtamiseen ja työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti ja työelämän asiantuntijuuttaan perustellusti kehittäen
hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
kehittää työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti ja eettisesti
eri näkökulmia huomioon ottaen
osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä K5
tuottaa ja arvioi johtamiseen ja työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa kriittisen perustellusti ja johdonmukaisesti sekä työelämän toimintatapoja perustellusti kehittäen
hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
kehittää työyhteisön hyvinvointia tavoitteellisesti, taitavasti, vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen
osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun