Siirry suoraan sisältöön

LuontoliikuntaLaajuus (10 op)

Tunnus: R700BE52

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Tämän opintojakson jälkeen osaat
• Havainnollistaa kestävyys- ja ympäristökasvatuksen merkitystä globaalista näkökulmasta.
• Hyödyntää luontokasvatuksen menetelmiä eri kohderyhmille.
• Käyttää luonnossa turvallisen liikkumisen perustaitoja ryhmässä.
• Hyödyntää tietoa luonnon vaikutuksesta ihmisen terveyteen, toimintakykyyn ja hyvinvointiin eri luontoliikuntamuodoissa.


Kompetenssit: Liikuntapedagogiikka, luontoliikuntaosaaminen, kestävä kehitys

Sisältö

Teema 1. Luontokasvatus: Luontokasvatuksen menetelmät, kestävyyskasvatus, luontosuhde.

Teema 2. Luontoliikunta: retkeily ja erätaidot, suunnistus, luonnon terveys- ja hyvinvointivaikutukset ja luontoliikuntamuodot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Kuvailet yhteiskunnallisia kestävyyteen liittyviä ongelmia ja luontokasvatuksen teorioita tunnistaen joitain yhteyksiä suunniteltaessa toimintaa eri kohderyhmille.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Nimeät luontoliikunnan tai luontokasvatuksen tavoitteita suunnitellessasi yksilö- tai ryhmätoimintaa.

Teet perusteltuja valintoja ryhmän fyysiseen turvallisuuteen liittyen ja kestävän kehityksen huomioiden.

Taso 2
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Havainnollistat luontokasvatuksen teorioiden merkitystä yhteiskunnallisesti kestävyyteen liittyen eri kohderyhmien toimintaa suunniteltaessa.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Kuvaat asiakaslähtöisesti luontoliikunnan tai luontokasvatuksen tavoitteita suunnitellessasi yksilö- tai ryhmätoimintaa.

Valitset keinoja ryhmän psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Selität yhteiskunnallisia ongelmia ja valitset keinoja luontokasvatuksen teorioista toimintatapoja vaikuttaaksesi niihin.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Toteuttaessasi luontoliikuntaa tai luontokasvatusta kuvaat yksilöllisiä ja ryhmätavoitteiden toteutumista kohderyhmäsi huomioiden.

Valitset keinoja ryhmän ja yksilön psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi.

Taso 4
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Havainnollistat globaaleja kestävyyteen liittyviä epäkohtia ja valitset keinoja luontokasvatuksen teorioita soveltaen niitä eri kohderyhmille sopivaksi.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Toteuttaessasi luontoliikuntaa tai luontokasvatusta tulkitset tavoitteiden toteutumista ja reflektoit toimintaasi.

Havainnollistat keinoja ryhmän ja yksilön psykologisen turvallisuuden edistämiseksi ja teet havaintoja turvallisuuden tasosta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Löydät ratkaisuja globaaleihin- sekä yhteiskunnallisiin kestävyyteen liittyviin ongelmiin tulkitessasi luontokasvatuksen teorioita eri kohderyhmien näkökulmista.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Toteuttaessasi luontoliikuntaa tai luontokasvatusta tulkitset tavoitteiden toteutumista ja muokkaat toimintaasi reflektioon pohjautuen.

Havainnollistat ratkaisujasi ryhmän ja yksilön psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi ja muutat toimintaasi reflektointiin pohjautuen.

Lisätiedot

Implementation in English.

Ilmoittautumisaika

01.03.2025 - 04.08.2025

Ajoitus

11.08.2025 - 19.09.2025

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liikunnanohjaajakoulutus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Tommi Haapakangas
  • Tiia Ahola
  • Panu Huczkowski
Vastuuhenkilö

Tommi Haapakangas

Ajoitusryhmät
  • 10 op Monimuoto opinnot (sisältää lähijaksot) 1 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • 5 op itsenäiset verkko-opinnot (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • RA75L24S
    Liikunnanohjaajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2024
Koulutusryhmat
  • 10 op Monimuoto opinnot (sisältää lähijaksot) 1
  • 5 op itsenäiset verkko-opinnot

Tavoitteet

Tämän opintojakson jälkeen osaat
• Havainnollistaa kestävyys- ja ympäristökasvatuksen merkitystä globaalista näkökulmasta.
• Hyödyntää luontokasvatuksen menetelmiä eri kohderyhmille.
• Käyttää luonnossa turvallisen liikkumisen perustaitoja ryhmässä.
• Hyödyntää tietoa luonnon vaikutuksesta ihmisen terveyteen, toimintakykyyn ja hyvinvointiin eri luontoliikuntamuodoissa.


Kompetenssit: Liikuntapedagogiikka, luontoliikuntaosaaminen, kestävä kehitys

Sisältö

Teema 1. Luontokasvatus: Luontokasvatuksen menetelmät, kestävyyskasvatus, luontosuhde.

Teema 2. Luontoliikunta: retkeily ja erätaidot, suunnistus, luonnon terveys- ja hyvinvointivaikutukset ja luontoliikuntamuodot.

Aika ja paikka

Week 33 Start of the course
Week 34 Oriention days planning. Intensive planning week. Try to participate all workshops. Timetable to workshops:
18.8. klo 8:30-11:00
19.8. klo 8:30-11:00
20.8. klo 8:30-11:00
21.8. klo 8:30-11:00
22.8. klo 8:30-12:00

Week 35 Orientation day and Miekojärvi
25.8. klo 14:00-16:00 Orientation day
26.-28.8. Miekojärvi
29.8. klo 8:00-12:00 Reflect and steps forward

Week 36 Starting to plan MOK-week and hike 8th graders and week 38
Week 37 MOK-week to pupils (MOK = a multidisciplinary learning approach)
Week 38 Kayaking and hiking

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Kuvailet yhteiskunnallisia kestävyyteen liittyviä ongelmia ja luontokasvatuksen teorioita tunnistaen joitain yhteyksiä suunniteltaessa toimintaa eri kohderyhmille.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Nimeät luontoliikunnan tai luontokasvatuksen tavoitteita suunnitellessasi yksilö- tai ryhmätoimintaa.

Teet perusteltuja valintoja ryhmän fyysiseen turvallisuuteen liittyen ja kestävän kehityksen huomioiden.

Taso 2
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Havainnollistat luontokasvatuksen teorioiden merkitystä yhteiskunnallisesti kestävyyteen liittyen eri kohderyhmien toimintaa suunniteltaessa.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Kuvaat asiakaslähtöisesti luontoliikunnan tai luontokasvatuksen tavoitteita suunnitellessasi yksilö- tai ryhmätoimintaa.

Valitset keinoja ryhmän psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Selität yhteiskunnallisia ongelmia ja valitset keinoja luontokasvatuksen teorioista toimintatapoja vaikuttaaksesi niihin.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Toteuttaessasi luontoliikuntaa tai luontokasvatusta kuvaat yksilöllisiä ja ryhmätavoitteiden toteutumista kohderyhmäsi huomioiden.

Valitset keinoja ryhmän ja yksilön psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi.

Taso 4
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Havainnollistat globaaleja kestävyyteen liittyviä epäkohtia ja valitset keinoja luontokasvatuksen teorioita soveltaen niitä eri kohderyhmille sopivaksi.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Toteuttaessasi luontoliikuntaa tai luontokasvatusta tulkitset tavoitteiden toteutumista ja reflektoit toimintaasi.

Havainnollistat keinoja ryhmän ja yksilön psykologisen turvallisuuden edistämiseksi ja teet havaintoja turvallisuuden tasosta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Löydät ratkaisuja globaaleihin- sekä yhteiskunnallisiin kestävyyteen liittyviin ongelmiin tulkitessasi luontokasvatuksen teorioita eri kohderyhmien näkökulmista.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Toteuttaessasi luontoliikuntaa tai luontokasvatusta tulkitset tavoitteiden toteutumista ja muokkaat toimintaasi reflektioon pohjautuen.

Havainnollistat ratkaisujasi ryhmän ja yksilön psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi ja muutat toimintaasi reflektointiin pohjautuen.

Lisätiedot

Implementation in English.