Luontoliikunta (10 op)
Toteutuksen tunnus: R700BE52-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2025 - 04.08.2025
Ajoitus
11.08.2025 - 19.09.2025
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liikunnanohjaajakoulutus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Tommi Haapakangas
- Tiia Ahola
- Panu Huczkowski
Vastuuhenkilö
Tommi Haapakangas
Ajoitusryhmät
- 10 op Monimuoto opinnot (sisältää lähijaksot) 1 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- 5 op itsenäiset verkko-opinnot (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
RA75L24SLiikunnanohjaajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2024
Koulutusryhmat
- 10 op Monimuoto opinnot (sisältää lähijaksot) 1
- 5 op itsenäiset verkko-opinnot
Tavoitteet
Tämän opintojakson jälkeen osaat
• Havainnollistaa kestävyys- ja ympäristökasvatuksen merkitystä globaalista näkökulmasta.
• Hyödyntää luontokasvatuksen menetelmiä eri kohderyhmille.
• Käyttää luonnossa turvallisen liikkumisen perustaitoja ryhmässä.
• Hyödyntää tietoa luonnon vaikutuksesta ihmisen terveyteen, toimintakykyyn ja hyvinvointiin eri luontoliikuntamuodoissa.
Kompetenssit: Liikuntapedagogiikka, luontoliikuntaosaaminen, kestävä kehitys
Sisältö
Teema 1. Luontokasvatus: Luontokasvatuksen menetelmät, kestävyyskasvatus, luontosuhde.
Teema 2. Luontoliikunta: retkeily ja erätaidot, suunnistus, luonnon terveys- ja hyvinvointivaikutukset ja luontoliikuntamuodot.
Aika ja paikka
Week 33 Start of the course
Week 34 Oriention days planning. Intensive planning week. Try to participate all workshops. Timetable to workshops:
18.8. klo 8:30-11:00
19.8. klo 8:30-11:00
20.8. klo 8:30-11:00
21.8. klo 8:30-11:00
22.8. klo 8:30-12:00
Week 35 Orientation day and Miekojärvi
25.8. klo 14:00-16:00 Orientation day
26.-28.8. Miekojärvi
29.8. klo 8:00-12:00 Reflect and steps forward
Week 36 Starting to plan MOK-week and hike 8th graders and week 38
Week 37 MOK-week to pupils (MOK = a multidisciplinary learning approach)
Week 38 Kayaking and hiking
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Kuvailet yhteiskunnallisia kestävyyteen liittyviä ongelmia ja luontokasvatuksen teorioita tunnistaen joitain yhteyksiä suunniteltaessa toimintaa eri kohderyhmille.
Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Nimeät luontoliikunnan tai luontokasvatuksen tavoitteita suunnitellessasi yksilö- tai ryhmätoimintaa.
Teet perusteltuja valintoja ryhmän fyysiseen turvallisuuteen liittyen ja kestävän kehityksen huomioiden.
Taso 2
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Havainnollistat luontokasvatuksen teorioiden merkitystä yhteiskunnallisesti kestävyyteen liittyen eri kohderyhmien toimintaa suunniteltaessa.
Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Kuvaat asiakaslähtöisesti luontoliikunnan tai luontokasvatuksen tavoitteita suunnitellessasi yksilö- tai ryhmätoimintaa.
Valitset keinoja ryhmän psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Selität yhteiskunnallisia ongelmia ja valitset keinoja luontokasvatuksen teorioista toimintatapoja vaikuttaaksesi niihin.
Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Toteuttaessasi luontoliikuntaa tai luontokasvatusta kuvaat yksilöllisiä ja ryhmätavoitteiden toteutumista kohderyhmäsi huomioiden.
Valitset keinoja ryhmän ja yksilön psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi.
Taso 4
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Havainnollistat globaaleja kestävyyteen liittyviä epäkohtia ja valitset keinoja luontokasvatuksen teorioita soveltaen niitä eri kohderyhmille sopivaksi.
Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Toteuttaessasi luontoliikuntaa tai luontokasvatusta tulkitset tavoitteiden toteutumista ja reflektoit toimintaasi.
Havainnollistat keinoja ryhmän ja yksilön psykologisen turvallisuuden edistämiseksi ja teet havaintoja turvallisuuden tasosta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Löydät ratkaisuja globaaleihin- sekä yhteiskunnallisiin kestävyyteen liittyviin ongelmiin tulkitessasi luontokasvatuksen teorioita eri kohderyhmien näkökulmista.
Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Toteuttaessasi luontoliikuntaa tai luontokasvatusta tulkitset tavoitteiden toteutumista ja muokkaat toimintaasi reflektioon pohjautuen.
Havainnollistat ratkaisujasi ryhmän ja yksilön psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi ja muutat toimintaasi reflektointiin pohjautuen.
Lisätiedot
Implementation in English.