Siirry suoraan sisältöön

Luontoliikunta (10 op)

Toteutuksen tunnus: R700BE52-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.03.2025 - 10.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
11.08.2025 - 19.09.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liikunnanohjaajakoulutus
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 40
Koulutus
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettajat
Tiia Ahola
Tommi Haapakangas
Panu Huczkowski
Vastuuopettaja
Tommi Haapakangas
Ajoitusryhmät
10 op Monimuoto opinnot (sisältää lähijaksot) 1 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
5 op itsenäiset verkko-opinnot (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
RA75L24S
Liikunnanohjaajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2024
Pienryhmät
10 op Monimuoto opinnot (sisältää lähijaksot) 1
5 op itsenäiset verkko-opinnot
Opintojakso
R700BE52

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Tämän opintojakson jälkeen osaat
• Havainnollistaa kestävyys- ja ympäristökasvatuksen merkitystä globaalista näkökulmasta.
• Hyödyntää luontokasvatuksen menetelmiä eri kohderyhmille.
• Käyttää luonnossa turvallisen liikkumisen perustaitoja ryhmässä.
• Hyödyntää tietoa luonnon vaikutuksesta ihmisen terveyteen, toimintakykyyn ja hyvinvointiin eri luontoliikuntamuodoissa.


Kompetenssit: Liikuntapedagogiikka, luontoliikuntaosaaminen, kestävä kehitys

Sisältö

Teema 1. Luontokasvatus: Luontokasvatuksen menetelmät, kestävyyskasvatus, luontosuhde.

Teema 2. Luontoliikunta: retkeily ja erätaidot, suunnistus, luonnon terveys- ja hyvinvointivaikutukset ja luontoliikuntamuodot.

Aika ja paikka

Week 33 Start of the course
Week 34 Oriention days planning. Intensive planning week. Try to participate all workshops. Timetable to workshops:
18.8. klo 8:30-11:00
19.8. klo 8:30-11:00
20.8. klo 8:30-11:00
21.8. klo 8:30-11:00
22.8. klo 8:30-12:00

Week 35 Orientation day and Miekojärvi
25.8. klo 14:00-16:00 Orientation day
26.-28.8. Miekojärvi
28.8 FOR EXCHANGE STUDENSTS Dialog with forrest workshop in ounasvaara. Evening
29.8. klo 8:00-12:00 Reflect and steps forward

Week 33 Starting to plan MOK-week and hike 8th graders and week 38
Week 37 MOK-week to pupils (MOK = a multidisciplinary learning approach)
Week 38 Kayaking and hiking

Oppimateriaalit

Allen and Mike's Backpacking Book. Author: Allen O'Bannon] published on (April, 2002)


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Kuvailet yhteiskunnallisia kestävyyteen liittyviä ongelmia ja luontokasvatuksen teorioita tunnistaen joitain yhteyksiä suunniteltaessa toimintaa eri kohderyhmille.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Nimeät luontoliikunnan tai luontokasvatuksen tavoitteita suunnitellessasi yksilö- tai ryhmätoimintaa.

Teet perusteltuja valintoja ryhmän fyysiseen turvallisuuteen liittyen ja kestävän kehityksen huomioiden.

Taso 2
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Havainnollistat luontokasvatuksen teorioiden merkitystä yhteiskunnallisesti kestävyyteen liittyen eri kohderyhmien toimintaa suunniteltaessa.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Kuvaat asiakaslähtöisesti luontoliikunnan tai luontokasvatuksen tavoitteita suunnitellessasi yksilö- tai ryhmätoimintaa.

Valitset keinoja ryhmän psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Selität yhteiskunnallisia ongelmia ja valitset keinoja luontokasvatuksen teorioista toimintatapoja vaikuttaaksesi niihin.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Toteuttaessasi luontoliikuntaa tai luontokasvatusta kuvaat yksilöllisiä ja ryhmätavoitteiden toteutumista kohderyhmäsi huomioiden.

Valitset keinoja ryhmän ja yksilön psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi.

Taso 4
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Havainnollistat globaaleja kestävyyteen liittyviä epäkohtia ja valitset keinoja luontokasvatuksen teorioita soveltaen niitä eri kohderyhmille sopivaksi.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Toteuttaessasi luontoliikuntaa tai luontokasvatusta tulkitset tavoitteiden toteutumista ja reflektoit toimintaasi.

Havainnollistat keinoja ryhmän ja yksilön psykologisen turvallisuuden edistämiseksi ja teet havaintoja turvallisuuden tasosta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Löydät ratkaisuja globaaleihin- sekä yhteiskunnallisiin kestävyyteen liittyviin ongelmiin tulkitessasi luontokasvatuksen teorioita eri kohderyhmien näkökulmista.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Toteuttaessasi luontoliikuntaa tai luontokasvatusta tulkitset tavoitteiden toteutumista ja muokkaat toimintaasi reflektioon pohjautuen.

Havainnollistat ratkaisujasi ryhmän ja yksilön psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi ja muutat toimintaasi reflektointiin pohjautuen.

Siirry alkuun