VuorovaikutusjohtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK138
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutukseen pohjautuvaa johtamista organisaatiossa. Opiskelija tunnistaa viestinnän ja vuorovaikutuksen elementit ja osaa soveltaa tietoa työyhteisössä. Opiskelija hallitsee hybridiviestintään liittyvät vuorovaikutuksen haasteet.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys
Sisältö
- vuorovaikutusosaaminen, empatia
- työyhteisöviestintä
- hybridiviestintä
- ikä- ja elinkaarijohtaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- osaa tunnistaa vuorovaikutusosaamisen elementtejä omassa työympäristössään.
- osaa tunnistaa erilaisia vuorovaikutustilanteita työympäristössään.
- tunnistaa vuorovaikutusjohtamisen haasteita erilaisissa tilanteissa sekä ymmärtää erilaisten viestimien heikkoudet ja mahdollisuudet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- osaa hyödyntää vuorovaikutusjohtamisen elementtejä omassa työympäristössään.
- osaa monipuolisesti perustellen analysoida vuorovaikutusjohtamisen tilaa työympäristössään.
- osaa kehittää vuorovaikutukseen pohjautuvaa johtamista työympäristössään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osaa luovasti analysoida vuorovaikutusjohtamista omassa työympäristössään.
- osaa luovasti ja arvioida ja kehittää vuorovaikutusjohtamisen tilaa työympäristössään.
- löytää luovia ja uusia keinoja kehittää vuorovaikutukseen pohjautuvaa johtamista työympäristössään.
Ilmoittautumisaika
05.08.2024 - 25.08.2024
Ajoitus
04.11.2024 - 02.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Opettaja
- Merja Koikkalainen
- Teija Mutanen
Vastuuhenkilö
Merja Koikkalainen
Opiskelijaryhmät
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutukseen pohjautuvaa johtamista organisaatiossa. Opiskelija tunnistaa viestinnän ja vuorovaikutuksen elementit ja osaa soveltaa tietoa työyhteisössä. Opiskelija hallitsee hybridiviestintään liittyvät vuorovaikutuksen haasteet.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys
Sisältö
- vuorovaikutusosaaminen, empatia
- työyhteisöviestintä
- hybridiviestintä
- ikä- ja elinkaarijohtaminen
Aika ja paikka
Kontaktitapaamiset verkossa
4.11.2024 klo 12.00 - 16.00 (*)
2.12.2024 klo 12.00 - 16.00 (*)
Osallistuminen kontaktitapaamisiin on ryhmätyöskentelyn kannalta pakollista.
(*) voi tarkentua lähempänä ajankohtaa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan ongelmaperustaisella pedagogiikalla: pienryhmä laatii ohjatusti ensimmäisellä kontaktikerralla oppimistehtävän. Oppimistehtävän laatimisen jälkeen jokainen opiskelija raportoi tiedohaunsuunnitelman ja pienryhmä tuottaa hakemansa tiedon avulla vastauksen laatimaansa kysymykseen (essee). Toisella kontaktikerralla pienryhmä jäsentää ohjatusti oppimaansa käsitekarttaan ja esittää sen muille ryhmille. Toisessa kontaktitapaamisessa osaamista vahvistetaan myös paneelikeskustelulla.
Opintojakso sisältää asiantuntijaesityksiä, yksilötehtävän, ryhmätyöskentelyä ja kehittämistehtävän. Kehittämistehtävään sisältyy itsenäistä tiedonhankintaa, työskentelyä verkossa ja raportointia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- osaa tunnistaa vuorovaikutusosaamisen elementtejä omassa työympäristössään.
- osaa tunnistaa erilaisia vuorovaikutustilanteita työympäristössään.
- tunnistaa vuorovaikutusjohtamisen haasteita erilaisissa tilanteissa sekä ymmärtää erilaisten viestimien heikkoudet ja mahdollisuudet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- osaa hyödyntää vuorovaikutusjohtamisen elementtejä omassa työympäristössään.
- osaa monipuolisesti perustellen analysoida vuorovaikutusjohtamisen tilaa työympäristössään.
- osaa kehittää vuorovaikutukseen pohjautuvaa johtamista työympäristössään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osaa luovasti analysoida vuorovaikutusjohtamista omassa työympäristössään.
- osaa luovasti ja arvioida ja kehittää vuorovaikutusjohtamisen tilaa työympäristössään.
- löytää luovia ja uusia keinoja kehittää vuorovaikutukseen pohjautuvaa johtamista työympäristössään.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät tukevat tavoitteellista osaamisen kehittymistä. Opettajan antaman arvioinnin ja palautteen lisäksi käytössä ovat opiskelijoiden itsearviointi ja vertaisarviointi. Opiskelijoiden osaamisen arviointi ja saama palaute on sekä numeraalista että laadullista.