Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallintoLaajuus (10 op)
Tunnus: K702GL29OJ
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä ja osaa kuvata hoiva-alan yrityksen perustamisen eri vaiheet. Opiskelija tuntee hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa verkostoitua ja tunnistaa olemassa olevia yritystoiminnan tukiverkostoja.
Opiskelija ymmärtää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa. Opiskelija kehittää yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.
Sisältö
Teemat
- Yrittäjävalmiudet ja niiden kehittäminen
- Laadunhallinta ja tuotteistaminen, esim. palvelumuotoilu
- Yrittäjyyden eri muodot
- Yrittäjyysprosessi ideasta liiketoiminnaksi sosiaali- ja terveysalalla
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa luetella hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä. Opiskelija osaa luetella hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija osaa luetella erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa luetellaolemassaolevia yritystoiminnan tukiverkostoja.
Opiskelija osaa selittää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa. Opiskelija osaa kuvatayrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy ohjatusti yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä. Opiskelija osaa kuvatahyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija osaa kuvata erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa verkostoitua ja kuvata olemassa olevia yritystoiminnan tukiverkostoja.
Opiskelija osaa kuvata ja arvioidayrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa. Opiskelija kehittää yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata ja analysoida hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä. Opiskelijaosaa kuvata ja arvioida hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa verkostoitua tarkoituksenmukaisesti ja kuvatayritystoiminnan edellyttäämiä tukiverkostoja.
Opiskelija osaa kuvata ja analysoidayrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy itsenäisestiyrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 08.12.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 10
Tutkinto-ohjelma
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Timo Marttala
- Anne Jokelainen
Vastuuhenkilö
Anne Jokelainen
Opiskelijaryhmät
-
KA72G21SGeronomikoulutus, Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä ja osaa kuvata hoiva-alan yrityksen perustamisen eri vaiheet. Opiskelija tuntee hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa verkostoitua ja tunnistaa olemassa olevia yritystoiminnan tukiverkostoja.
Opiskelija ymmärtää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa. Opiskelija kehittää yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.
Sisältö
Teemat
- Yrittäjävalmiudet ja niiden kehittäminen
- Laadunhallinta ja tuotteistaminen, esim. palvelumuotoilu
- Yrittäjyyden eri muodot
- Yrittäjyysprosessi ideasta liiketoiminnaksi sosiaali- ja terveysalalla
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu Moodle-ympäristössä ajalla 1.10.2024 - 8.12.2024 ja siihen tulee ilmoittautua Pepissä ennen opintojakson alkua.
Opintojakso arvioidaan, kun kaikki opintojakson osiot on hyväksytysti suoritettu.
Oppimateriaalit
Opiskeltava materiaali löytyy Moodlesta opintojakson tehtävien yhteydestä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu kokonaan verkkototeutuksena. Opintojakso avautuu Moodlessa opiskelijoille 1.10.2024. Opintojakso sisältää opiskelijoiden itsenäistä työskentelyä sekä opiskelijoiden valinnan mukaan myös parityöskentelyä (vain osiossa 2.), sekä yhteistä keskustelua keskustelualustalla.
1. Teema: Yrittäjävalmiudet
2. Teema: Liiketoimintasuunnitelman ja Business Model Canvasin laadinta (mahdollista parityöskentelynä)
3. Teema: Käytännön asiat liiketoiminnassa
4. Teema: Taloushallinto
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso sisältää itsenäisiä tehtäviä sekä tenttiosuuksia, joihin ohjeistukset löytyvät opintojakson Moodlealustalta kunkin tehtävän kohdalta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on kokonaisuudessaan itsenäisesti suoritettava verkkokurssi.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä toteutus on tarkoitettu avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille, jotka suorittavat Vanhustyön johtamisosaaminen -osaajakoulutuksen kokonaisuutta, sekä tutkinto-opiskelijoille opintojen loppuvaiheessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa luetella hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä. Opiskelija osaa luetella hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija osaa luetella erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa luetellaolemassaolevia yritystoiminnan tukiverkostoja.
Opiskelija osaa selittää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa. Opiskelija osaa kuvatayrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy ohjatusti yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä. Opiskelija osaa kuvatahyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija osaa kuvata erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa verkostoitua ja kuvata olemassa olevia yritystoiminnan tukiverkostoja.
Opiskelija osaa kuvata ja arvioidayrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa. Opiskelija kehittää yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata ja analysoida hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä. Opiskelijaosaa kuvata ja arvioida hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa verkostoitua tarkoituksenmukaisesti ja kuvatayritystoiminnan edellyttäämiä tukiverkostoja.
Opiskelija osaa kuvata ja analysoidayrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy itsenäisestiyrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien ja tenttien palauttamista ja hyväksyttyä suoritusta annetun aikataulutuksen mukaisesti. Teemojen 1 ja 4 tehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty. Teemojen 2 ja 3 tehtävät arvioidaan numeraalisesti asteikolla Hylätty-K5. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu numeraalisen arvioinnin keskiarvolla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa luetella hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä.
Opiskelija osaa luetella hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön.
Opiskelija osaa luetella erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä.
Opiskelija osaa luetellaolemassaolevia yritystoiminnan tukiverkostoja.
Opiskelija osaa selittää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa.
Opiskelija osaa kuvatayrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy ohjatusti yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä.
Opiskelija osaa kuvatahyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön.
Opiskelija osaa kuvata erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä.
Opiskelija osaa verkostoitua ja kuvata olemassa olevia yritystoiminnan tukiverkostoja.
Opiskelija osaa kuvata ja arvioidayrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa.
Opiskelija kehittää yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata ja analysoida hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä.
Opiskelijaosaa kuvata ja arvioida hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä.
Opiskelija osaa verkostoitua tarkoituksenmukaisesti ja kuvatayritystoiminnan edellyttäämiä tukiverkostoja.
Opiskelija osaa kuvata ja analysoidayrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa.
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy itsenäisesti yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.