Siirry suoraan sisältöön

Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallintoLaajuus (10 op)

Tunnus: K702GL29OJ

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä ja osaa kuvata hoiva-alan yrityksen perustamisen eri vaiheet. Opiskelija tuntee hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa verkostoitua ja tunnistaa olemassa olevia yritystoiminnan tukiverkostoja.
Opiskelija ymmärtää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa. Opiskelija kehittää yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.

Sisältö

Teemat
- Yrittäjävalmiudet ja niiden kehittäminen
- Laadunhallinta ja tuotteistaminen, esim. palvelumuotoilu
- Yrittäjyyden eri muodot
- Yrittäjyysprosessi ideasta liiketoiminnaksi sosiaali- ja terveysalalla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa luetella hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä. Opiskelija osaa luetella hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija osaa luetella erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa luetellaolemassaolevia yritystoiminnan tukiverkostoja.
Opiskelija osaa selittää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa. Opiskelija osaa kuvatayrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy ohjatusti yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä. Opiskelija osaa kuvatahyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija osaa kuvata erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa verkostoitua ja kuvata olemassa olevia yritystoiminnan tukiverkostoja.
Opiskelija osaa kuvata ja arvioidayrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa. Opiskelija kehittää yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata ja analysoida hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä. Opiskelijaosaa kuvata ja arvioida hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa verkostoitua tarkoituksenmukaisesti ja kuvatayritystoiminnan edellyttäämiä tukiverkostoja.
Opiskelija osaa kuvata ja analysoidayrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy itsenäisestiyrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 08.12.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 10

Tutkinto-ohjelma
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Timo Marttala
  • Anne Jokelainen
Vastuuhenkilö

Anne Jokelainen

Opiskelijaryhmät
  • KA72G21S
    Geronomikoulutus, Kemi syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä ja osaa kuvata hoiva-alan yrityksen perustamisen eri vaiheet. Opiskelija tuntee hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa verkostoitua ja tunnistaa olemassa olevia yritystoiminnan tukiverkostoja.
Opiskelija ymmärtää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa. Opiskelija kehittää yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.

Sisältö

Teemat
- Yrittäjävalmiudet ja niiden kehittäminen
- Laadunhallinta ja tuotteistaminen, esim. palvelumuotoilu
- Yrittäjyyden eri muodot
- Yrittäjyysprosessi ideasta liiketoiminnaksi sosiaali- ja terveysalalla

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu Moodle-ympäristössä ajalla 1.10.2024 - 8.12.2024 ja siihen tulee ilmoittautua Pepissä ennen opintojakson alkua.
Opintojakso arvioidaan, kun kaikki opintojakson osiot on hyväksytysti suoritettu.

Oppimateriaalit

Opiskeltava materiaali löytyy Moodlesta opintojakson tehtävien yhteydestä. 



 

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu kokonaan verkkototeutuksena. Opintojakso avautuu Moodlessa opiskelijoille 1.10.2024. Opintojakso sisältää opiskelijoiden itsenäistä työskentelyä sekä opiskelijoiden valinnan mukaan myös parityöskentelyä (vain osiossa 2.), sekä yhteistä keskustelua keskustelualustalla.
1. Teema: Yrittäjävalmiudet
2. Teema: Liiketoimintasuunnitelman ja Business Model Canvasin laadinta (mahdollista parityöskentelynä)
3. Teema: Käytännön asiat liiketoiminnassa
4. Teema: Taloushallinto

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso sisältää itsenäisiä tehtäviä sekä tenttiosuuksia, joihin ohjeistukset löytyvät opintojakson Moodlealustalta kunkin tehtävän kohdalta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on kokonaisuudessaan itsenäisesti suoritettava verkkokurssi.

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä toteutus on tarkoitettu avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille, jotka suorittavat Vanhustyön johtamisosaaminen -osaajakoulutuksen kokonaisuutta, sekä tutkinto-opiskelijoille opintojen loppuvaiheessa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa luetella hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä. Opiskelija osaa luetella hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija osaa luetella erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa luetellaolemassaolevia yritystoiminnan tukiverkostoja.
Opiskelija osaa selittää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa. Opiskelija osaa kuvatayrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy ohjatusti yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä. Opiskelija osaa kuvatahyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija osaa kuvata erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa verkostoitua ja kuvata olemassa olevia yritystoiminnan tukiverkostoja.
Opiskelija osaa kuvata ja arvioidayrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa. Opiskelija kehittää yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata ja analysoida hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä. Opiskelijaosaa kuvata ja arvioida hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa verkostoitua tarkoituksenmukaisesti ja kuvatayritystoiminnan edellyttäämiä tukiverkostoja.
Opiskelija osaa kuvata ja analysoidayrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy itsenäisestiyrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien ja tenttien palauttamista ja hyväksyttyä suoritusta annetun aikataulutuksen mukaisesti. Teemojen 1 ja 4 tehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty. Teemojen 2 ja 3 tehtävät arvioidaan numeraalisesti asteikolla Hylätty-K5. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu numeraalisen arvioinnin keskiarvolla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa luetella hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä.
Opiskelija osaa luetella hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön.
Opiskelija osaa luetella erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä.
Opiskelija osaa luetellaolemassaolevia yritystoiminnan tukiverkostoja.
Opiskelija osaa selittää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa.
Opiskelija osaa kuvatayrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy ohjatusti yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä.
Opiskelija osaa kuvatahyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön.
Opiskelija osaa kuvata erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä.
Opiskelija osaa verkostoitua ja kuvata olemassa olevia yritystoiminnan tukiverkostoja.
Opiskelija osaa kuvata ja arvioidayrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa.
Opiskelija kehittää yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata ja analysoida hoiva-alan yritystoiminnan erityispiirteitä.
Opiskelijaosaa kuvata ja arvioida hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tapoja ja niitä ohjaavan lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa erilaisia laadunhallintaan ja tuotteistamiseen käytettäviä menetelmiä.
Opiskelija osaa verkostoitua tarkoituksenmukaisesti ja kuvatayritystoiminnan edellyttäämiä tukiverkostoja.
Opiskelija osaa kuvata ja analysoidayrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen hyvinvointipalvelujen tuottamisessa.
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaansa.
Opiskelija perehtyy itsenäisesti yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.