Menesty myynnillä ja markkinoinnillaLaajuus (5 op)
Tunnus: YRIT201
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen:
• sinä tunnistat markkinoinnin ja myynnin roolin ja merkityksen liikeideasi toteutuksessa ja liiketoiminnan suunnittelussa
• sinä osaat suunnitella ja toteuttaa vakuuttavan myyntipuheen
• sinä tunnistat brändin ja tarinallistamisen merkityksen sekä osaat laatia alustavan brändiluonnoksen liikeideallesi
• sinä osaat laatia alustavan markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi
Sisältö
Sisältöteemat
1. Markkinointi ja myynti oman liikeidean toteutuksessa ja liiketoiminnan suunnittelussa
o Markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet
o Kohderyhmäajattelu liiketoiminnan suunnittelussa
o Myyntiprosessin vaiheet liiketoiminnan suunnittelussa
o Vakuuttava myyntipuhe omasta liikeideasta
o Digitaalisen markkinoinnin hyödyntäminen oman liiketoiminnan suunnittelussa
o Data-analytiikan huomioiminen markkinoinnissa
o Jakelukanavavaihtoehdot oman liiketoiminnan suunnittelussa
2. Oman liikeidean brändääminen
o Brändin rakentaminen osana liikeidean rakentamista
o Tarinallistaminen osana liikeidean rakentamista
a. Immateriaalioikeuksien huomioiminen brändin suunnittelussa ja markkinoinnissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Sinä tiedostat markkinoinnin ja myynnin roolin ja näiden merkityksen liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä tiedostat brändin ja tarinallistamisen merkityksen sekä osaat laatia alustavan brändiluonnoksen liikeideallesi.
Sinä osaat laatia alustavan markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.
Sinä osaat suunnitella ja toteuttaa vakuuttavan myyntipuheen liikeideastasi.
Taso 2
Sinä tiedät markkinoinnin ja myynnin roolin ja näiden merkityksen liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä tiedät brändin ja tarinallistamisen merkityksen sekä osaat laatia alustavan ja soveltuvan brändiluonnoksen liikeideallesi.
Sinä osaat laatia alustavan ja soveltuvan markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Sinä ymmärrät markkinoinnin ja myynnin roolin ja näiden merkityksen liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä ymmärrät brändin ja tarinallistamisen merkityksen sekä osaat laatia alustavan ja perustellun brändiluonnoksen liikeideallesi.
Sinä osaat laatia alustavan ja perustellun markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.
Taso 4
Sinä hyödynnät markkinointia ja myyntiä liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä osaa arvioida brändin ja tarinallistamisen merkitystä sekä brändiluonnoksen toimivuutta osana liikeidean suunnittelua.
Sinä osaat laatia alustavan ja kattavan markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Sinä hyödynnät markkinointia ja myyntiä laaja-alaisesti liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä osaat analysoida brändin ja tarinallistamisen merkitystä sekä brändiluonnoksen toimivuutta osana liikeidean suunnittelua.
Sinä osaat laatia alustavan ja yksityiskohtaisen markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 19.02.2025
Ajoitus
20.02.2025 - 30.03.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous R
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 55
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Esa Posio
- Kati Koivunen
Vastuuhenkilö
Esa Posio
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen:
• sinä tunnistat markkinoinnin ja myynnin roolin ja merkityksen liikeideasi toteutuksessa ja liiketoiminnan suunnittelussa
• sinä osaat suunnitella ja toteuttaa vakuuttavan myyntipuheen
• sinä tunnistat brändin ja tarinallistamisen merkityksen sekä osaat laatia alustavan brändiluonnoksen liikeideallesi
• sinä osaat laatia alustavan markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi
Sisältö
Sisältöteemat
1. Markkinointi ja myynti oman liikeidean toteutuksessa ja liiketoiminnan suunnittelussa
o Markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet
o Kohderyhmäajattelu liiketoiminnan suunnittelussa
o Myyntiprosessin vaiheet liiketoiminnan suunnittelussa
o Vakuuttava myyntipuhe omasta liikeideasta
o Digitaalisen markkinoinnin hyödyntäminen oman liiketoiminnan suunnittelussa
o Data-analytiikan huomioiminen markkinoinnissa
o Jakelukanavavaihtoehdot oman liiketoiminnan suunnittelussa
2. Oman liikeidean brändääminen
o Brändin rakentaminen osana liikeidean rakentamista
o Tarinallistaminen osana liikeidean rakentamista
a. Immateriaalioikeuksien huomioiminen brändin suunnittelussa ja markkinoinnissa
Oppimateriaalit
Annetaan kurssin aikana.
Opetusmenetelmät
Luennot, tehtävät, seminaarit ja -esitykset verkossa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei ole tenttejä, vain oppimistehtävä ja sen esittely.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole mahdollista kurssin toteutustavasta johtuen.
Lisätietoja opiskelijoille
Osio 1 valmistaa tähän osioon 2.
Lapin yliopiston läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin ammattikorkeakoulun tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin ammattikorkeakoulun Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/opiskeluhaku#4590
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Sinä tiedostat markkinoinnin ja myynnin roolin ja näiden merkityksen liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä tiedostat brändin ja tarinallistamisen merkityksen sekä osaat laatia alustavan brändiluonnoksen liikeideallesi.
Sinä osaat laatia alustavan markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.
Sinä osaat suunnitella ja toteuttaa vakuuttavan myyntipuheen liikeideastasi.
Taso 2
Sinä tiedät markkinoinnin ja myynnin roolin ja näiden merkityksen liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä tiedät brändin ja tarinallistamisen merkityksen sekä osaat laatia alustavan ja soveltuvan brändiluonnoksen liikeideallesi.
Sinä osaat laatia alustavan ja soveltuvan markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Sinä ymmärrät markkinoinnin ja myynnin roolin ja näiden merkityksen liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä ymmärrät brändin ja tarinallistamisen merkityksen sekä osaat laatia alustavan ja perustellun brändiluonnoksen liikeideallesi.
Sinä osaat laatia alustavan ja perustellun markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.
Taso 4
Sinä hyödynnät markkinointia ja myyntiä liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä osaa arvioida brändin ja tarinallistamisen merkitystä sekä brändiluonnoksen toimivuutta osana liikeidean suunnittelua.
Sinä osaat laatia alustavan ja kattavan markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Sinä hyödynnät markkinointia ja myyntiä laaja-alaisesti liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä osaat analysoida brändin ja tarinallistamisen merkitystä sekä brändiluonnoksen toimivuutta osana liikeidean suunnittelua.
Sinä osaat laatia alustavan ja yksityiskohtaisen markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.