Siirry suoraan sisältöön

Oppimisympäristöt ja koulutuksen teknologiatLaajuus (5 op)

Tunnus: KKAS1124V24

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija

- tuntee oppimisen ja oppimisympäristöajattelun teoreettisia ja pedagogisia lähtökohtia
- ymmärtää millaisia ovat erilaiset oppimisympäristöt, niihin soveltuva pedagogiikka ja tarkoituksenmukainen teknologiaintegrointi
- ymmärtää millaisten pedagogisten ratkaisujen, digitaalisten sovellusten ja ympäristöjen avulla erilaisissa oppimisympäristöissä voidaan tukea erityisesti oppimisen eheyttämistä, yhteisöllistä oppimista ja psykososiaalista hyvinvointia.
- osaa valita erilaisiin oppimisympäristöihin sopivia pedagogisia lähestymistapoja ja digitaalisia ratkaisuja.

Sisältö

- Erilaisten oppimisympäristöjen teoreettiset ja erityisesti digipedagogiset lähtökohdat.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Hylätty
Oppimisympäristön analyysi/arviointitehtävä ja video eivät osoita oppimisympäristöjen teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien ymmärtämistä, eikä osoita teknologiaintegroinnin tarkoituksenmukaisuuden ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.
1 Tyydyttävä (1-2)
Oppimisympäristön analyysi/arviointitehtävä ja video osoittavat välttävää oppimisympäristöjen teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien ymmärtämistä, sekä välttävää ymmärrystä teknologiaintegroinnin tarkoituksenmukaisuudesta valitun koulutusasteen kontekstissa.
2
Oppimisympäristön analyysi/arviointitehtävä ja video osoittavat välttävää oppimisympäristöjen teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien ymmärtämistä, sekä välttävää ymmärrystä teknologiaintegroinnin tarkoituksenmukaisuudesta valitun koulutusasteen kontekstissa. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen ei ole oivaltavaa eikä pedagogisesti riittävästi perusteltua, eikä työ osoita käsitteiden hyvää ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikriteeri 3-4
3 Hyvä
Oppimisympäristön analyysi/arviointitehtävä ja video osoittavat hyvää oppimisympäristöjen teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien ymmärtämistä, sekä hyvää ymmärrystä teknologiaintegroinnin tarkoituksenmukaisuudesta valitun koulutusasteen kontekstissa. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen on perusteltua, ja työ osoittaa käsitteiden hyvää ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.

4 Kiitettävä
Oppimisympäristön analyysi/arviointitehtävä ja video osoittavat kiitettävää oppimisympäristöjen teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien ymmärtämistä, sekä kiitettävää ymmärrystä teknologiaintegroinnin tarkoituksenmukaisuudesta valitun koulutusasteen kontekstissa. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen on oivaltavaa, ja työ osoittaa käsitteiden kiitettävää ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteeri 5
5 Erinomainen
Oppimisympäristön analyysi/arviointitehtävä ja video osoittavat erinomaista oppimisympäristöjen teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien ymmärtämistä, sekä erinomaista ymmärrystä teknologiaintegroinnin tarkoituksenmukaisuudesta valitun koulutusasteen kontekstissa. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen on poikkeuksellisen oivaltavaa, ja työ osoittaa käsitteiden erinomaista ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.

Oppimateriaalit

Opintokohteen yleinen oppimateriaali, joiden tiedot sovellettavissa lasten, nuorten ja aikuisten oppimisympäristöihin:



 



Granö, P. M., Hiltunen, M. L., & Jokela, T. S. (2018). Suhteessa maailmaan: ympäristöt oppimisen avaajina. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/63608



 



Imms, W., & Kvan, T. (2021). Teacher transition into innovative learning environments: A global perspective (p. 334). Springer Nature.



https://link.springer.com/book/10.1007/978-981-15-7497-9



 



Kotila, H., & Mäki, K. (2014). Oppimisympäristöt ammatillisen osaamisen kehittämisessä. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 16(1), 62–72. https://journal.fi/akakk/article/view/113541/67020



Kuuskorpi, M. &Sipilä, K. (toim.) (2016) Opetuksen digitalisaatio, uudet oppimisympäristöt ja uusi pedagogiikka. Kaarinan kaupunki. https://peda.net/haapajarvi/hankkeet/ttvv/ljr/oduojup/o3p:file/download/c2082a5a73a2832b0851274d9dd22e0acb0841e7/Opetuksendigitalisaatio_netti%283%29.pdf



OECD (2017), The OECD Handbook for Innovative Learning Environments, OECD, Publishing, Paris, http://dx.doi.org/9789264277274-en.



Lisäksi luennoilla ilmoitettavia artikkeleita ja verkkolähteitä.

Ajoitus

21.04.2025 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin yliopisto

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Opettaja
  • Satu-Maarit Korte
  • Päivi Salmela
  • Helena Aho

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija

- tuntee oppimisen ja oppimisympäristöajattelun teoreettisia ja pedagogisia lähtökohtia
- ymmärtää millaisia ovat erilaiset oppimisympäristöt, niihin soveltuva pedagogiikka ja tarkoituksenmukainen teknologiaintegrointi
- ymmärtää millaisten pedagogisten ratkaisujen, digitaalisten sovellusten ja ympäristöjen avulla erilaisissa oppimisympäristöissä voidaan tukea erityisesti oppimisen eheyttämistä, yhteisöllistä oppimista ja psykososiaalista hyvinvointia.
- osaa valita erilaisiin oppimisympäristöihin sopivia pedagogisia lähestymistapoja ja digitaalisia ratkaisuja.

Sisältö

- Erilaisten oppimisympäristöjen teoreettiset ja erityisesti digipedagogiset lähtökohdat.

Aika ja paikka

Etäluennot tallennetaan ja ovat kuunneltavissa tallenteina Moodle työtilassa aikaisintaan luentoa seuraavana päivänä

Katso luentojen aikataulu oppaasta toteutukselta: KKAS1124V24-3001 Oppimisympäristöt ja koulutuksen teknologiat / TUTKINTO-OPISKELIJOILLE

Oppimateriaalit

Opintokohteen yleinen oppimateriaali, joiden tiedot sovellettavissa lasten, nuorten ja aikuisten oppimisympäristöihin:



 



Granö, P. M., Hiltunen, M. L., & Jokela, T. S. (2018). Suhteessa maailmaan: ympäristöt oppimisen avaajina. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/63608



 



Imms, W., & Kvan, T. (2021). Teacher transition into innovative learning environments: A global perspective (p. 334). Springer Nature.



https://link.springer.com/book/10.1007/978-981-15-7497-9



 



Kotila, H., & Mäki, K. (2014). Oppimisympäristöt ammatillisen osaamisen kehittämisessä. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 16(1), 62–72. https://journal.fi/akakk/article/view/113541/67020



Kuuskorpi, M. &Sipilä, K. (toim.) (2016) Opetuksen digitalisaatio, uudet oppimisympäristöt ja uusi pedagogiikka. Kaarinan kaupunki. https://peda.net/haapajarvi/hankkeet/ttvv/ljr/oduojup/o3p:file/download/c2082a5a73a2832b0851274d9dd22e0acb0841e7/Opetuksendigitalisaatio_netti%283%29.pdf



OECD (2017), The OECD Handbook for Innovative Learning Environments, OECD, Publishing, Paris, http://dx.doi.org/9789264277274-en.



Lisäksi luennoilla ilmoitettavia artikkeleita ja verkkolähteitä.

Lisätietoja opiskelijoille

Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintokokonaisuus ja ilmoittaudu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Hylätty
Oppimisympäristön analyysi/arviointitehtävä ja video eivät osoita oppimisympäristöjen teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien ymmärtämistä, eikä osoita teknologiaintegroinnin tarkoituksenmukaisuuden ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.
1 Tyydyttävä (1-2)
Oppimisympäristön analyysi/arviointitehtävä ja video osoittavat välttävää oppimisympäristöjen teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien ymmärtämistä, sekä välttävää ymmärrystä teknologiaintegroinnin tarkoituksenmukaisuudesta valitun koulutusasteen kontekstissa.
2
Oppimisympäristön analyysi/arviointitehtävä ja video osoittavat välttävää oppimisympäristöjen teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien ymmärtämistä, sekä välttävää ymmärrystä teknologiaintegroinnin tarkoituksenmukaisuudesta valitun koulutusasteen kontekstissa. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen ei ole oivaltavaa eikä pedagogisesti riittävästi perusteltua, eikä työ osoita käsitteiden hyvää ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikriteeri 3-4
3 Hyvä
Oppimisympäristön analyysi/arviointitehtävä ja video osoittavat hyvää oppimisympäristöjen teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien ymmärtämistä, sekä hyvää ymmärrystä teknologiaintegroinnin tarkoituksenmukaisuudesta valitun koulutusasteen kontekstissa. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen on perusteltua, ja työ osoittaa käsitteiden hyvää ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.

4 Kiitettävä
Oppimisympäristön analyysi/arviointitehtävä ja video osoittavat kiitettävää oppimisympäristöjen teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien ymmärtämistä, sekä kiitettävää ymmärrystä teknologiaintegroinnin tarkoituksenmukaisuudesta valitun koulutusasteen kontekstissa. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen on oivaltavaa, ja työ osoittaa käsitteiden kiitettävää ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteeri 5
5 Erinomainen
Oppimisympäristön analyysi/arviointitehtävä ja video osoittavat erinomaista oppimisympäristöjen teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien ymmärtämistä, sekä erinomaista ymmärrystä teknologiaintegroinnin tarkoituksenmukaisuudesta valitun koulutusasteen kontekstissa. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen on poikkeuksellisen oivaltavaa, ja työ osoittaa käsitteiden erinomaista ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.