Skip to main content

Learning environments and learning technologies (5 cr)

Code: KKAS1124V24-3003

General information


Enrollment
03.12.2025 - 09.03.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.01.2026 - 31.07.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Class Teacher Education
Class Teacher Education
Kestävyys- ja luontokasvatuksen maisteriohjelma
Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Erityisopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Teachers
Satu-Maarit Korte
Course
KKAS1124V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson jälkeen opiskelija

- tuntee oppimisen ja oppimisympäristöajattelun teoreettisia ja pedagogisia lähtökohtia
- ymmärtää millaisia ovat erilaiset oppimisympäristöt, niihin soveltuva pedagogiikka ja tarkoituksenmukainen teknologiaintegrointi
- ymmärtää millaisten pedagogisten ratkaisujen, digitaalisten sovellusten ja ympäristöjen avulla erilaisissa oppimisympäristöissä voidaan tukea erityisesti oppimisen eheyttämistä, yhteisöllistä oppimista ja psykososiaalista hyvinvointia.
- osaa valita erilaisiin oppimisympäristöihin sopivia pedagogisia lähestymistapoja ja digitaalisia ratkaisuja.

Execution methods

Opetusprofiili:
Tutkinto-opiskelijat ja avoimen yliopiston opiskelijat: reaaliaikainen ETÄ1.
- Aloitusluennot ja ryhmiin jakautuminen 8 h
- Ohjausluennot 2 h
- Loppuseminaari 6 h
- Itsenäistä opiskelua (perehtyminen valittuun oppimisympäristöön liittyvään kirjallisuuteen) sekä pienryhmätyöskentelyä yht. 119 h (kirjallinen oppimisympärisöanalyysi ja video).
Kurssin oppimisalustana toimii Moodle.

Accomplishment methods

- Opintojakson aikana opiskelijat perehtyvät pienryhmissä (4 opiskelijaa) oppimisympäristöajatteluun ja erilaisiin oppimisympäristöihin, sekä tutustuvat pedagogiikkaan, joka soveltuu mediaa ja digitaalista teknologiaa hyödyntäviin oppimisympäristöihin:
-> 1. Opiskelijat pienryhmissä valitsevat yhden oppimisympäristön, tutustuvat siihen liittyvään kirjallisuuteen, analysoivat/arvioivat sen, ja yhteisessä kirjallisessa tuotoksessa (8-10 sivua tekstiä) esittelevät sen toimintaperiaatteita ja siihen soveltuvia pedagogisia ratkaisuja lähdeviitteineen (min. 4).
-> 2. Opiskelijat pienryhmissä esittelevät kirjallisen tuotoksen tärkeimmät löydökset videolla (max. 4min), joka jaetaan muiden opiskelijoiden nähtäväksi ja kommentoitavaksi ennen loppuseminaaria. Videot katsotaan ja niiden sisällöistä keskustellaan yhdessä loppuseminaarissa.

Content

- Erilaisten oppimisympäristöjen teoreettiset ja erityisesti digipedagogiset lähtökohdat.

Materials

Opintokohteen yleinen oppimateriaali, joiden tiedot sovellettavissa lasten, nuorten ja aikuisten oppimisympäristöihin:



 



Granö, P. M., Hiltunen, M. L., & Jokela, T. S. (2018). Suhteessa maailmaan: ympäristöt oppimisen avaajina. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/63608



 



Imms, W., & Kvan, T. (2021). Teacher transition into innovative learning environments: A global perspective (p. 334). Springer Nature.



https://link.springer.com/book/10.1007/978-981-15-7497-9



 



Kotila, H., & Mäki, K. (2014). Oppimisympäristöt ammatillisen osaamisen kehittämisessä. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 16(1), 62–72. https://journal.fi/akakk/article/view/113541/67020



Kuuskorpi, M. &Sipilä, K. (toim.) (2016) Opetuksen digitalisaatio, uudet oppimisympäristöt ja uusi pedagogiikka. Kaarinan kaupunki. https://peda.net/haapajarvi/hankkeet/ttvv/ljr/oduojup/o3p:file/download/c2082a5a73a2832b0851274d9dd22e0acb0841e7/Opetuksendigitalisaatio_netti%283%29.pdf



OECD (2017), The OECD Handbook for Innovative Learning Environments, OECD, Publishing, Paris, http://dx.doi.org/9789264277274-en.



Lisäksi luennoilla ilmoitettavia artikkeleita ja verkkolähteitä.


Assessment criteria, satisfactory (1)

0 Hylätty
Oppimisympäristön analyysi/arviointitehtävä ja video eivät osoita oppimisympäristöjen teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien ymmärtämistä, eikä osoita teknologiaintegroinnin tarkoituksenmukaisuuden ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.
1 Tyydyttävä (1-2)
Oppimisympäristön analyysi/arviointitehtävä ja video osoittavat välttävää oppimisympäristöjen teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien ymmärtämistä, sekä välttävää ymmärrystä teknologiaintegroinnin tarkoituksenmukaisuudesta valitun koulutusasteen kontekstissa.
2
Oppimisympäristön analyysi/arviointitehtävä ja video osoittavat välttävää oppimisympäristöjen teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien ymmärtämistä, sekä välttävää ymmärrystä teknologiaintegroinnin tarkoituksenmukaisuudesta valitun koulutusasteen kontekstissa. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen ei ole oivaltavaa eikä pedagogisesti riittävästi perusteltua, eikä työ osoita käsitteiden hyvää ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.

Assessment criteria, good (3)

Arviointikriteeri 3-4
3 Hyvä
Oppimisympäristön analyysi/arviointitehtävä ja video osoittavat hyvää oppimisympäristöjen teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien ymmärtämistä, sekä hyvää ymmärrystä teknologiaintegroinnin tarkoituksenmukaisuudesta valitun koulutusasteen kontekstissa. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen on perusteltua, ja työ osoittaa käsitteiden hyvää ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.

4 Kiitettävä
Oppimisympäristön analyysi/arviointitehtävä ja video osoittavat kiitettävää oppimisympäristöjen teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien ymmärtämistä, sekä kiitettävää ymmärrystä teknologiaintegroinnin tarkoituksenmukaisuudesta valitun koulutusasteen kontekstissa. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen on oivaltavaa, ja työ osoittaa käsitteiden kiitettävää ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.

Assessment criteria, excellent (5)

Arviointikriteeri 5
5 Erinomainen
Oppimisympäristön analyysi/arviointitehtävä ja video osoittavat erinomaista oppimisympäristöjen teoreettisten ja pedagogisten lähtökohtien ymmärtämistä, sekä erinomaista ymmärrystä teknologiaintegroinnin tarkoituksenmukaisuudesta valitun koulutusasteen kontekstissa. Digitaalisen teknologian ja medioiden sisällyttäminen kokonaisuuteen on poikkeuksellisen oivaltavaa, ja työ osoittaa käsitteiden erinomaista ymmärrystä valitun koulutusasteen kontekstissa.

Go back to top of page