Siirry suoraan sisältöön

TiedekasvatusLaajuus (5 op)

Tunnus: LAER2411V24

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määritellä tiedekasvatuksen ja sen merkityksen osana koulussa tapahtuvaa kasvatusta tai muussa organisaatiossa tapahtuvaa toimintaa
- tunnistaa tiedekasvatuksen eri toimintamuotoja
- määritellä tieteen yhteiskunnallisen merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentamisessa
- määritellä kansalaistieteen ja hyödyntää sitä opetuksen tai muun toiminnan suunnittelussa
- suunnitella oppijalähtöisiä tiedekasvatustapahtumia
- yhdistää tiedettä ja taidetta tiedekasvatuksessa
- soveltaa vastuuntuntoista tiedekasvatusta

Sisältö

- Tiedekasvatuksen periaatteet, tavoitteet ja toimintamuodot
- Tiedekasvatus osana koulua ja yhteiskunnan rakentamista
- Kansalaistiede
- Tieteellinen tieto ja tiedeosaaminen
- Arkiajattelu, lapsen ajattelu ja tieteellinen ajattelu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty 0
Arvosanan 1 kriteerit eivät täyty ja opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita.

Välttävä 1
Tehtävän suoritus ei vastaa tehtävänantoa kaikilta osin. Tiedekasvatus ymmärretään suppeasti eikä sen merkitystä yhteiskunnallisena kysymyksenä kyetä selittämään kuin osittain. Vastuuntuntoinen tiedekasvatus toteutuu vain yhdestä näkökulmasta. Kansalaistiede tunnistetaan. Kaikki valitut näkökulmat eivät ole tehtävänannon mukaisia. Päätelmät puuttuvat. Sisältö on kirjallisuuden suoraa kopiointia ja kirjallisuuden ymmärtämisessä ja käytössä on puutteita. Käsitteiden käyttö on horjuvaa: käytössä on vain yksittäisiä näkökulmaan sopivia käsitteitä. Teksti on heikosti jäsennelty.

Tyydyttävä 2
Tehtävän suoritus vastaa tehtävänantoa heikosti. Tiedekasvatus ymmärretään suppeasti eikä sen merkitystä yhteiskunnallisena kysymyksenä kyetä selittämään kuin osittain ja näkemyksestä puuttuu laaja-alaisuus. Vastuuntuntoinen tiedekasvatus toteutuu vain yhdestä näkökulmasta. Kansalaistiede ymmärretään, mutta sitä ei sovelleta. Valitut näkökulmat ovat sattumanvaraisia. Päätelmät ovat yksioikoisia tai perustelemattomia. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä on poimittu yksittäisiä ja pinnallisia käsitteitä. Teksti on pääosin selkeää, mutta kirjoitusvirheitä on jonkin verran.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Tehtävän suoritus vastaa tehtävänantoa. Tiedekasvatus ymmärretään monitieteisesti ja sen merkitystä yhteiskunnan rakentamisessa osataan selittää. Vastuuntuntoinen tiedekasvatus toteutuu vain muutamasta näkökulmasta. Myös kansalaistiedettä on hyödynnetty. Valittuja näkökulmia on kohtalaisesti, mutta ne ovat melko yksipuolisia tai irrallisia. Päätelmät ovat ylimalkaisesti perusteltuja. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä poimittuja havaintoja ja omia ajatuksia on yhdistelty toisiinsa. Peruskäsitteitä on käytetty, mutta käyttö on jossain määrin horjuvaa tai pinnallista. Teksti on viimeistelty ja sujuva.

Kiitettävä 4
Tehtävän suoritus vastaa tehtävänantoa kattavasti. Tiedekasvatus ymmärretään monitieteisesti ja laaja-alaisesti ja sen merkitystä yhteiskunnan rakentamisessa osataan soveltaa. Vastuuntuntoinen tiedekasvatus toteutuu useasta näkökulmasta ja sitä on yhdistetty kansalaistieteeseen. Suorituksessa on nostettu esille keskeisiä havaintoja valitusta näkökulmasta, ja niitä on tarkasteltu osuvasti ja niiden yhtymäkohdat kirjallisuuteen sekä kurssin sisältöihin on osoitettu. Päätelmiä on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla. Käsitteet on valittu asiantuntevasti ja osuvasti. Teksti on viimeistelty, sujuva, johdonmukainen ja virheetön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Tehtävän suoritus vastaa tehtävänantoa kattavasti. Tiedekasvatus ymmärretään monitieteisesti ja laaja-alaisesti ja sen merkitystä yhteiskunnan rakentamisessa osataan tarkastella kriittisesti. Vastuuntuntoinen tiedekasvatus toteutuu useasta näkökulmasta ja sitä on yhdistetty kansalaistieteeseen innovatiivisella tavalla tarkkaan perustellusta aiheesta tai ilmiöstä. Valitut näkökulmat ovat täsmällisiä ja osuvia. Päätelmät ovat oivaltavia, ja ne on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden, havaintojen ja kurssilla käsiteltyjen teemaa koskevien sisältöjen avulla. Käsitteet on valittu asiantuntevasti ja niitä on käytetty asianmukaisesti pohdintaan ja tulkintaan. Teksti on viimeistelty, erittäin sujuva, johdonmukainen, virheetön ja ehyt kokonaisuus.

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla jaettu materiaali